Hej, bor i ett hus med Elpanna (radiatorer) och kompletterande Luft-Luft-Värmepump. Har precis flyttat in (läs årsskiftet) och är därför inte helt bekant med allt. Har dock upptäckt att El-pannan inte behöver göra något från omkring 1:a maj och framåt (säkert till september), luftvärmepumpen gör allt jobbet.
Nu till min fråga: Jag har ställt ner värmen på pannan så att den inte värmer radiatorvattnet (dvs parallelltförflyttat värmekurvan på Nibe-språk). Dock är cirkulationspumpen igång för jämnan. Är det någon idé att försöka stänga av cirkulationspumpen också? Inser ju att den drar lite lite ström, men är det bra för värmesystemet som helhet att pumpen står stilla under flera veckor/månader i sträck?

Tacksam för svar :)
 
Vet att en del är emot det men min är alltid av på sommaren utan bekymmer.
 
Vet att en gammal Cirk-pump kan fastna om man stänger av den, det kan medföra ett oönskat byte!
 
suger pumpen fast är det väl bara att öppna den i mittskruven och vrida loss den, värre är det om pannan börjar göra värme utan cirk, då får reläna slita ett tag innan överhettningsskyddet löser. slå hellre av hela pannan istället, den kommer ju ändå inte fungera utan cirk.
 
Tack för svaren. Men hur är det i själva radiatorsystemet? Mår radiatorerna bättre eller sämre av att cirkulationen är på i "onödan". Har hört att det kan bli problem med luft, "igenkloggning" och/eller oljud i systemet om cirkulationen stängs av.
 
  • Gilla
Sneric
  • Laddar…
När det är dags att sätta på cirkpump igen i slutet av sommaren ska man först kolla att den startar/snurrar. Gör den inte det kan den hjälpstartas med en skruvmejsel. Om den går trögt så stäng av kranarna/ventilerna på resp rör och ta isär cirkpump och rengör den ordentligt inuti (dra/knacka ur hela axeln). Lufta alla element i den ordning de är kopplade bort från pannan (särskilt med ett-rörssystem) till hösten när de går att känna vilka som är jämnvarma eller ej.

Radiatorerna mår främst dåligt av nytt vatten i radiatorsystemen eftersom det innehåller mycket syre i början. Termostaterna fungerar mindre bra om det cirkulerar massa smuts och skräp i radiatorvattnet, främst pga systemet inte blev riktigt renspolat från början. Om smutsfilter finns kan det behöva rengöras.
 
Jag har min avstängd nu till raddarna men när jag är där nere o flirar på så brukar jag slå igång den då och då den har aldrig fastnat.
 
men om man nu tex värmer upp och kör elementvattnet utan att cirkpumpen är på eller fungerar, och man får upp shuntvärmen till då ca 50 grader,underförstått att det är TILLRÄCKLIGT högt tryck från exp.kärlet,borde det väl fungera att värma elementen ändå?

pratade lite med min granne om detta med att om cirkpumpen skulle gå sönder t ex en Kall vinter:))

Han menade då på att själv så var det "många år sedan han hade cirkpump i drift till systemet?

han värmer delvis med olja/ved......
 
  • Gilla
Danne5
  • Laddar…
ölk skrev:
men om man nu tex värmer upp och kör elementvattnet utan att cirkpumpen är på eller fungerar, och man får upp shuntvärmen till då ca 50 grader,underförstått att det är TILLRÄCKLIGT högt tryck från exp.kärlet,borde det väl fungera att värma elementen ändå?

pratade lite med min granne om detta med att om cirkpumpen skulle gå sönder t ex en Kall vinter:))

Han menade då på att själv så var det "många år sedan han hade cirkpump i drift till systemet?

han värmer delvis med olja/ved......
Gamla anläggningar byggde ofta helt på självcirkulation, men det fungerar ofta dåligt med de klenare rördimensioner man använder när man har Cirk-pump, dessutom bromsar en stillastående pump i sig cirkulationen..Men det är väl bara att prova....

Men givetvis skall man stänga av både panna och shunt sommartid om man kan det.. Motionera dock gärna pumpen en kort stund några ggr per månad så lär den inte fastna...
 
Nibes justeringskille som var här och justerade in min pump (Nibe 360p) nyligen (nybygge) sade att det är bäst att ha cirk. pumpen igång.
Han nämnde dock att en del gärna spara de watt som den drar på sommaren, och att det "går" att stänga av den om man absolut vill.

Själv exprimenterar jag just med läget "Nattsvalka" just nu då jag tycker det är för varmt inne (23-25grader på kvällen) trots att kompressorn inte går på pumpen annat än när man måste värma varmvatten ,efter ett par duschar tex...
/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.