Jag inser att det är många som frågat detta men jag gör det igen baserat på mina behov.

Vi har en hemsk tvättstuga med en "öppen" dusch, med draperi som skydd, samt en gammal bastu utan aggregat. I samband med tvättstugan, det är en tvättstuga, ligger gamla pannrummet som nu innehållen en bergvärmepump. I "tvättstugan" står en tvättmaskin och i pannrummet en torktumlare.

Vi planerar att göra följande:

1. Nytt golv med vattenburen värme

2. Bastubyggsats, typ K-rauta

3. Bygga in duschen bakom en vägg med dörr

Min fråga är hur mycket jag "får" bygga själv, förutom golvet som vi kommer att leja bort till yrkesmän?

Jag har inte tummen mitt i handen.

MVH
 
Allt som du kan, utom el och vvs. Förutsatt att du följer branschreglerna och ditt försäkringsbolag accepterar det.
Vissa försäkringsbolag kräver att arbetet skall vara utfört av yrkesmän med cert.
 
El får man enligt lag inte göra. VVS får man visst göra, men man bör ha koll på vad man håller på med.
 
Du "får" göra allt utom elen.
 
J-O skrev:
Allt som du kan, utom el och vvs. Förutsatt att du följer branschreglerna och ditt försäkringsbolag accepterar det.
Vissa försäkringsbolag kräver att arbetet skall vara utfört av yrkesmän med cert.
Vilket svenskt bolag kräver detta? Notera att jag inte menar krav som menas att ytskikt ej omfattas vid egen renovering utan vilket bolag nekar skada om man renoverat själv?

Mig veterligen finns inget bolag med villkor som tillåter en sådan skadereglering. Däremot nekar vi ofta pga andra skäl som folk tolkar fel.

Säger som andra, allt utom el är ok om du verkligen orkar/vill och läser på tillräckligt

MVH Lorant
 
kinglolle skrev:
Vilket svenskt bolag kräver detta? Notera att jag inte menar krav som menas att ytskikt ej omfattas vid egen renovering utan vilket bolag nekar skada om man renoverat själv?

Mig veterligen finns inget bolag med villkor som tillåter en sådan skadereglering. Däremot nekar vi ofta pga andra skäl som folk tolkar fel.

Säger som andra, allt utom el är ok om du verkligen orkar/vill och läser på tillräckligt

MVH Lorant
Du vet säkerligen bättre än mig. Men var av intrycket att vissa försäkringsbolag inte vill godta att arbetet utförs av andra än de som har behörighet utfärdat från BKR om det skall sättas kakel och klinker.
Gör man det själv är det väl noga att dokumentera att arbetet är korrekt utfört ?
Vilket jag antar att de flesta som gör det själv, gör nu för tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.