Hej

Vi ska lägga golvärme på ett mellanbjälklag av betong. Flytande förläggning i spårade cellplastskivor med 20-rör (Uponors system) och det handlar om tot 76 kvm. Huset är nybyggt. Vi fick ett pris på material 40 000 + moms (ej arb). Då var allt med inkl fördelare slang trådlösa givare etc. Tyckte det lät lite i överkant. Sedan frågade jag om värmefördelningsplåtar ingick då priset var så pass högt, men det var de inte! Vips så var det enligt min röris 20' +moms extra från leverantör MEN vi skulle få det för 14' + moms. Bara den "prutningen" får mig att se rött. Men med lite efterforskning börjar jag fatta att vissa rörisar helt tappat fotfästet. När jag fått klart för mig att en vanlig bygghandel kan släppa plåtarna för ca 10' INKL moms betyder det att påslag på ETTHUNDRAFEMTIO % är normalt och då räknar jag med att bygghandeln har KRAV på vinst (anm: jag pratar hela tiden om likadana plåtar, dvs Uponors med samma art nr).
Detta arbete skulle i runda slängar kosta med uppskattad arbetstid (löpande) 4 arb dagar samt material 80'+15'=95 tusingar eller ca 1250 kr/kvm. :@
Mina frågor är: När övergick entreprenören till att vara återförsäljare för material? (Påslag för materialhantering har alla så det förstår även jag att en viss procent lägger man på)
Varför använder sig entreprenörer sig av listpriser ut till konsument? Detta är ju bara rekommenderade priser från grossist som någon satt utan att över huvudtaget ta hänsyn till marknad. Vet inte om detta är rätt del i forumet men jag bara måste få lyfta denna fråga?
Mvh/Janne
 
Listpriser är ju vad du som kund egentligen ska betala, så väl inget konstigt med det. Men om du beställer mycket så kan du ju be om rabatt. Entrepenörer gör ju inte bara sin vinst på rena arbetstimmar, då skulle arbetstimmarna behöva vara högre.

Men generellt håller jag med om att det är ofta dyrt med VVS/rör/el-arbete. Det skenar fort!
 
Prissättningen är helt fri och du kan handla på vilken byggmarknad du vill.
Tycker du rörmokarn är för dyr, välj en billigare.

Protte
 
Sök på "materialpåslag" så får du upp massor av trådar som handlar om detta. Det råder minst sagt delade meningar om ffa rörmokarnas enorma påslag på material.
 
Protte, det är helt riktigt att rörisen vi fick pris av går bort med råge. Dock inte på grund av att han är dyr - bara därför att priset är taget ur luften, och det många verkar göra är att de nämner ett ovanligt högt pris först för att sedan pruta på sig själva, precis som arabiska fullblodssäljarna i Mellanöstern. Som sagt- jag vill bara lyfta upp ämnet och se om andra reagerat likadant. frhe - jag ska söka på "materialpåslag" och sura ett litet tag till ;)
 
Cellplasten är dyr det vet jag så den ska man undvika i det längsta nu verkar ni dock måsta ha dem.

Tycker du det är dyrt så begär in en annan offert eller pruta svårare än så är det inte.

Prispåslaget på material är tyvärr som det är vad det har att göra med har diskuterats i många trådar.

Jag får det till dryga 20k bara för frigoliten+plåtarna så materialpriset tycker inte jag är orimligt alls(40). http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=332 det är mycket småtjaffs man behöver som fort drar iväg priset.

Det finns ju också möjligheten att rörisen har rätt mycket att göra så om det då ska göras nu (typ högsäsong) så kostar det mera därför slår han pålite extra för att ev kunna köra på lite extra. Detta är dock ren spekulation men men.

Fast pris känns tryggt men löpande brukar löna sig som de säger de flesta fläskar på bara för att inte få jobba massa timmar obetalt.

Vet inte om svaret var så givande men men....
 
Du kan ju meddela om och vilken röris som var billigare.

Protte
 
Jag kanske var lite luddig när jag skrev om priset - rörisen ska ha 14' + moms för bara plåtarna (17,5' ink moms). Jag kan få plåtar och isolering för 25 250 kr ink moms från Beijer. Gör jag en materialspec på Uponors hemsida och kör den mot Rinkaby och Beijer får jag ca 46' (avrundat allt kraftigt uppåt för säkerhets skull). Det ger en skillnad på 80-46= 34 tusingar (75 % PÅSLAG) Då har både Beijer och Rinkaby avans på sina affärer. Vår golvärme sponrar rörisen med MINST en tiondels Audi A4 Quattro S-line (Arbete har jag ej berört ens)
 
Tio kunder av vår sort på 5 månader - katsching!! En ny Audi på garageuppfarten ;)
 
Finns fler billigare webshoppar om du ger dig på att handla själv. Har ex. god erfarenhet av att handla på Törefors golvärme (har dock bara handlat mindre delar där). Ex. ligger de typ 30% under Sigro på plåtarna.
 
Tack för tipset hempularen. Ska dock försöka med några fler krokar till rörentreprenörer innan jag ger mig ut att beställa grejer själv. Dock kan jag tänka mig att beställa saker utan gängor och elektronik. Bockad plåt och förstansade cellplastskivor verkar vara något jag själv kan ta funktionsansvar för.
 
Jag har sammanfogat de 2 ämnena.
 
2times skrev:
Tio kunder av vår sort på 5 månader - katsching!! En ny Audi på garageuppfarten ;)
Knappast efter utgifter i företaget, plus skatt på vinst att det står en ny audi på uppfarten. Kanske minsta bilen med minsta motorn, med avbetalning.
 
2times skrev:
Tio kunder av vår sort på 5 månader - katsching!! En ny Audi på garageuppfarten ;)
Om det nu vore så väl att all materialvinst hamnade direkt i plånboken! Materialvinsten är ingen "extra bonus inkomst" för hantverkaren, utan en del av de pengar man måste få in för att snurra runt.

Visst.. man kan tycka att dessa pengar borde tas in på en högre timpenning istället (speciellt nu i ROT-avdragstider!). De är nog på väg åt de hållet tror/hoppas jag
 
Det kanske var lite elakt det där om Audin för jag kan lägga ihop att "den extra förtjänsten" inte går rakt ner i fickan men om andra leverantörer kan leva på att sälja prylar med mindre marginaler så behöver inte en röris prylar säljas med stor exklusivitet och avanser utanför alla gengse ramar. Jag förstår att denna tråd rör och berör och det är precis därför jag inte kunde låta bli att börja knappa in den - om jag inte reagerar betyder det att jag är likgiltig vilket jag inte kan vara i denna fråga... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.