Är pågång att uppgradera min eländiga Partner röjsåg.

Var helt övertygad att det var en Stihl FS130 jag skulle ha....

Men nu har min lokala maskinhandlare en Klippo Pro Trim/Röj 5,5 B på kampanj för 4990.

Klippo känns ju tungt men jag hittar i princip nada om den på nätet.

Antingen slå till på Klippon nu eller vänta på Stihls sommarkampanj(?) då FS130 går för 4500.
:S
 
Har en stihl röjsåg. Väldigt nöjd.
Har en klippo gräsklippare. Väldigt nöjd

Tror att du kommer bli nöjd oavsett om du köper stihl eller klippo. För mej är klippo gräsklippare ;)
 
Sök på klippo och trimmer så hittar du en del om trimmers från klippo.

Jag skulle ta en Stihl alla dagar i veckan. Hur stor är chansen att Klippon är ett bättre köp än en Stihl? Det skulle ju vara en riktig kioskvältare till trimmer isåfall.

Snart kommer Nonkan till tråden och förklarar hur det ligger till. Sitt lugnt i båten bara.
 
Jo det förstår jag.. Men förknippar inte Klippo med bra röjsågar.. fast dom säkert är väldigt bra. Det är ju dock en personlig fråga..

När vi pratar om Stihl lånar jag tråden lite.. Köpte en ny kompostkvarn idag.. ska testa den för fullt imorgon.
Märket är Viking.. Äger Stihl märket Viking?
 
Viking är en del av Stihl-koncernen som jag förstår det. En del pryttlar är väl samma sak men med olika färg och modellnr.
 
Ok. Tackar för detta. Hoppas nu den fungerar enligt mina förhoppningar
 
Här kommer jag. Lite (eller, mycket) full, så lita inte på allt jag säger :) Jag är jäkligt noga med stavning även onykter, så det ska nog gå att läsa det här, även om det tar ett tag att skriva...

Klippo har inte gjort egna röjsågar. De köpte in några från det italienska märket Active och brandade dem som Klippo. De var väldigt rädda om varumärket så det är absolut inget skräp. Något trånga i tankpåfyllningsröret, men det kan man leva med.

Klippo hade ganska mycket inköpta grejer för några år sedan, men efter att de blev köpta av Husqvarna släpptes allt utom gräsklippare, jordfräsar och vertikalskärare. Husqvarna hade liksom ingen lust att köpa grejer från konkurrenter till deras egna maskiner.

Trimmern är bra, men reservdelar är svindyrt efter HVA-köpet. Trimmerhuvudet är riktigt bra, vi använder det till uddamärken då det finns adaptrar som passar till många maskiner.

Däremot är det inte så konstigt att ÅF vll bli av med den, det är en hyllvärmare eftersom HVA köpte Klippo 2007...

Jag hade köpt en FS130 när det ändå är samma pris.

Ang Stihl/Viking så är Viking ett helägt dotterbolag till Stihl. Stihl sköts av pappa Hans Peter Stihl medan Viking sköts av sonen Nicholaus, som förmodligen blir den som får ta hand om familjeföretaget om några år.

Viking började med kompostkvarnstillverkning så den biten kan de verkligen. Företaget startades på 80-talet av några Stihlåterförsäljare som ville ha möjligheten att erbjuda sina kunder ett grönytemärke som var lika bra som Stihl. Stihl gör t.ex. inga gräsklippare då de inte kan ha kontroll över hela produktionen i.o.m att gräsklippare oftast har motorer från andra tillverkare. En Stihl är en Stihl rakt igenom helt enkelt.

Viking är inte så känt i Sverige än. Dels säljs det enbart i fackhandel och sen har de fokus på gräsklippare med uppsamlare vilket inte är så vanligt här. Däremot kommer de i stort sett alltid inom topp 3 när det testas trädgårdsmaskiner i diverse tidningar, så märket har potential.

Stihls eltrimmers och elhäcksaxar görs i Vikings fabrik i Österrike.
 
Klockrent Nonkan!!!

