Halloj

Har köpt hus och måste renovera badrummet som är kaklat -71 d.v.s inte så bra gjort. Eftersom huset har satt sig rekomenderade besiktningsmannen golv- och väggmatta. Resten av inredningen är ok men golvbrunnen måste bytas. Vi måste anlita någon men hur går det till? Tar de bort allt kakel på väggarna först eller kan man göra det själv? Vad gör de sen? Vill gärna ha en utförlig beskrivning av någon som vet, är som ni märker helt novis på detta. Prisuppskattning uppskattas :)

Kram från en med huvudbry!!!!:S
 
Riva hade jag gjort själv. Då ser du dessutom hur det ligger till med ev fuktskada. Sen kan du kanske göra det mesta underarbetet själv också. Det beror ju på om du har tid och kan göra det. Och vill...
Har du fler badrum eller är du beroende av att detta funkar hela tiden?
 
Vi har två badrum så det är ingen kris :). Har dock rätt mycket annat att göra själv så helst skulle jag vilja leja bort allt. Vad är underarbete när man ska sätta upp matta? Har inte mycket koll på detta. Nån som gjort med matta istället för kakel, alla gör ju kakel nu för tiden?
 
Antar att det är samma underarbete som kakel, förrutom fuktspärren.
 
underarbetet vid matta är spackling av vägg och golv
Det tror jag inte att du ska ge dig på själv om du intehar mycket vana, eftersom alla missar syns tydligt, alla mattläggare jag har träffat är
näst intill pedanter och dom hittar alltid nått ställe dom inte är nöjd med spacklingen på...
 
Behöver man inte byta ut väggmaterial till de nya våtrumsskivorna om man har matta?
 
sist jag kollade på gvk.se så fanns inga skivor godkända och klara, vanlig gips duger
kommer inte ihåg när dom slutade med asbets i fixet ev. kan det finnas i ditt...
är det halvkaklat så kan man limma en 6mm ovanför kaklet och sen limma en hel gipsskiva över alltihopa, förutsatt att det inte är nägra vattenskador,
 
Måste de inte riva upp golv och vägg för att se vattenskador? På vårt golv har visst mattan släppt vid brunnen så där kan det nog vara skadat. Någon som har koll på ungefärlig kostnad för ett badrum på ca 3X3 m. Kostnaderna jag hittat här gäller bara kakel och sånt och då är det väl dyrare underarbete. Golvmattan kostar ca 190kr/kvm och väggmattan ca 160kr/kvm. Får hantverkarna detta billigare om man köper genom dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.