I Hägers normcentralet finns en "skena" i vilket man fäster inkommande kablar med buntband för att få ordning och reda på sina sladdar.

Finns det någon liknanden skena att köpa? Jag tänkte med ha en eller flera sådana skenor i vilket man binderfast flera flexrör med bundband.
 
Vart ska du göra det?

//Patrik
 
Varför inte banda fast de med förläggningsband? Det finns väl iofs vissa fördelar med att bunta fast, man kan ta en i taget. Men hur länge håller buntbandet? Sen har du en lös sladdrig slang.
 
Jo, tanken har slagit mig också, men jag har ca 10 slangar som skall monteras i taken genom en krypgrund. Klammers är ett alternativ men eftersom det är så pass många och klammers fänster inte så bra i puts så söker jag en alternativ lösning... en kabelstege är också ett alternativ men lite väl avancerat för mitt ändamål tycker jag.
 
Då är lösningen "strippjärn". Kommer faktist inte på det riktiga namnet just nu, men någon annan vet säkert.

//Patrik
 
Slang genom krypgrund, är det godkänt?
 
E- 1116000 bildningsjärn
 
Och hur blir det med kondens? Tänkte på att det förmodligen går genom varmt utrymme och ner i krypgrunden och sen upp igen?
 
b2b2 skrev:
E- 1116000 bildningsjärn
Vad är detta? Jag google lite men hittar inget...
 
mycke_nu skrev:
Slang genom krypgrund, är det godkänt?
krypgrunden går under köket, 12-20 C så det är inte en "riktig" krypgrund så jag ser inget problem med att ha slangar/vvs där under...
 
tomashermansson skrev:
krypgrunden går under köket, 12-20 C så det är inte en "riktig" krypgrund så jag ser inget problem med att ha slangar/vvs där under...
Om det är risk för kallras och kondens och därmed fuktbildning så är det ett problem, för elens skull vilket fall som helst.
 
A. VP rör, behöver inte så mycket klamring
B. Hålade plåtband, mycket användbar för det mesta
C.Tretumsspik
 
Också kanske det går att plocka ner isoleringen underfrån i köksgolvet och borra in rören/slangarna högst upp mot golvet så slipper du funderingar på kondens och kallras....?
 
Är det ett varmgrund?
 
JOW skrev:
Är det ett varmgrund?
Ja, det är mer en källare än krypgrund...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.