Kanske är fel forum men here it goes.

Någon som testat att handla via deras e-handel och fått det hemkört ?
Hur var kvaliteten på virket ?

Kvaliteten på deras virke är ju jävligt varierande när man står där och plockar. Och när man läser på deras hemsida så verkar det inte som att de har någon kvalitetsgaranti på de varor de kör ut, vill ju helst inte få hem grejer som slagit sig och till 80% består av kvist.

Är i tagen att köpa både en del tryckt virke och ett lass med gips och vanliga obh 45x70 reglar. Vore ju smidigt utav tusan att få hem allt på en gång och slippa dra flera vändor med med släp eller lastbil då det är en ansenlig mängd som ska hem. Vågar man testa detta ?
 
åk dit och plocka själv kanske?
Då får du ju de bitar du vill ha.
 
styrman1 skrev:
åk dit och plocka själv kanske?
Då får du ju de bitar du vill ha.
Kör de hem det åt en då ?
Var under intrycket av att de endast levererade när man handlar via deras e-handel...
 
Ja nej då lär du väl få köra hem det själv också, antar jag.
 
Jag har varit på Byggmax ett par gånger och inte blivit direkt imponerad av virkeskvalitén. Så det var med stor bävan som jag beställde trallvirke som de hade löjligt billigt för ett par månader sedan. Beställde drygt 70kvm 145*28... och det som kom var kanon. Istället för massa olika längder å så kom ett snyggt paket, varenda planka var 4,20, exakt. Hur nöjd som helst!

Jag tror att de gör helt rätt i sin satsning, tar marknadsposition och -andelar, samtidigt som de lyfter ett halvrackigt varumärke.
 
Bulldog skrev:
Jag har varit på Byggmax ett par gånger och inte blivit direkt imponerad av virkeskvalitén. Så det var med stor bävan som jag beställde trallvirke som de hade löjligt billigt för ett par månader sedan. Beställde drygt 70kvm 145*28... och det som kom var kanon. Istället för massa olika längder å så kom ett snyggt paket, varenda planka var 4,20, exakt. Hur nöjd som helst!

Jag tror att de gör helt rätt i sin satsning, tar marknadsposition och -andelar, samtidigt som de lyfter ett halvrackigt varumärke.
Hm, ja då kan det nog vara värt att testa. Kan ju också tänka mig att det borde bli ett ordentligt liv om de levererar hem slaget och allmänt dåligt virke åt folk...
Är ju som sagt grymt smidigt att sitta framför datorn och sen bara invänta leverans även om man får betala en hacka för utkörningen. Frågan är om man ändå inte tjänar igen det jämfört med att hyra släp eller lastbil och åka till en dyrare bygghandel även om kvaliteten rent generellt kanske är bättre. Är värt jäkligt mycket bara att slippa åka och plocka upp grejerna om man skall ha en ordentlig mängd.
 
Byggmax låga priser kommer sig av ett mindre sortiment, stora inköpsvolymer och begränsad service...inte "kvalitet på virket". Det är som på alla andra ställen varierande kvalitet beroende på vad de får från sågarna...
MEN, som den smålänning man är har jag krasst konstaterat att vill man få grejer utkört hem så kan man lika gärna handla från Beijers eller XL-bygg eller liknande "kvalitetsvaruhus" eftersom de oftast tar hälften av vad Byggmax tar för sin frakt...vilket gör att även om virket kostar en tusenlapp mer så blir totalen en tusenlapp mindre. Man får göra väldigt stora inköp på Byggmax om det ska löna sig med hemtransport. De har hyfsat enhetspris dock och därför kan man lika gärna slänga på 500 meter extra trall för det kostar kanske en 50-lapp extra i frakt.

Så mitt tips: Ska du handla små eller riktigt stora volymer, handla på byggmax (Men be om offert från de andra drakarna på stora volymer för det kan löna sig...) Ska du handla så mycket att du inte orkar asa grejerna i flera släplass...kolla med Beijer, lokala sågen osv.

