hejsan
har precis blivit ägare till ett väldigt trevligt litet hus en bit utanför Helsingborg som jag tänkt renovera, när jag började riva väggarna så märkte jag att det inte fanns någon isolering i ytterväggarna vilket förvånade mig, huset är ifrån 1923.

väggen utifrån och in.
eternit
träfasad
vindpapp
luftspalt 14 cm
vindpapp
spåntad plank ca 2 cm
tretex

frågan jag behöver hjälp med är om det är lönt att riva och och tillläggsisolera och i såfall med hur mycket, måste tillägga att jag helst inte vill använda plast.
är det någon som skulle kunna hjälpa mig hade jag varit evigt tacksam.
 
14cm luftspalt var nog tänkt att fyllas med dåtida isolering fex sågspån?. Sågspån har kanske runnit ut eller pakats och ligger i botten? Fyll på....
gaia
 
Du skulle kanske kunna spruta typ ekofiber om det inte är fullt av hål där det rinner ut igen. Vi har en bagarstuga som vi trodde var oisolerad, men efter att ha grävt lite i jorden runtomkring har vi insett att det nog varit fyllt med sågspån som under de senaste 100 åren sakta runnit ut och blandats med jorden.
 
ja mina funderingar var också ekofiber, men kan man spruta in de i väggarna utan att fixa luftspalt?
annars va min andra tanke att helt enkelt riva innerväggen och isolera med glasull men de kanske inte är en bra tanke på att jag helst inte vill ha plast i väggarna.
 
Hej Daniel,

Sorry för att lyfta en gammal tråd, jag är i samma sits som du var, i ca. samma område, och byggstilen är identiskt, dock har jag bara 100mm luftspalt i ytterväggarna, jag har tänkt på att byta fasaden, och då lägga i 100mm gullfiber, lägga på nytt vindpapp, och regla upp för vanlig träfasad.

Men hur gjorde du ?
 
hejsan
Pga att jag vill ha kvar min gamla fasad var jag tvungen riva bort den spontade innerväggen så jag kom åt ytterväggen sedan byggde jag luftspalt på 4 cm sedan isolering på det, jag tilläggsreglade även upp väggen innifrån med 45/70 dels för att bli av med gamla fula elementrör och dels för att få plats med lite mer isolering, sedan blev det plast osbskiva och slutligen gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.