Nu har jag lessnat på att surfa efter olika konstruktions
lösningar för garage med bred port, så chansar på att
lägga in en fråga här.

Planerar att bygga ett dubbelgarage på 6240x8085 med
en port från Crawford (g30 Line) på 5000x2100. Porten
borde ju monteras i någon sorts ram (enligt de minmått
som Crawford rekommenderar), MEN...vilken dimension
borde den övre bärande regeln ha (den som porten "hänger" i) ??? ?

Limträ kanske är att föredra då jag insett att porten antagligen
vägen en hel del och vill ju inte att porten ska börja svikta på mitten.
Men å andra sidan vill jag helst inte gå över en takhöjd på 2,30 m.

Så snälla alla ni som äger ett garage med bred port..hur har ni löst detta ?
 
En limträbalk blir antagligen för hög.

En I eller H-balk borde göra susen.
 
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, men porten står ju mot marken i stängt läge så det är ju inte så tungt.

När du öppnar porten så kommer den att hänga i stålprofilerna som portens lager rullar i. Dessa stålprofiler skruvas fast i taket med några bultar.

Porten väger väl inte mer än 100-200kg, och det blir ju inte mycket fördelat på några bultar/skruvar?

Nu kanske jag har missförstått frågan på något vis.....
 
Däremot krävs såklart en rejäl balk ÖVER portöppningen för att bära taket......
 
Ok, kanske var det han menade... :-[
 
Visste väl att det fanns kunnigt folk på det här forumet ;D !

Anade att en limträbalk skulle ta upp för mycke plats.
I eller H-balk låter intressant, hoppades dock på att
slippa en sån "tung" lösning.

Jesca_j: Ärligt talat så vet jag inte vad porten kommer
till att väga, men är det 100-200 kg som du säger så
kanske det inte är någon fara (har bara hört att de
breda portarna är "jättetunga, knappt så man orkar
öppna dem för hand utan motorlyft", stämmer detta ?

Ditt svar gav mig en tankeställare...takskjutportarna
kanske inte alls belastar den övre balken, då porten
ger den största belastningen på stålprofilerna som
sitter fast i tak och sido-reglar.

Men för att klargöra lite vad jag menar, la jag upp
ett litet "utklipp" av garageritningen under:

http://www.ultimatesaab.com/upload/garage.JPG
 
Bob_the_builder
MrMagic skrev:
Däremot krävs såklart en rejäl balk ÖVER portöppningen för att bära taket......
Men, om jag inte tolkar ritningen fel så är porten belägen på garagets gavel och byggnaden har fribärande fackverkstakstolar. Det innebär ju att det i princip inte är någon annan belastning på gavelväggen än den som fasaden över porten medför. Takets last överförs ju till långsidorna.
 
Bob_the_builder skrev:
Men, om jag inte tolkar ritningen fel så är porten belägen på garagets gavel och byggnaden har fribärande fackverkstakstolar. Det innebär ju att det i princip inte är någon annan belastning på gavelväggen än den som fasaden över porten medför. Takets last överförs ju till långsidorna.
Stämmer bra det...missade att kommentera det i mitt
förra inlägg.
 
Och fasaden på gaveln är kanske spikad i den sista/första takstolen (om inte fasaden utgör den bärande konstruktionen) och då behövs ju inget speciellt alls. Porten hänger ju som sagt i skenorna som sitter fästa i ett par taktolar. Dessutom är ju en port inte speciellt tung som någon nämnde.
 
Normalt brukar man hänga skenorna i taket infäst i takstol. Dessutom behöver du en kraftig bräda som spikas på insidan av reglarna i öppningen, typ 2"6". Den kommer också att bära en del vikt.
 
Zeko, vad har du fått för pris på porten ? jag går i samma tankar att ha en stor 5m port istället för 2st portar.

Har för mig att dom var rejält dyra ...
 
Varför en bred port?
Det finns väl ingen anledning att ha en femmetersport om man inte tänkt göra en handbromsvändning in i garaget...?

Tänk bara på den goa värmen därinne som drar som en avlöning när man öppnar på vintern...
 
Kalledussin :

1 : garaget kommer inte ha någon värme
2 : man slipper mittstolpen med stort port
3 : Skall du ha motor o fjärr till porten slipper du köpa 2st motorer.

Vad skulle fördelarna vara att ha 2st portar ?
 
M@ZE:
Porten är en Crawford g30 Line, jag har inte kollat runt
hos så många..men Beijer skulle ha ca 19000 :- för den.
Se även: http://www.arlandasnickeri.se/Downloads/PDF/Prislista-g30Line.pdf.

Om man jämför detta med Crawford Car-in, som skulle
kunna vara alternativet vid 2 st portar, så har jag för
mig att de låg på ca 10000-12000 :- styck.

KarlXII:
Jag vill ha en stor port just för att:
1. Slippa mittstolpen (vet aldrig vad man köper för bred
kärra i framtiden).
2. En automatisk öppnare till en port.
3. Snyggare (tycker jag iallafall).
4. Sen verkar det ju som att det tom. kan bli billigare.

Men visst sticker värmen på vintern. Men å andra sidan
kanske det är lättare att skapa värme med tanke på att
de breda portarna ofta är tjockare.

 
Ah ok, jo jag har varit i kontakt med Arlanda Snickeri för att förmodligen köpa hela garagebyggsatsen där. Får brochyrer osv imorrn .. skall kika igenom lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.