Vi anlade en gräsmatta på vårt nybygge i mitten av april detta år. Vi krattade, gick med gallervält, osv osv , precis enl. alla rekommendationer och vi valde ett fint frö från Weibull (extra green)

Detta är ett riktigt fint gräs, men det är visst väldigt långsamt-växande sägs det. Efter ca 2 veckor så syntes det fortfarande inget, vilket ska vara normalt, men då kom ett riktigt hellregn med 42 mm på 2 timmar och allt mer eller mindre flöt bort i stora floder. Gräsfröna låg lite huller om buller och där pölarna varit blev det stora fröupplag och där har det nu blivit fantastiskt fint gräs, men i övrigt är det väldigt väldigt tunt med gräs. Man ser fröna fortfarande ligger där, men det händer liksom inget.

Ogräs är det dock extremt gott om...

Vi har provat att bara lägga på extra frö nu där det varit tunt med gräsfrön men ska man även räfsa igen och få upp en yta som fröna kan ta sig i och då riskera att riva upp det lilla som redan tagit sig eller kan man kanske lägga på en fiberduk eller likande?

Till saken hör att där vi bor är det väldigt öppet och blåser rätt kraftigt och ofta samt att det är en gammal åker som ett område uppförts på där jorden är väldigt sandig och vatten sjunker undan snabbt. När det blåser kommer det dessutom in sand från intillliggande byggplatser.
 
Jag råkade ut för samma sak förra året när jag sådde. Har stödsått i omgångar och det som funkat bäst är att lägga ut frön och sedan täcka dem med typ 0,5-1 cm topdress. Överallt står det att fröna ska ligga i princip på ytan, men min erfarenhet är att det är omöjligt att få dem att 1) ligga kvar i störtskurar och 2) hålla dem fuktiga. Att gå att småskvätta för att hålla de nya fröna fuktiga är ju inte direkt bra för den övriga gräsmattan som ju nu behöver ordentliga rotblötor, så genom att täcka dem med topdress ökar chansen att de hålls fuktiga ändå. Tittar man på utländska sajter står det ofta att fröna ska täckas av 2-3 cm topdress, jag vet inte varför vi göra annorlunda i Sverige. På väldigt små ytor, typ 2-3 kvm, brukar jag lägga plast eller fiberduk, då brukar man se strån redan efter ett par dagar.
 
Tack frhe för ett bra svar!
När du toppdressat,, har du kört med vanlig jord eller har du toppdressat med någon blandning, typ jord, sand o mull eller liknande?
 
Jag köpte topdress från Ica och insåg snabbt att jag kunde använt precis vad som helst med ett bättre resultat. Den var full av klumpat och kändes nästan mer som barkmull. Om man blandar typ 50/50 sand och bra torvmull så bör man få en bra topdress, bör dock finnas mkt info om det om du letar.
 
Går också att kratta ner fröna i jorden och sedan lägga över fiberduk över hela gräsmattan. Då gror det snabbare, men det tar ändå ett par år innan det börjar se riktigt bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.