Har lite funderingar på att byta ventilation i huset till någon form av FTX, och skulle vilja ha lite tips.

Huset är ett sutteränghus från -71 och i grund och botten bygger det på självdrag. Det har dock installerats två värmeväxlare på nedervåningen för att minska radonhalten. Dessa värmeväxlare har dock flera nackdelar, de är högljuda, ger trots allt ganska dålig värmeåtervinning (vintertid blåser de i praktiken in väldigt kall luft) och de är dessutom ganska fula. När dessa rum om några år ska bli sovrum skulle jag gärna vilja göra mig av med dem.

Vad jag skulle vilja uppnå är:
- En generellt bättre ventilation/inomhusklimat
- Möjlighet att ta bort värmeväxlarna på nedervåningen (utan att få ökad radonhalt)
- Lägre värmekostnader (har elvärme och luftvärmepump)

Har en liten vind där det skulle få plats ett ventilationsagregat och även dragning av ventilationsledningar till rummen på övervåningen.

Tar tacksamt emot alla tankar kring detta. Olika alternativa lösningar? Ungefärlig kostnad? Saker att tänka på. För-/nackdelar. mm.
 
Klockan skrev:
Har lite funderingar på att byta ventilation i huset till någon form av FTX, och skulle vilja ha lite tips.

Huset är ett sutteränghus från -71 och i grund och botten bygger det på självdrag. Det har dock installerats två värmeväxlare på nedervåningen för att minska radonhalten. Dessa värmeväxlare har dock flera nackdelar, de är högljuda, ger trots allt ganska dålig värmeåtervinning (vintertid blåser de i praktiken in väldigt kall luft) och de är dessutom ganska fula. När dessa rum om några år ska bli sovrum skulle jag gärna vilja göra mig av med dem.

Vad jag skulle vilja uppnå är:
- En generellt bättre ventilation/inomhusklimat
- Möjlighet att ta bort värmeväxlarna på nedervåningen (utan att få ökad radonhalt)
- Lägre värmekostnader (har elvärme och luftvärmepump)

Har en liten vind där det skulle få plats ett ventilationsagregat och även dragning av ventilationsledningar till rummen på övervåningen.

Tar tacksamt emot alla tankar kring detta. Olika alternativa lösningar? Ungefärlig kostnad? Saker att tänka på. För-/nackdelar. mm.

Vad menar du med värmeväxlare ? FTX innebär att man växlar till och frånluft antingen med rot. växlare eller kors växlare.
Om du har detta så har du redan FTX. Beskriv lite nogrannare vad du har idag så får du bättre hjälp.
 
Största jobbet brukar vara kringarbetet med håltagningar i bjälklag mm och senare ev inbyggnad av kanaler . Aggregatet kan även placeras i våningsplan om detta underlättar. Tex ett Temovex 400 stående bredvid torkskåpet i tvättstugan med ljuddämpare ,kanaler,plastventiler och kanaler kostar ca: 38-40000:- Med flexit eller systemair-aggregat som hängs på vägg, något billigare.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
B
om du kan få till en schakt ner från vinden till undervåningen så kan du nog lätta kanlen i en inbyggd låda. '

fresh har vita plastkanalen som är 110*54, just för denna typ. kan ju räcka.
 
E exerg skrev:
Största jobbet brukar vara kringarbetet med håltagningar i bjälklag mm och senare ev inbyggnad av kanaler . Aggregatet kan även placeras i våningsplan om detta underlättar. Tex ett Temovex 400 stående bredvid torkskåpet i tvättstugan med ljuddämpare ,kanaler,plastventiler och kanaler kostar ca: 38-40000:- Med flexit eller systemair-aggregat som hängs på vägg, något billigare.
Så har jag byggt 2003. Mycket nöjd. Har kompletterat med jonisering för ren luft. Det är en burk med instick i intagskanalen. I vårt hus ser man inga solstrålar för de har inget damm att reflektera sig på. Å andra sidan lägger sig damm på borden så man får damma /suga ofta. Har anslutet aggregatet med böjbara kanaler och extra ljuddämpare. Dimensionera donen för aggregatets fulla flöde även det inte behövs, Då kan man tillfälligt maxa luftväxlingen vid besök och torkning av hängd tvätt inomhus. Vårt Temovex 400 står i tvättstugan och stör inte. Man kan välja mellan fem fläktvarvtalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.