Impad av stavningen åxå:p

Verkar ju helt klart att det är Stihlspåret som gäller trots att Klippon ligger och vinkar.

Har försökt att pruta ner den till ett ev sommarkampanjpris på 4500 men ännu ej lyckats.:@
 
Stihl är verkligen kvalité. Har själv en Stihl 260 motorsåg och en FS550 röjsåg -dock är röjsågen ganska tung -10kg, så man blir lite bör efter att ha kört den ett par timmar.
En Klippo gräsklippare outsliten och smidigt.
FS130 väger 5.9kg och man får ju tydligen med både klinga, slyklinga och gräshuvud (och självklart bärsele) som standard.(enligt stihls hemsida så är riktpriset för den 4990:)
 
Nonkan skrev:
Däremot är det inte så konstigt att ÅF vll bli av med den, det är en hyllvärmare eftersom HVA köpte Klippo 2007...
Tänkte väl att det måste gå att hitta något jäkla stavfel..... :) Skärp dig.

Nonkan är kung i detta delforum!
 
Jag ska försöka skärpa mig :)

Här är importören av Active för övrigt. Motsvarande Klippon heter 5,5 även här och finns i katalogen för Active och Eliet. http://www.grasvardsmaskiner.se/supplier.aspx?action=detail&id=7

Stihlen är prisvärd som det är, motsvarande Husqvarna kostar t.ex. 5300. Men pruta på, tillslut kanske det funkar?

Själv tycker jag sällan en femhundring är något att stå och diskutera om, jag orkar helt enkelt inte. Nu ska jag kolla kontoutdraget från igår, känns som att det var en fjärdedels FS130 som gick åt :)
 
Nonkan skrev:
Jag ska försöka skärpa mig :)

Själv tycker jag sällan en femhundring är något att stå och diskutera om, jag orkar helt enkelt inte. Nu ska jag kolla kontoutdraget från igår, känns som att det var en fjärdedels FS130 som gick åt :)
Ser mer den femhundringen som lite sport, ingen dealbreaker då maskinen är värd sina 5tusen.

Vad jag inte vill är att köpa den i dag för 5k och i morgon så är den som förra året på Stihls sommarkampanj för 4500.

Men Nonkan, du kanske kan ge lite tips på saker som man kan ta med på köpet o säljaren har bra marginal på ;). En dunk Aspen, ett visir, en extra klinga är värt ung 500 för mig men definitivt mindre för ÅF. (Förutsatt att jag köper dessa saker på annat håll)
:cool:
 
Pruta funkar, från båda sidor av disken, om det sköts på rätt sätt. Det värsta jag personligen vet är när någon kommer in och direkt börjar tjata om "vad är mitt bästa pris på den här".

Skicka med är lättare, och grejerna du nämner är bra exempel allihop. Det som svider minst är grejer från samma leverantör, t.ex. ett visir från Stihl hellre än en dunk från Aspen.

Tänk även på att det är fackhandel. Du får maskinen monterad, tankad och provkörd. Sen finns det reservdelar och support när det krånglar, för det kommer det att göra förr eller senare. Det är ju värt en del och är kunden dryg vid prutning (händer väldigt ofta faktiskt, kunden har inte alltid rätt, eller alla hästar hemma iaf ;)) så minskar serviceviljan betydligt.

Det är ingen kampanj på 130 i år. Den är redan billigare än konkurrenterna (Husqvarna/Jonsered) i samma klass som det är.
 
Vet att det inte riktigt passar här men vill bara meddela att nu har jag kört min kompostkvarn från Viking stenhårt i helgen. Modell = GE 35 L
Den var väldigt tyst och när valsen tog tag i grenen behövde man inte mata.. Den gjorde jobbet själv.

Väldigt nöjd.
 
Stihl säger jag det viktigaste är att det är orange i maskinen :D

Kör helst Stihl då jag gillar dem bättre än kvarna, men senaste röjsågen (egentligen en beståndsröjsåg) blev en kvarna då inte stihl tillverkar desa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.