Protte: Jag vet att det inte är nödvändigt med 315 Amp men när jag ändå köpte så....sen har jag lite strul med 230V i garaget när jag kör MIG'en att säkringen går och vill köra 380V istället. Dock bara 16 A idag och skulle nog behöva ha 19A men inte ofta jag behöver ha så mycket kräm.
TIG tillsats skall inhandlas för ALU och RF. Inte helt på det klara vad jag skall ha då det är mest ALU och gjutet skit :)
 
Till aluminium kan du inte köra med den strömkällan, aluminium ska svetsas med växelström om du ska TIG svetsa, MIG går dock att svetsa aluminium med likström.
Till rostfritt är den strömkällan mycket stor då rostfritt kräver så lite värme.
Gjutet skit aluminium är nog inte så lätt att svetsa då det troligen innehåller en hel del porer (och skit) Och kräver stadiga säkringar då värmen sprider sig fort i aluminium.

Protte
 
Japp, det är AC/DC svets :)
Köpte även fotpedal och en del andra tillbehör....

Skall skaffa gas och tillsatsmaterial och öva lite.....först ser det ut som vattenpumpen skall bli moddad så det är lite för tajt ;)
 
Enligt märkplåten får du inte ut någon AC.
Det är frekvensomriktare (inverter), transformator och likriktare och ur likriktare är det likström eller pulsernde likström.
Finns det något mer än denna utgång??

Protte
 
Jag tycker att aluminium generellt är ganska svårt att svetsa i. Däremot är det inte nödvändigtvis svårare för att den är gjuten. En fördel med invertersvetsarna förutom vikten är att man brukar kunna ställa frekvensen på utgången. Jag inbillar mig att precisionen ökar något om man ställer in mer än 50 Hz.

Det var en hiskelig massa effekttransistorer i den.

Erik
 
Hela denna tråd har andats MMA dvs pinnsvets men det här är en ren TIG svets. Hade det varit en WSME hade det gått att svetsa pinne. "Schemat" på märkplåten är lite vilseledande och hur de skulle rita att den kan ge AC ut det vet jag inte.

Hursomhelst så lycka till med aluminiumsvetsandet, det som är hopplöst svårt med aluminium är att det på intet sätt varnar att det håller på att smälta, plötsligt sitter man där med ett stort hål. Aluminium glöder inte före det smälter.

Öva MYCKET innan du ger dig på vattenpumpen, risken är att du får skaffa en ny och som vid all svetsning så slår sig materialet så du får plana om anliggningsytor.

Protte
 
Hap-hap-hap, alla rådgivningsglada.
Hold your horses.


Denna svets går inte på trefas. Alla billiga svetsar som går på 380-400 V kopplas bara mellan två faser. Att linda en trefastrafo för att sedan likrikta blir riktigt rejält dyrare.


Brun och svart ska på var sin fas. Blå ska på nollan, Den behövs inte för trafon, men kan behövas för den övrrga elektroniken.. Den gröngula ska i vanlig ordning kopplas till skyddsjord.
KOB

Edit. Har den blå redan fått smaka på en tredje fas, kan det i värsta fall vara så att elektroniken är körd. Beror på hur väl tillverkaren skyddat kretsarna mot felkopplingar.
 
Redigerat:
KOB skrev:
Hap-hap-hap, alla rådgivningsglada.
Hold your horses.


Denna svets går inte på trefas. Alla billiga svetsar som går på 380-400 V kopplas bara mellan två faser. Att linda en trefastrafo för att sedan likrikta blir riktigt rejält dyrare.


Brun och svart ska på var sin fas. Blå ska på nollan, Den behövs inte för trafon, men kan behövas för den övrrga elektroniken.. Den gröngula ska i vanlig ordning kopplas till skyddsjord.
KOB

Edit. Har den blå redan fått smaka på en tredje fas, kan det i värsta fall vara så att elektroniken är körd. Beror på hur väl tillverkaren skyddat kretsarna mot felkopplingar.


Intressant!
IMG_2832.JPG
Tycker mig läsa på märkskylten, på två ställen, att det ska vara trefas? "3~"??
Man likriktar ju, enl skylten, först och transformerar sedan, med en annan frekvens?
 
KOB skrev:
Denna svets går inte på trefas. Alla billiga svetsar som går på 380-400 V kopplas bara mellan två faser. Att linda en trefastrafo för att sedan likrikta blir riktigt rejält dyrare.
Om den skulle kopplas mellan två faser och om man räknar med siffrorna på märkskylten skulle strömmen bli minst 315A * 22.6V / 380V = 18.7A. Enligt märkskylten är max ström 13.7 A. Det bör alltså vara trefas.

Om man likriktar först så behövs ingen trefastrafo oavsett hur många faser den matas med, och merkostnaden för 3-fasmatning blir ganska liten.


/Hasse
 
C
243A vid 100% intermittens var ju hyfsat kralligt iaf.
 
Nej, den är inte inkopplad än :)

Jaha, kanske skall ta en elektriker att koppla handsken så kan ju han betala svetsen sen när den ev. brakar pga felkoppling ;)

EDIT: Om det skall vara två faser+nolla borde det inte stå 2N~ eller liknande?

EDIT: Funderar ....på specen jag har står det "Rated Input Current" 19 A och på skylten 13.7A
 
Redigerat:
eller så kopplar du först in den med 2 faser och den blåa till nollan, då kan inget brinna upp och om den funkar dåligt och ger aldelles för lite ström så kopplar du om till trefas.
 
Öppnade svetsen igen...kan man av kopplingarna utläsa något

(1) Matning in, tre kabal runt järnring (avstörning) och jord till chassit
IMG_2850.JPG

(2) Dessa tre kablar går till huvudbrytaren
IMG_2846.JPG


(3) På andra sidan huvudbrytaren
IMG_2845.JPG

(4) Dessa tre röda kablar går till samma plats/kretskort och till dessa finns 3 st likadana plastkopplingar med likadana kablar och antal som i sin tur går till tre andra "grejer"

IMG_2847.JPG


Jag vet inte men det känns som det borde vara 3 faser, borde inte nollan skilja sig?
 
Jag håller för högst troligt att den är avsedd för tre faser utan nolla. Om du tittar under locket var trådarna tar vägen går det att avgöra. Jag gissar att den första bilden visar där kabeln kommer in i apparaten. De tre faserna passerar genom en ferritring. Därefter borde de ta vägen till strömbrytaren och sedan till en trefaslikriktare. Om samtliga tre inkommande trådar går till samma trefaslikriktare kan du vara säker på att det är en trefasmaskin.

Det är ett ganska stort kondensatorpaket som skall laddas då prylen slås på. Det kan vara då den drar så mycket ström att den vill ha 19 ampere-säkringar. Uppbyggnaden av sådana här maskiner gör att den mycket väl kan ge full effekt även om en fas fattas. Vid små effektuttag kan den nästan säkert inte detektera att en fas fattas. vid högre belastning blir rippelspänningen på kondensatorerna onormalt stor om det fattas en fas, och då kanske den larmar på underspänning.

Erik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.