Jag ska köpa en gräsklippare till en inte för stor gräsklippare, men såpass stos att en handjagare inte räcker. Får vara en motorgräsklippare.

Jag vill inte hålla på och kratta upp efter mig... Uppsamlare är helt ok men helst inte det heller.

Kan någon ge mig tips på vad jag ska leta efter för maskin, är helt vilse. Vill ju inte betala oerhört mycket heller, runt 4000:-
 
kolla blocket!
 
Provade grannens nya klippare en Ryobi RLM140SP(engelskt) och den gick jätte fint och var tyst. Klippte cirka 1800 gräsyta på en halv tank (sitter en Honda ohv motor på 4,5 hästar och den har självgång en rejäl spak för att höja och sänka alla hjulen., uppsamlare mm.
Han köpte den på Granngården för 2495:- http://www.granngarden.se/justnu/produkt.asp?id=2836&g=ANNONSVAROR&ug=
 
Tack för det dusthall! Det verkar en bra maskin för en liten peng. Ska åka och titta på den.
 
dusthall skrev:
Provade grannens nya klippare en Ryobi RLM140SP(engelskt) och den gick jätte fint och var tyst. Klippte cirka 1800 gräsyta på en halv tank (sitter en Honda ohv motor på 4,5 hästar och den har självgång en rejäl spak för att höja och sänka alla hjulen., uppsamlare mm.
Han köpte den på Granngården för 2495:- [länk]

Såg ok ut men att tänka på är att den bara är 46 cm smal. ionte så mycket men till en liten gräsmatta funkar klart det åxå.
 
Smal klippbredd tycker jag oftast är en fördel, speciellt om man kör med uppsamlare. Klipparen samlar bättre då motorn orkar med ordentligt och det är mindre risk att knivaxeln tar skada vid påkörning.

Partner är ett typexempel, deras knivar är oftast 53 cm och de orkar inte klippa snyggt, speciellt inte de billigaste varianterna med B&S enklaste motor. Dessutom är det det märke där vi får in mest krokiga knivaxlar p.g.a. stenkörning. Det är högre periferihastighet på en lång kniv så smällen blir kraftigare.
 
7 cm skillnad på en 46 cm bredd och en 53 cm bredd. inte speciellt stor skillnad, om man inte har en super stor gräsmatta och är lite lat... :)
 
Har varit ute å kollat lite klippare idag. Har fastnat lite på en Klippo med samlare. Pris 8150kr. Lite dyr men å andra sidan håller de ju länge. har lite ångest. Skak åka å lämna in min trasiga som inte vill starta längre för en koll så jag vet vad det kostar å laga den. Blir det mer än 1000 spänn så blir det en ny klippare. Har en Partner idag som funkat bra i 3 å men nu gett upp. har iof aldrig heller servat den :) korkat, javisst:) men det har aldrig blivigt av

Finns det nån här som har en bra klippare med samlare som ni är nöjda med som ligger runt 4-5000kr???
 
Var har folk fått det ifrån att det sitter en Honda-motor på ryobiklipparen?Hört flera som sagt det.På min 2 dagar gamla maskin sitter det ingen Honda iallafall och den har samma beteckning som nämns i tidigare tråd.Mycket av delarna på motorn ser ut som på min gamla Meecklippare och det är en helkines .Förövrigt så stämmer det att den går tyst och fint iallafall/ mats



dusthall skrev:
Provade grannens nya klippare en Ryobi RLM140SP(engelskt) och den gick jätte fint och var tyst. Klippte cirka 1800 gräsyta på en halv tank (sitter en Honda ohv motor på 4,5 hästar och den har självgång en rejäl spak för att höja och sänka alla hjulen., uppsamlare mm.
Han köpte den på Granngården för 2495:- [länk]
 
Var grannen som sa att det var en Honda motor, och jag reflekterade inte så myket på det.
Fast o andra sidan så tillverkas Hondas gräsklippare i Kina...
Ryobi ingår i samma koncern som även har märkerna: Milwaukeee, AEG powertools, Homelite mm.
Känndes som det var rejäla grejor för dessa pengar när jag provkörde grannens klippare, och det är lätt att få tag i reservdelar -bland annat på Claesohlson.
Själv så ska jag spara ihop till en Klippo med en OVH motor och uppsammlare.
 
dusthall skrev:
Fast o andra sidan så tillverkas Hondas gräsklippare i Kina...
Nej, de tillverkas i USA. Trimmers/handhållet i Frankrike och elverk i Japan.
 
Tittar man på Hondas internatinella sida, så tillverkas Hondas gräsklippare bland annat i Kina och Indien.
 
Var hittar du det? De senaste siffrorna jag hittar på deras internationella hemsida är från 2004, och där gjordes ca 9% av power products-sortimentet i Indien eller Kina. Det inkluderar trimmers, jordfräsar, vattenpumpar mm.

De gräsklippare som säljs inom Europa är tillverkade i USA, och det är det som är intressant här.

http://www.honda.com/newsandviews/article.aspx?id=200706052616
 
Redigerat:
Gick helt enkelt in på respektive lands hemsida och kikade.
Nog om detta. Lite löjligt att komentera detta -tydligt brist på annat intresse.
 
Att det tillverkas kvalitetssaker i Kina det är jag medveten om.Jag menade att jag tvivlar starkt på att motorn är en Honda rakt av,typ tagen av samma lina som Honda-motorerna.Utan den har nog andra specar isåfall.Och vore kvaliten typ Honda skulle de gärna sätta sitt namn på den.Sen finns det inte en chans att man ska kunna sälja klippare till det låga priset med en honda motor på,jag gav 2399:- för min.Jag menar inte att det är en dålig maskin,jag är supernöjd med alla andra 3 Ryobi-maskiner och har fått stort förtroende för märket.Jag blir däremot lite upprörd när man kommer med påståenden som detta .Jag har googlat och tittat på min motor och kan inte hitta ngt som bevisar att så är fallet.Det är ungefär som att säga att min Ryobi cirkelsåg är en Milwaukee. / Mats




dusthall skrev:
Var grannen som sa att det var en Honda motor, och jag reflekterade inte så myket på det.
Fast o andra sidan så tillverkas Hondas gräsklippare i Kina...
Ryobi ingår i samma koncern som även har märkerna: Milwaukeee, AEG powertools, Homelite mm.
Känndes som det var rejäla grejor för dessa pengar när jag provkörde grannens klippare, och det är lätt att få tag i reservdelar -bland annat på Claesohlson.
Själv så ska jag spara ihop till en Klippo med en OVH motor och uppsammlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.