Var precis i Finland tillsammans med Spanska handelskammaren och de undrade varför alla restauranger var så mörka och varför den ”snåla” belysning som finns hos oss i Skandinavien är pissgul.
Vi i vårt mörka Skandinavien behöver ljus, ändå har vi mörkt hemma och mörkt på våra restauranger, utlänningar tror att någon har dött, när vi släcker ner och ställer fram ljus. Varför gillar vi s.k. varmvitt (under 2 700 K), när ”vanligt” dagsljus är det bästa ljuset (ca 5 500 K)? Det är vi (i Skandinavien) ensamma om i Europa, i alla andra länder gillar man en upplyst tillvaro.
Finns INGA undersökningar som säger att en mörk, pissgul belysning är bra, ändå envisas vi här i vår mörka del av världen, med denna belysning, varför? Våra ögon tar skada av denna ”nedsläckta” pissgula belysning, testa en ”vit” lampa, som läsbelysning, lovar att Ni kommer uppskatta denna belysning. Varför kallar man då vit belysning för kallvit, eller att det ger ett blått sken, vilket är märkligt, att man kallar pissgult sken för varmvitt, kan det bero på att piss är varmt? Gult är gult och vitt är vitt!
Vi Skandinaver är märkliga, tar till och med av oss skorna och trampar runt i svettiga strumpor, gör inte det i övriga Europa, då undrar de vad du gör.
 
Vi har varmvitt för att det är kallt ute. I varma länder har man kallt ljus för att det känns svalare.

Har bott i USA en massa år, deras heltäckningsmattor som barnen kryper omkring på ser lagom roliga ut efter tags gående med skitiga skor.
 
Varför har fransmän brödbutiker i varje hörn i varenda liten skitby medan sverige har typ Pågen o polarbröd där 90% bakas av samma degspad?

Varför får man inte hissa Svenska flaggan i Sverige medans man i USA är superstolta över sin fana?

Varför har Sverige eget standardsystem på tex blandare CC160 medan resten kör på CC150?

Ja varför är saker olika i olika länder egentligen?

Att ögonen tar skada av svag belysning är dock en ren myt, man blir tröttare i ögonen av att läsa i dunklet men det är samma fenomen som att man blir tröttare av att springa uppför en backe än på slättan.
 
Redigerat:
Reser själv mkt.....vi är verkligen inte minoritet som tar av oss skorna iaf..när det gäller ljus så är det kalla skenet de har på många ställen i världen ytterst tråkigt, men med tanke på att det blir mörkt snabbare och de inte har midnattssolen att fundera på som vi tycker iaf jag att vi har mkt bra belysning och den input jag har fått från kineser, amerikaner, spanjorer, ryssar som jag har haft hand om i Sverige och ätit på restaurang mm
 
Naturligtvis skulle 5500K vara optimalt eftersom vi präglats av detta sedan urminnes tider. Hjärnan är dock fantastisk som kan anpassa sig till t.ex. olika ljusfärger (utan att ta skada) så att vi uppfattar ljuset neutralt. Jag skulle snarare hävda att de flesta i befolkningen skulle välja den varmgula lampan, för att man är van vid den.
I andra länder har man vant sig vid 4200K (det du kallar vitt). Många gånger för att man helt enkelt har förbjudit glödlampor och 4200K har gett kanske 15-20% bättre ljusubyte än 2700K. Det är fråga om ren energipolitik, inte att efterhärma dagsljus. Detta gäller t.ex. på Mallorca. Ställde frågan till en kaféägare som visade sig vara ordentligt påläst.

Jag jobbar med teknisk konsultation för bl.a. grafiska branschen och här vill man helst ha kalibrerat 6500K och vissa fall 5500K. För utomstående ser det "helt sjukt ut" och man fattar inte varför någon skulle vilja ha detta som arbetsbelysning. Om man sitter där ett par veckor är det svårt att byta bort.

Men, "pissgult"? Jag skulle snarare hävda att de "vita" ljusen är ljusblåa. Vem av oss har rätt? ;)
 
Redigerat:
Ja kallt blått ljus, men det är nog en vanesak.
Vår granne har väldigt blåa lampor i deras utebelysning på de flesta av armaturerna, det ser inte klokt ut, speciellt eftersom han har några vanliga glödlampor också.
 
Bezt skrev:
... speciellt eftersom han har några vanliga glödlampor också.
Du har fattat. d^_^b
 
Dagens sämsta svar från HideAlite.... jag fråga om dom inte har några varmvita GU10 reflektorlampor, då jag fick svar att deras varmvita är 3000-3200K, att ens kalla detta varmvit är skratt retande. Varför skaffar ni er inte 2700K som Philips ? svar: du får nog anpassa dig till det kallvita då det är det som vi kommer satsa på... tack gode gud att Desinglight snart har hemma sina 2850K som motsvara Philips GU10 2700K. Eller när deras proffs sortiment är färdigt i höst med dimbar GU10 på 2700K som vart bättre färg och tryck än Philips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.