Jag är en stor förespråkare av att bygga saker i wellpapp. Det hade jag börjat med. Om konstruktionen visar sig fungera bra ligger det ju nära till hands att bygga samma sak i K-plyfa.
 
Okej, ja wellpapp är nytt för mig :). Men jag tror jag ska testa att köap en murbruksbalja och bygga en ställning så kan jag lägga in en bild på bygget. Jag har satt en "tratt" bakom maskinen nu, visst den suger en in en del, men mycket ramlar ju rakt ner på golvet. Och nu tynger ju slang + stos som sitter fast på maskinen lite också. Har en Gcm 10 om någon funderar.
 
var med någon som byggt något liknade i gör det sjäv ( tidningen ) var bara några tunna plywood skivor och en papperskorg under typ, behöver ju inte va så märkvärdigt för det ska funka , men vi vill se bilder när du är klar med din idee :)
 
Phl har helt rätt i att du bör prova dig fram med wellpapp och en bra tejp. Jag har själv byggt nya inloppshuvar till bandsåg, justersåg, kantputs, överfräs, cnc-fräs etc och trots att man efter ett tag får en känsla för vad som fungerar är det absolut bäst att testa med well eller motsvarande.

Angående bilden så ser man inte hur huven är konstruerad inuti men utvändigt ser det inget vidare ut. Alldeles för stor huv med för stort avstånd till maskin och med underdimensionerad slang och för kort övergång mellan huv/slang osv (men man ser som sagt inte mycket på bilden).

Detta sagt, kör på och berätta hur det går!
 
Det blev byggt idag. Verkar fungera hyffsat. FIck dock inte tag på en balja i den storlek jag ville så det fick bli en rund. Bild kommer imorgon om jag kommer ihåg:)
 
Nykvist skrev:
Det blev byggt idag. Verkar fungera hyffsat. FIck dock inte tag på en balja i den storlek jag ville så det fick bli en rund. Bild kommer imorgon om jag kommer ihåg:)
På bl.a. ClasO finns det genomskinliga plastlådor av varierande storlek som kanske kan fungera. Jag brukar använda en sådan bakom sågen men har inte kommit till skot med att göra en mer permanent lösning ännu.
 
Det där ser ju ut som en kanonbra ide. Har själv provat diverse lösningar, typ DeWalts eget ormbo med tre slangstumpar som lossnar hela tiden och dessutom inte suger bort spånet ordentligt. Låter som en bra o enkel ide med murbrukshink, knäckfrågan blir väl att göra ett fäste som funkar på ett enkelt sätt, hmmm..........måste nog klura på detta ett tag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.