Jag har ett tag nu letat efter en åkgräsklippare då vår tomt inom kort får c:a ytterligare 1000m2 gräsmatta, jag känner att jag ligger på gränsen för vad gräsklippningen får ta i kraft och tid redan nu. När jag läser Blocket annonserna så står det OFTA, "bytt motor". Detta på ganska nya maskiner som kanske bara är 3-4 år?? Att en och annan ger upp kan jag köpa men man kan ju se ett mönster. ÄR det totalt värdelöst att köpa en beg åkgräsklippare om livslängden är så begränsad? Jag har siktat mig på en Husqvarna rider eller kanske en Stiga Park då jag helst vill ha frontagg + midjestyrn. En sådan maskin för runt 8-10 tusen, är det en tickande bomb rent servicemässigt?

En bonus fråga, vilken är den praktiska skillnaden mellan hydrostat och vanlig växellåda? ÄR det att det är bekvämare med hydrostat eftersom man bara gasar och bromsar? Är det ena att föredra före det andra rent funktionsmässigt. En hydrostat som börjar krångla känns motigt tycker jag.
 
Problemet med motorerna är brist på service då dom saknar oljefilter och man byter olja max en gång per säsong enligt B&S så skall oljan bytas var 20:e timme.Jag undrar hur många som gör det.
Hydrostat är drivning med hydraulik där du ändrar oljeflödet när du ändrar körriktning. Driftsäkerheten är lika bra som en med växellåda hydrostatdrift har använts på proffesionella maskiner i ca. 40år på gräsklippare,traktorer och entrepenadmaskiner.den stora fördelen är att du sipper växla när du skall backa eller behöver ändra hastighet för att gräset är högt på en viss yta.
 
Hade manuell växel på min förra Stiga Villa (gammal från 90talet), har nu hydrostat på Stiga Villa 12HST som inhandlades förra året.
Kan inte tänka mig handla en klippare utan hydrostat som det ser ut nu. :)
Guld värt.
 
Jag har en Bolens med hydrostat och, om jag minns rätt, 16 hp. Går som tåget, även när det är rejält högt gräs (på gränsen till äng).

Skulle dock vilja trimma den lite så att den går lite fortare på raksträckorna (säg 60-70 knyck max). Någon som har tips?
 
Kollar du bilder på de blocketaannonser du pratar om så antingen a) ser maskinerna ut som skit vilket visar ungefär hur mycket service de har fått eller b) ser de ganska nya ut. På de nyare kan det vara så enkelt att motorn är bytt för att de har körts med för lite olja.

Håller med J.B, det är oftast bristande underhåll som gör att en maskin rasar. En B&S-motor är så enkel så den håller hur länge som helst om man sköter den.
 
En säljare på granngården sa till mig när jag köpte åkare (4 år sedan innan man skaffade robot) att livslängden räknas på 1000 timmar på en B/S motor. På mina fyra år så gick min 96,7 timmar innan jag sålde den. Hade då ca 2000m2 gräs. Så dom håller nog jäkligt länge bara man sköter dom. I mitt fall hade det ju varit typ 100 timmar på fyra år gånger tio = 1000 timmar på 40 år.Hmmm den hade nog rostat upp innan...
 
Som skrivits innan. Tror nog inte att motorerna är dåliga utan det är nog mer troligt att det är ägarna som är dåliga på service. Sköter man servicen så är det nog inga problem.
 
Milkshaken
ja och en sak som jag brukar göra med mina maskiner innan dom ställs av för säsongen, det är att köra i medlet (Kommer fan inte ihåg vad det heter) i tanken, låta maskinen gå ett bra tag,den ser till till att förgasaren inte tar skada av stå under vintern. modern bensin sliter mer på förgasaren än den äldre bensinen gör.
självklart så startar jag upp maskinerna någon ggn varje månad med... Hur många gör det?
 
Redigerat:
Milkshaken skrev:
ja och en sak som jag brukar göra med mina maskiner innan dom ställs av för säsongen, det är att köra i medlet (Kommer fan inte ihåg vad det heter) i tanken
Alkylatbensin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.