Hej
Vi har fått ett otrevligt bekymmer.

Vår platta på mark är gjuten och har försetts med golvvärmeslingor och vvs. Vi väntar nu sedan 3 veckor på att huset skall komma om ytterligare 14 dagar.

Vi har "totalentreprenad" så när som på VVS-arbetet.

Slingor och värmekretsfördelare ingår i hussatsen.

Nu till det kluriga:

Någon har stulit värmekretsfördelarna i plattan.
Dvs de har kapat av alla rören och plockat med sig värmekretsfördelarna. (Blir så arg!! >:()

Vad gäller här?
Vems ansvar är dessa stulna delar?
Vems försäkring eller skyldighet är det att återställa detta. Är det entreprenören, vi eller någon försäkring? Om så vilken?
Villaförsäkringen som ingår i husleveransen/bygget, verkar gälla fr o m det datum som huset reses.

Någon som vet? Tacksam för snabbt svar.

Hälsar
2 ledsna och arga blivande husägare





 
Hemmakatten
Helt otroligt! Man tror inte det är sant! :-/

Tyvärr har jag inte något svar, men när ni får svar så berätta gärna vad det är som gäller. Nyttigt för oss andra att veta. Med förhoppning om att det löser sig för er.
 
Entreprenören får ta det på sin försäkring eller pröjsa själv.
 
Immobil:

hmmm det är frågan... Jag hoppas visserligen att du har rätt. Vad grundar du ditt svar på? Vet du det?

För att förtydliga lite:
I hussatsen från husleverantören ingår komplett golvvärmepaket.
Plattan och tomten är gjord av en entreprenör som vår entreprenör har anlitat. Detta arbete har vi kontrakt på.

Men, VVS-rören och den som har utfört själva rördragningen/golvslingedragningen, har vi anlitat själva.

Tror du fortfarande att det är vår entreprenör som skall stå för fiolerna??

Vad har vi för argument? Vi skall ha ett möte med dem i morgon.

 
Efter ditt förtydligande anser jag att din VVS-are får ta smällen via sin försäkring eller själv. Hade jag varit VVS-are så hade jag inte vågat montera fördelaren förrän huset var uppe, om ens då. ;)
 
Vår kvalitetsansvarig för VVS:en krävde att vi skulle provtrycka systemet med luft, innan gjutning och att det skulle vara tryck i slangarna medans plattan gjöts och brann.

Så där sitter vi nu...
 
Jovisst, men fördelaren kan plockas bort och slangarna plomberas/förslutas tills huset har kommit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.