Vi har en stödmur där det behöver grävas ur 90cm bakom och fyllas med bergkross. Tanken var att ha en häck av avenbok bakom muren men den lär inte gilla att bara växa i 15 jord ovanpå bergkrossen. Hur djupt med jord behöver häcken för att trivas? När man planterar verkar det räcka att gräva ur 30-40cm men jag antar att den ändå vill ha mer jord runt om?

Planterar man häcken bakom bergkrossen hamnar den ca 1m från muren och det blir antaligen att se märkligt ut..


Instruktioner för muren: http://www.benders.se/ctxserver/picpath/public/bilder/Mark/pdf/Boston antik_12730.pdf
 
Ingen som har tips på hur jag löser detta?
 
Ja det var en ambitiös instruktion, både kross och dränering. Men det är ju för murens bästa, man vill ju inte att den börjar glida/bukta ut (och bender vill inte ha nångon reklamation på instruktionen så dom tar i)... Jag gjorde en 20-50 cm hög stöd mur och har bara dränerande materil(makadam), inget kross innanför.

Som jag ser det kan du minska bergkrosslagret (På hölden eller bredden) om du är beredd på att ta risken. Jag tror att häcken får svårt att växa bra i kross

/Abbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.