Slutar nästan alltid med att jag handlar mellanstora volymer på lokala byggfirman eftersom den är så nära att de kör ut fraktfritt med kranbilen..istället för att handla på Byggmax som jag tänkte från början, eftersom det alltid blir 2000 kr påslag i frakt.
 
kolla med dem om du kan plocka ihop det sjöäv. när jag var förbi närmaste byggmax såg jag några buntar som var uppmärkta med hemkörning. de blir nog glada att slippa plocka.
men som sagt, de är ju inte gratis på hemkörningen.
 
Stämmer inte den enhetsfrakt som står på hemsidan 795 kr eller liknande när man beställer via e-handeln? Vi har också funderat på detta alternativ till vårt altanbygge + diverse annat, men inte om frakten hamnar på flera tusen förstås. Någon som vet mer?
 
Miss peel:
Priset 795kr gäller för skåpbil, om det blir kranbilsfrakt så kostar det runt 2000+. Testa att plocka ihop hela shoppingkorgen och se vad slutsumman blir. Tunga/Skrymmande saker åker på kranbil, mindre grejer i skåpbil
 
Min erfarenhet av Byggmax är att vet man vad man ska ha, inga problem.
Men fråga något, glöm det, men och andra sidan gör de inte heller gällande att dom ska vara några proffs, utan dom säljer prylar. Det köper jag fullt ut, till skillnad från en del av våra andra byggvaruhus typ K-rauta och Bauhaus som ibland rekommenderar saker som gör att man blir mörkrädd.

Vad det gäller kvalitén på byggmax virke är den mer än okej, om man tar sig tid att leta lite i högen.
Jag har köp en hel del "klädeselpanel" och dragit detta i hyveln och gjord både dörr/fönstersmygar samt egna "limträskivor" till mycket gott resultat.
Men skulle jag köpa mycket prylar, då kontaktar jag en bygghandel, typ Karl Hedins, XL eller liknande.
Då går det även att få lite rabatter, vilket jag tror är mycket svårare på Byggmax.

Vill även tillägga att kvalitén på virket beror oftast inte var du handlar, det beror nog mest på den som plockar ihop det.
Köpte 2"x3" från se stor bygghandel i Örebro, som jag skulle ha till ett staket, och poängterade att det skulle se bra ut och förklarade varför. Det stod även på beställningen, att virket skulle se bra ut.
Fick jag det, NEJ.
Åkte till byggmax och tillbringade drygt en halvtimme och hittade PERFEKTA reglar och fick mitt snygga staket.

Så jag rekommenderar med varm hand Byggmax, trots att jag inte får någon rabatt…
 
Hejsan,

Har köpt en ganska mycket virke från Byggmax. Man får "skrapet" känns det som. Sprucket, böjt och knäckt virke är inte ovanligt. Men samtidigt så är "skrapet" en väldigt liten del av hela leveransen. Om man varit och plockat på plats så hade man inte fått med sig dessa hem, givetsvis, men hade å andra sidan behövt stå och plocka i många timmar.
De har skött sina leveranser galant. Någon gång fick vi levererat 12m virke när vi skulle ha 1200m, men det var ett misstag som de tog på sig.
De har alltid kommit i tid, och tagit på sig ansvar när det material de leverarat inte nått upp till min "ok-kvalitet-gräns".
Någon gång har de levererat fel längd av virket. De anger på sin sida att de inte kan garantera, eller nämna vilka längder som finns. Men därimot så kan man ange att man vill ha en specifik längd när man gör beställningen. (lika eller större än en viss längd). Detta har de missat, och vi har fått för korta längder hem. Var bara att åka och byta dem.

Hjälpen på plats är katastrofal, oavsett butik i göteborgsregionen. Ingen hjälp alls. Men å andra sidan, vad kan kan förvänta sig när de har såpass låga priser?

Jag trivs med byggmax, de är inte bäst, men helt ok! Och priset och det faktum att man kan beställa via nätet är till deras fördel.
 
> Men därimot så kan man ange att man vill ha en specifik längd när man gör beställningen. (lika eller större än en viss längd)

I vilket steg i handlandet gör man detta?

Jag behöver några hundra löpmeter reglar i 5 meters längder, men valde bort byggmax eftersom jag inte hittade någonstans där jag kunde fylla i just vilken längd jag ville ha som minimum.

Har jag missat något eller gäller detta bara vissa produkter?
 
Hittade svaret efter lite letande..
Man skriver helt enkelt önskade längder i kommentarsrutan när man lägger sin order.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.