BJohan skrev:
Vi hade fast pris från byggaren och elektrikern. Markjobben drog iväg ca 200 000 kr pga orimligt lågt pris i kalkylen från Kungshus. De tog inget ansvar för kalkylen eftersom den bara var en "prisuppskattning".
Precis samma svar fick vi när vi frågade om markarbetena, det var bara en "prisuppskattning" och var "väääldigt svårt att uppskatta".  Det var tydligen standardsvar 1 från hussäljar-manualen...

Fasen, tycker dock markkillen kunnat göra bättre uppskattningar och kunna säga något mellan tummen och pekfingret istället för mellan huvud och fot.
 
Viktoria skrev:
Tack för svaren! Vi har tittat på Kungsgården. De har tydligen inte byggt nåt sånt hus ännu. Ska bygga i Sthlm. Nån som vet hur entreprenörerna är där? Vad jag förstod så ingår inte kakel, klinker och badrumsskåp utan det får man köpa själv också sätter de upp det. Är det något annat som inte heller ingår som man måste tänka på? Funkar det med delad entreprenad?

Är det inte ett sådant som står på Husexpo vid skogskyrkogården i Stockholm ? - Eller är det ett Kungsholm ? Nåja, titta på det där om ni inte har gjort det, det är jättefin kvalité.

Mvh
/Angelven
 
Det är Kungsholm som finns på Husexpo och vi har varit där och tittat en gång. Jo, det verkade bra.
 
Vad var det för nåt med markarbetena som blev dyrare?
 
Hej,

Några funderingar till er som har byggt Kungsholm från Kungshus.

1.) Något ni ångrar med planlösning eller dylikt?
2.) Någon som köpt huset med oinredd eller förberedd ovanvåning?
3.) Om man väljer oinredd ovanvåning, kan man välja bort materialet från Kungshus så drar de av ca: 150.000:- Är det rimligt?
4.) Någon som har en hemsida med bilder mm från ett Kungshusbygge?
5.) Priser på hus, stomresning, stomkomplettering, tillval, oinredd, förberedd ovanvåning mm?

Mvh,
Mattias
 
Viktoria skrev:
Vad var det för nåt med markarbetena som blev dyrare?
Framför allt blev det mer uppfyllning än väntat under grunden. Tomten såg ganska plan ut och ingen tog dit ett avvägningsinstrument för att kontrollera höjderna. De verkade heller inte ha räknat med den ca 40 m långa tillfälliga infartsväg som behövdes för att betongbil och kranbil skulle kunna köra på den leriga marken fram till grunden.  Det verkar nästan vara standard att man bara får kalkyl på markarbeten ut till 4 m från grunden. Det är ju mycket andra markarbeten som tillkommer som vissa husleverantörer väljer att inte tala om.
 
Mattiasmlin skrev:
Hej,

Några funderingar till er som har byggt Kungsholm från Kungshus.

1.) Något ni ångrar med planlösning eller dylikt?
2.) Någon som köpt huset med oinredd eller förberedd ovanvåning?
3.) Om man väljer oinredd ovanvåning, kan man välja bort materialet från Kungshus så drar de av ca: 150.000:- Är det rimligt?
4.) Någon som har en hemsida med bilder mm från ett Kungshusbygge?
5.) Priser på hus, stomresning, stomkomplettering, tillval, oinredd, förberedd ovanvåning mm?

Mvh,
Mattias
1. Tvättstugan kunde vara större, även om vi förlängde huset 0,6 m och den därmed är större än på originalplanen.

2. Färdiggipsade väggar och golven lagda i hela huset. Jag satte upp pärlspontpanel i taken på hela övervåningen samt på väggar i hallen. Ingen målning ingick. Finsnickerier gjorde jag själv.

