9 672 läst · 25 svar
10k läst
25 svar
Dimensionering för bred garageport
Sida 1 av 2
Nu har jag lessnat på att surfa efter olika konstruktions
lösningar för garage med bred port, så chansar på att
lägga in en fråga här.
Planerar att bygga ett dubbelgarage på 6240x8085 med
en port från Crawford (g30 Line) på 5000x2100. Porten
borde ju monteras i någon sorts ram (enligt de minmått
som Crawford rekommenderar), MEN...vilken dimension
borde den övre bärande regeln ha (den som porten "hänger" i) ??? ?
Limträ kanske är att föredra då jag insett att porten antagligen
vägen en hel del och vill ju inte att porten ska börja svikta på mitten.
Men å andra sidan vill jag helst inte gå över en takhöjd på 2,30 m.
Så snälla alla ni som äger ett garage med bred port..hur har ni löst detta ?
lösningar för garage med bred port, så chansar på att
lägga in en fråga här.
Planerar att bygga ett dubbelgarage på 6240x8085 med
en port från Crawford (g30 Line) på 5000x2100. Porten
borde ju monteras i någon sorts ram (enligt de minmått
som Crawford rekommenderar), MEN...vilken dimension
borde den övre bärande regeln ha (den som porten "hänger" i) ??? ?
Limträ kanske är att föredra då jag insett att porten antagligen
vägen en hel del och vill ju inte att porten ska börja svikta på mitten.
Men å andra sidan vill jag helst inte gå över en takhöjd på 2,30 m.
Så snälla alla ni som äger ett garage med bred port..hur har ni löst detta ?
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, men porten står ju mot marken i stängt läge så det är ju inte så tungt.
När du öppnar porten så kommer den att hänga i stålprofilerna som portens lager rullar i. Dessa stålprofiler skruvas fast i taket med några bultar.
Porten väger väl inte mer än 100-200kg, och det blir ju inte mycket fördelat på några bultar/skruvar?
Nu kanske jag har missförstått frågan på något vis.....
När du öppnar porten så kommer den att hänga i stålprofilerna som portens lager rullar i. Dessa stålprofiler skruvas fast i taket med några bultar.
Porten väger väl inte mer än 100-200kg, och det blir ju inte mycket fördelat på några bultar/skruvar?
Nu kanske jag har missförstått frågan på något vis.....
Visste väl att det fanns kunnigt folk på det här forumet ;D !
Anade att en limträbalk skulle ta upp för mycke plats.
I eller H-balk låter intressant, hoppades dock på att
slippa en sån "tung" lösning.
Jesca_j: Ärligt talat så vet jag inte vad porten kommer
till att väga, men är det 100-200 kg som du säger så
kanske det inte är någon fara (har bara hört att de
breda portarna är "jättetunga, knappt så man orkar
öppna dem för hand utan motorlyft", stämmer detta ?
Ditt svar gav mig en tankeställare...takskjutportarna
kanske inte alls belastar den övre balken, då porten
ger den största belastningen på stålprofilerna som
sitter fast i tak och sido-reglar.
Men för att klargöra lite vad jag menar, la jag upp
ett litet "utklipp" av garageritningen under:
http://www.ultimatesaab.com/upload/garage.JPG
Anade att en limträbalk skulle ta upp för mycke plats.
I eller H-balk låter intressant, hoppades dock på att
slippa en sån "tung" lösning.
Jesca_j: Ärligt talat så vet jag inte vad porten kommer
till att väga, men är det 100-200 kg som du säger så
kanske det inte är någon fara (har bara hört att de
breda portarna är "jättetunga, knappt så man orkar
öppna dem för hand utan motorlyft", stämmer detta ?
Ditt svar gav mig en tankeställare...takskjutportarna
kanske inte alls belastar den övre balken, då porten
ger den största belastningen på stålprofilerna som
sitter fast i tak och sido-reglar.
Men för att klargöra lite vad jag menar, la jag upp
ett litet "utklipp" av garageritningen under:
http://www.ultimatesaab.com/upload/garage.JPG
Men, om jag inte tolkar ritningen fel så är porten belägen på garagets gavel och byggnaden har fribärande fackverkstakstolar. Det innebär ju att det i princip inte är någon annan belastning på gavelväggen än den som fasaden över porten medför. Takets last överförs ju till långsidorna.MrMagic skrev:
Stämmer bra det...missade att kommentera det i mittBob_the_builder skrev:
förra inlägg.
Och fasaden på gaveln är kanske spikad i den sista/första takstolen (om inte fasaden utgör den bärande konstruktionen) och då behövs ju inget speciellt alls. Porten hänger ju som sagt i skenorna som sitter fästa i ett par taktolar. Dessutom är ju en port inte speciellt tung som någon nämnde.
M@ZE:
Porten är en Crawford g30 Line, jag har inte kollat runt
hos så många..men Beijer skulle ha ca 19000 :- för den.
Se även: http://www.arlandasnickeri.se/Downloads/PDF/Prislista-g30Line.pdf.
Om man jämför detta med Crawford Car-in, som skulle
kunna vara alternativet vid 2 st portar, så har jag för
mig att de låg på ca 10000-12000 :- styck.
KarlXII:
Jag vill ha en stor port just för att:
1. Slippa mittstolpen (vet aldrig vad man köper för bred
kärra i framtiden).
2. En automatisk öppnare till en port.
3. Snyggare (tycker jag iallafall).
4. Sen verkar det ju som att det tom. kan bli billigare.
Men visst sticker värmen på vintern. Men å andra sidan
kanske det är lättare att skapa värme med tanke på att
de breda portarna ofta är tjockare.
Porten är en Crawford g30 Line, jag har inte kollat runt
hos så många..men Beijer skulle ha ca 19000 :- för den.
Se även: http://www.arlandasnickeri.se/Downloads/PDF/Prislista-g30Line.pdf.
Om man jämför detta med Crawford Car-in, som skulle
kunna vara alternativet vid 2 st portar, så har jag för
mig att de låg på ca 10000-12000 :- styck.
KarlXII:
Jag vill ha en stor port just för att:
1. Slippa mittstolpen (vet aldrig vad man köper för bred
kärra i framtiden).
2. En automatisk öppnare till en port.
3. Snyggare (tycker jag iallafall).
4. Sen verkar det ju som att det tom. kan bli billigare.
Men visst sticker värmen på vintern. Men å andra sidan
kanske det är lättare att skapa värme med tanke på att
de breda portarna ofta är tjockare.