Hej

Jag skall bygga ett hus på 120-130 kvm som skall se ut ungefär som Fiskarhedens Lövsångaren...

Nu undrar jag om det finns ngt ställe på nätet där det finns massa med ritningar som man kan bläddra igenom. Eller om ngn vet vart jag kan hitta en ritning som är ungefär som Lövsångaren.

//Andreas
 
Är det konstruktionsringar du är ute efter är det nog svårt, men söker du efter planlösningar är det väl bara att kolla alla hustillverkares hemsidor/kataloger och se om något verkar intressant.
 
Bokar du träff med en hussäljare får du ritningarna av dem. De fick vi från A-hus, Eksjöhus och Onsalavillan. Dessa tog jag med till en arkitekt som sedan ritade ett hus som kombinerade dessa lösningar.

Arkitekten kan ju anpassa huset efter era önskemål. Nu vet jag inte om ni vill betala för den här tjänsten men vi tyckte att det var värt 15 000 kr.
 
Varför inte göra det enklare. Knalla upp på kommunens byggavdelning och hämta ut ritningarna på det hus Ni är intresserad av = kostar inget
 
bergstrollet skrev:
Bokar du träff med en hussäljare får du ritningarna av dem. De fick vi från A-hus, Eksjöhus och Onsalavillan. Dessa tog jag med till en arkitekt som sedan ritade ett hus som kombinerade dessa lösningar.

Arkitekten kan ju anpassa huset efter era önskemål. Nu vet jag inte om ni vill betala för den här tjänsten men vi tyckte att det var värt 15 000 kr.
Oftast är det väl arkitekten som har rätt till de ritningar man betalt honom/henne att göra - sjukt nog. Det innebär antagligen att man inte får sälja de ritningar man fått ritat för sig.
 
Prosit skrev:
Oftast är det väl arkitekten som har rätt till de ritningar man betalt honom/henne att göra - sjukt nog. Det innebär antagligen att man inte får sälja de ritningar man fått ritat för sig.
Det förhandlar du om innan, bör inte vara några problem att själv få rättigheterna.
 
Just den husmodellen som du tar som ett exempel finns hos alla prefabföretag. De kopierar av varandra så varför skulle inte du kunna använda deras ritningar? Ta gärna hjälp av en arkitekt med "snickarbakgrund" som inte ritar hus som sedan är omöjligt att bygga.
 
LAINE skrev:
Det förhandlar du om innan, bör inte vara några problem att själv få rättigheterna.
Använder inte arkitekter oftast ABK96? http://www.forsakra.se/Pdf/ABK 96.PDF

I så fall vill det till att man har arkitektens medgivande?

---
7.1 Beställaren har rätt all använda resultatet av uppdraget för avtalat ändamål. Användning därutöver
av inom uppdraget upprättade handlingar eller motsvarande media förutsätter medgivande av
konsulten.
---
7.7 Beställaren får inte överlåta nyttjanderätten eller andra rättigheter till uppdragsresultatet på
någon annan, om inte konsulten fått avtalsenlig betalning eller godtagbar säkerhet ställts.
---
 
Redigerat:
bergstrollet skrev:
Just den husmodellen som du tar som ett exempel finns hos alla prefabföretag. De kopierar av varandra så varför skulle inte du kunna använda deras ritningar? Ta gärna hjälp av en arkitekt med "snickarbakgrund" som inte ritar hus som sedan är omöjligt att bygga.

Vilka har det huset mer än Fiskarhedenvillan? låter ju rätt intressant om man skulle kunna ta låt säga 3 hustillverkare och sätta ihop dom i ett hus... lite från varje. Då lär dom ju inte se vem man har kopierat!

Finns det ngn som kan rekommendera en bra konstruktör, gärna i Stockholmsområdet, som kan dimensionera limträbalken som skall vara i det huset!
 
Man kan ju ta en ritning från en tillverkare och låta alla andra räkna på just den modellen... Det var helt ok säger dom försäljare jag pratat med... "vi bygger ändå varandras hus hela tiden" sa den jag hade kontakt med :)
 
Rita upp huset som du vill ha och fundera ordentligt hur ni vill ha det. Är rummen rätt, planlösning etc. Rita upp det på vanligt papper och skicka det till alla hustillverkare du hittar på nätet! Håll dig till c/c 600 el 1200 i längd och 9600, 8400 el 7200 djup så blir det klart billigare. Du ser vilka mått som gäller i huskatalogerna. Så gjorde jag på mitt förra hus och det blev klockrent, precis som vi ville. Om det dlev billigare eller inte vet jag inte. Vi skickade ut offerterna med allting specat, kök, toa , golv, braskamin etc. Då fick vi veta vad det kostar och alla räknar på samma! Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.