Hej!

Jag satt & funderade på hur man skulle slippa att gräva så mycket för ett hus på plintar.
Är det möjligt att bygga torpargrund och sedan knacka alt. lämna rejäla hål med jämna mellanrum för att få samma effekt som plintar?

Eller är det korkat/riskabelt?
Åsikter mottages med tacksamhet...


 
Hehe, då har du ju missat finessen med plintar och har bara en ovanligt öppen torpargrund.

Ett sätt att få ner hålgrävandet kan ju vara att göra rader med grävmaskin. Raderna fyller du med betong i botten som sula. På sulorna, som naturligtvis är jämna i höjd, ställer du sedan prefab plintar - köpta eller hemgjutna. Sen är det bara att återfylla.

Alternativet är att köpa en jordborr. Jag gjorde 40 hål i somras med den, till altanen. Det går rätt lätt faktiskt.

Vad du ska göra beror ju lite på tomten. Är den kuperad? Vad är det för underlag - berg, morän, lera?
 
Hej "plintchefen"!

Jag gillar jordborren, det är inte det. ;D

Problemet är egentligen att jag har perfekt plan mark med berg som går i dagen och som dessutom till stor del är asfalterad, men jag tror inte att det är tillräckligt djupt d.v.s. frostfritt..
 
Är det berg är det ju helt perfekt. Det är ju bara att nubba och gjuta plinten direkt på.
Asfalt? Vad är det under asfalten då?
För du har väl inte funderat på att göra en torpargrund direkt på....?
 
Nej, inte gjuta direkt på asfalten, men lämna kvar den mellan plintarna.
Farsan påstår att kommunen lägger 40-60cm under när man asfalterar, men under det vet man ju inte om berget är berg&dalbana...hehe
Är det tillräckligt djupt gräver jag gärna, men jag vill slippa att gräva bort allting ner till berget om det är för grunt..
Fan vilka problem för en enkel bondpojk :D
 
Men lämnar du kvar den mellan plintarna är det ju ingen torpargrund längre - då är det ju en plintgrund.

Nä, som sagt...det är inte alltid enkelt att få till det.
 
Jag rör till det som vanligt.

Jag vill ha plintgrund, men inte riskera att behöva rensa hela ytan ner till berget.
Finns väl egentligen bara 2 möjligheter: gräva plinthål & hoppas att djupet är tillräckligt eller annars sopa rent hela berget..

Kan man isolera plintar som inte kommer tillräckligt djupt måntro?

 
Men....når du berg innan frostfritt djup är det ju bara att tvätta rent och gjuta mot berget med dubb. Berget lär ju inte röra på sig.
Och når du inte berg innan frostfritt djup...så är det ju bara att gjuta som vanligt..

Ibland är det enklare än man tror. :)
 
Ok chefen. En sista (?) tillkrångling:

Kan man då om man stöter på berget i vissa hål rensa en begränsad yta, t.ex. 1 dm runt just den plinten & sedan behålla jorden runt plinten brevid utan att oroa sig för stabiliteten?
 
Ja du, det hade jag gjort. 8)

Nån olyckskorp i forumet som kan hitta nån risk i det?
 
Då gör jag så, om ingen annan skriker högt.

Tack för all hjälp!
 
SKRIIIIKK! ;D
Fanken, jag undrar just om det är så bra att göra så i alla fall..... Man ska vad jag har hört inte blanda de fasta punkterna mot marken med berg å ena sidan och lösare å den andra. Alltså, allt måste vila på likvärdigt underlag. Plinten på berget ligger "berg"-fast medan den som står mot jord och sula har möjlighet att röra på sig..
Men det beror ju också på vad du tänkt att bygga. Och hur stort.
Lycka till i alla fall!
//Torparn
 
OK, visheten får segra över latheten - jag gräver fram berget..

Tack.

 
Men var det inte så att det var en och samma grunda bergknalle under hela den planerade byggytan?
 
Jag vet bara att det är berg under, inte hur det ser ut..
Kan lika gärna vara 100 kvadrat dalsänka under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.