3. Jag skulle beställa materialet från Kungshus, om du inte kan få bra priser på annat sätt.

4. Ingen hemsida men mycket bilder. Skicka ett meddelande till mig med din adress så kan jag skicka en cd.

5. Grund hus (120 m[sup]2[/sup]) + garage(40 m[sup]2[/sup]), stomresning, stomkomplettering, vvs. Ej finsnickerier, ej innerdörrar, ej målning, ej el, ej mark. Totalt 630 000 kr.


 
Vad menas med in och utvändigt kusthuspaket?
 
Hej.Som jag har förstått är det utsmyckning med utsnidade fönsterfoder och en del snickarglädje .Som sagt jag är inte riktigt säker på vad och hur mycket
:)
 
Det här är saxat ur min leveransspecifikation:

11.1   Utvändigt Kusthuspaket
11.11 - profilerade foder under fönster (isf pkt 6:1)     obs. gäller ej hustyper med valmtak
- ”ögonbryn” och klossar ovan fönster och dörrar
- snickarglädje i nock
- större gavelutstick med profilerade gavel- och takstolstassar
- profilerad midjelist
11.12 - 20 mm råspontluckor
- hela gavelspetsar utan midjedjeplåt
11.13 - profilerade altanstolpar 135x145 mm (isf pkt 10.3, 10.4, 12.4)
- räckesbrädor typ ”x” och överliggare av tryckimpregnerat virke (isf pkt. 10.3, 10.4,12.4)
- ytterdörrar/garageport allmoge typ 892 med mässingpolerade allmogetrycke (isf pkt 6.3, 6.4, 6.5)

11.2 Invändigt Kusthuspaket
11.21 LISTVERK av obehandlat furu (isf pkt 6.2)
- 15x56 allmogetaklist till samtliga innertak
- 15x95 allmogegolvlister till alla rum förutom våtrum, garage och pannrum
- 15x69 allmogefoder till dörr- och fönsteröppningar

11.22 INNERDÖRRAR Typ Harmoni 3 (istf. 6:8)
- vitmålat allmogedörrblad och obehandlad furukarm
- vitmålad, slät, till pannrum och garage, brandklass 30
- vitmålad, slät klimatdörr mot oisolerat utrymme
- trycke och nyckelskylt, mässingpolerade, typ allmoge  
- obehandlade valvbågar med allmogefoder till öppningar

 11.23 INNERTAK (istf. pkt. 1.4 och 1.5)
- 12x95 mm  furufasspont

11.24  KÖKSINREDE Typ fullhöjd, prisgrupp 7 (istf. 6:9)
- typ Meny i valfri färg  
- köksskåp inklusive överskåp till kyl och frys i fullhöjd
- bänkskiva i valfritt standardlaminat med träframkant
- ljusramplist och modellanpassad sparksockel, kakellist och valfria träknoppar/alt. trähandtag

11.25  INVÄNDIGA TRAPPOR  (istf. 6:11)
- 95 cm bredd
- lackad furu
- öppna steg med barnsäkerhetslist
- inborrade räcke och handledare typ classic
- skruv och beslag


Den är kanske inte helt aktuell, den är ca 2 år gammal
 
Jag kom på en till fråga: Kungshus har ju Ballingslövkök, får man hjälp med planeringen av köket? Om man tex vill ha lite tillval och sånt.
 
Japp, man får hjälp med planeringen av köket. Kommer inte ihåg om det var 2 eller 4 timmar man får med dem men vi tyckte det var helbra.
 
Vad blev slut priset på kungsholmen? Det vill vi åxå bygga vi fastnade för det på
hus expot i stockholm.

 
Har inte siffrorna i huvudet, ska försöka komma ihåg och kolla när jag kommer hem. Sen beror ju slutpris på tillval mm men jag kan bidra med vad våra olika delar kostade.
 
Hej på er!

Vi har oxå tittat lite på kungshus och fastnat för "kungsgården". Efter att ha läst inläggen här så förstår jag att dom inte tillhör dom billigaste men inte heller dom dyraste husen. Är det någon som vet ungefär vad ett kungsgården kan ligga på, grovt räknat förståss...

Mvh Christine :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.