Jag har fått i uppgift att sälja min mormors lägenhet efter hennes bortgång och undrar om det är någon idé att försöka sälja den så snabbt som möjligt, alltså under juli månad då förmodligen. Är det värt att vänta ett par månader o försöka sälja den framåt september istället?
Lägenheten ligger i Hisings Backa, Göteborg och dessa lägenheter brukar gå för drygt 500 000.-.
 
Jag sålde lägenhet förra sommaren. Enligt mäklaren går det ungefär på ett ut - visserligen är det färre spekulanter på sommaren, men också färre objekt ute, så det blir ungefär lika många på visningarna. Jag tror dock att han hade fel, jag hade kanske kunnat få lite mer om jag väntat ett par månader. Men jag ville inte stå med dubbla boendekostnader för länge, och det var bra att få loss pengar för renovering av huset jag köpt istället. Sedan vet man ju aldrig hur räntor etc utvecklar sig och hur det påverkar priserna.
 
Jag sitter i precis samma sits som du. Jag tänker avvakta tills skiftet augusti/september.
 
Ett snabbt svar är att du ska sälja den direkt. Enda anledningen (och en jättebra anledning!) att vänta är att du har möjlighet att snygga till den under semestern och därigenom få högre pris.

Utifrån mitt perspektiv finns det större risk för prisfall än prisuppgångar runt hörnet.

Men ring lite mäklare och hör vad de säger.

************ reklam bortagen av moderator **********
 
Redigerat av moderator:
Mäklare brukar ofta påstå att det går lika bra under sommaren. Dock är av någon underlig anledning just de tider som resp. mäklare har semester väldigt dålig för försäljning.

Jag tror man skall ta mäklare med en nypa salt (mer än vanligt) när det gäller påståenden om sommaren som säljtid. Om mäklaren jobbar så vill h*n givetvis ha in uppdrag, annars kunde de ju lika gärna ta skol sommarlov.
 
hempularen skrev:
Mäklare brukar ofta påstå att det går lika bra under sommaren. Dock är av någon underlig anledning just de tider som resp. mäklare har semester väldigt dålig för försäljning.

Jag tror man skall ta mäklare med en nypa salt (mer än vanligt) när det gäller påståenden om sommaren som säljtid. Om mäklaren jobbar så vill h*n givetvis ha in uppdrag, annars kunde de ju lika gärna ta skol sommarlov.
För det kan väl inte vara så att de flesta mäklare hellre vill vara lediga när deras nära och kära är lediga? ;)

hönan-ägget...
 
Har samma diskussion med mäklare i gtb fast i ett annat område. Naturligtvis vill mäklaren sälja nu annars så kanske man hittar en annan mäklare. En av de mäklare jag pratat med skall ha semester ung mitt aug och han vill naturligtvis att försäljningen skall ske i värsta semestertider slutet juli! Det är en etta jag skall sälja och jag tror i alla fall att jag väntar till början av aug eftersom detta är ett bra objekt för studenter.
Det tråkiga med att sälja en etta är att det är de oerfarna mäklarna som får öva på dessa objekt men till högt arvode en sa 3,7 med min arvode på 45.000. Suck....
 
varför inte göra ett försök att själv sälja lägenhetern under sommaren, för att sälja en lgh behöver man inte vara raketforskare. du å köparen kan ju splitta mäklararvodet 50/50, skulle det visa sig att det är svårt att få ut det du tänkt dig kan du anlita en mäklare i slutet av sommaren, tror inte att du har så mycket att förlora, en annons i GP å en på locket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.