Någon som vet vad det är för NCS-kod på Beckers 4417?

Vi har lovat våra grannar att de ska få välja kulör på den del av tillbyggnaden som vetter mot dem. Tillbyggnaden livar med tomtgränsen. Vi har planer på att köpa färg från Nordsjö, men vår granne har gett oss en Beckers beteckning som är 4417. Går det att översätta sådana här leverantörsbeteckningar till NCS-kod på något sätt för en privatperson?

Helst vill vi undvika köpa färg från olika färghandlare.
 
Om du går till din färghandlare så har han med största säkerhet receptet på Beckers 4417 i sin receptdator. Alla fabrikat brukar ta fram recept på konkurrenternas färdigkulörer för att kunna sälja färg när det ska målas om eller kompletteras.
 
Tack! Jag ska fråga min färghandlare om han kan ta fram det receptet.
 
Gurravasa skrev:
Om du går till din färghandlare så har han med största säkerhet receptet på Beckers 4417 i sin receptdator. Alla fabrikat brukar ta fram recept på konkurrenternas färdigkulörer för att kunna sälja färg när det ska målas om eller kompletteras.
Nu har jag varit i kontakt med min färghandlare och de säger att de inte kan ta fram den kulören eftersom den är så ny och inte vet hur Beckers 4417 ser ut. Har ni några fler tips hur man går tillväga?
 
Per Eskilsson skrev:
Nu har jag varit i kontakt med min färghandlare och de säger att de inte kan ta fram den kulören eftersom den är så ny och inte vet hur Beckers 4417 ser ut. Har ni några fler tips hur man går tillväga?
Har din färghandlare spektrometer? En bra färghandlare har spektrometer kopplad till sin receptdator. Ta med en beckers färgkarta med kulörprov på 4417 och be dem läsa av den. Blir bäst om du får tag i en färgkarta med "målade" kulörprover istället för tryckta. Blir inte 100% samma resultat som om du köper Beckers men om det bara är så att grannarna gillar kulören och inte att det ska matcha något som är målat med orginalfärgen så blir det good enough.

Annars är en enklare lösning att hämta ett färgprov på Beckers 4417 och jämföra med kulörerna i en NCS-solfjäder. Någon som är tillräckligt lik så att grannarna inte märker skillnaden kan du nog hitta.
 
Per Eskilsson skrev:
Nu har jag varit i kontakt med min färghandlare och de säger att de inte kan ta fram den kulören eftersom den är så ny och inte vet hur Beckers 4417 ser ut. Har ni några fler tips hur man går tillväga?
Den kulören är inte ny, den har funnits i många år!
Ska kolla på Onsdag när jag är tillbaka på jobbet om jag kan få fram en NCS-kulör eller åtminstone en liknande åt dig.
 
Tack alla! Nu har det ordnat sig. :)

Innan jag fick tipset om att fråga om min färghandlare hade en spektofotometer (vilket de inte hade, de hade en enklare variant som heter colourscan) ringde jag till Nordsjös färgexpert, hon lovade ta reda på NCS-koden om jag skickade över en färgkarta.

I tisdags köpte jag (de hade ingen färgkarta på just den kulören) en halvliter Beckers 4417 i en Beckersbutik i Malmö. Målade en yta på ett lite vitt fotopapper (strök två gånger) och skickade provet till Nordsjö för NCS-bestämning.

Idag fick jag svaret. Det finns tydligen ingen NCS-kod för just denna kulör. Jag trodde alla färger hade NCS-koder, men så är det tydligen inte.

Receptet är en blandning av guldockra, lite rött och lite svart. Resultatet blir en smutsig grågulröd yta. Det "roliga" är att färgen är väldigt lik kulören på putsen som vi använt (Maxit Serpo EF 262).
 
  • beckers-4417-maxit-serpo-ef-262.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men fick du inte ens närmaste NCS?
 
Nej, jag vet fortfarande inte vad Beckers 4417 har för NCS-kod (eller närmaste NCS-koder).
 
Jag hade liknande problem fast med Flügger. Men då kunde dom ta fram den NCS som låg närmast.
Testa fråga på Beckersbutiken.

Lycka till!
 
Jag fick ett svar på min fråga efter att ha postat i denna tråd sist. Svaret kommer från färgbutiken som i sin tur fått det från Akzo Nobel och lyder "Närmaste NCS till kulören är S2010-Y10R. Vill dock påpeka att det stor skillnad mellan den o kulörprovet."
 
Kan ni inte be grannen välja färg från en NCS karta istället, eller är det just *denna* kulör de absolut måste ha?
 
Det var just Beckers 4417 de ville ha. Nu har jag införskaffat en specialblandning från Nordsjö (som inte har någon NCS-kod) men som ser likadan ut som Beckers 4417. Ska börja måla så fort vädret blir bättre.
 
Teroretiskt så kan alla ca 10 miljoner kulörer beskrivas med en NCS-kod. Men i det urval som finns i NCS provkartor och som det finns färdiga recept på i färgbutikernas datorer så ingår knappt 2000 kulörer.

Så visst går det att få fram en NCS-kod om man skulle vilja, men man skulle inte ha så stor glädje av den eftersom färgbutiken inte har recept på den.
 
Intressant!

Jag skulle önska att jag kunde ta med mig vad som helst t ex min limegröna diskborste till färgaffären och att de kunde ta fram en NCS-kod åt mig och bryta en exakt kulörkopia åt mig oavsett om de har ett färgprov på just den kulören eller inte. Det borde gå med datorns hjälp och en bra scanner eller kamera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.