Hej!

Nu börjar det bli dags att planera för hur vi ska fyla upp för vår entré...
För närvarande är vår entrédörr 2 meter upp i luften :surprised:.

Vi är lite låsta vid en idé vi haft från början och kan inte tänka i andra banor.

Vad har du för förslag? ::)

Gå in på vår hemsida och klicka på dagbok-sedan stomresning. Där finns bra bilder på hur marken (berget) ser ut intill huset.

tacksam för lite funderingar och förslag!

Tack!

// Snäckan
 
Någon kan väl tycka någonting.... :'(

/ Snäckan
 
Kan ni ta ett kort på hur det ser ut nu? Jag kollade runt massor på er sida men kunda inte hitta något.

Jättefint hus förresten!

/Ola
 
OlaF skrev:
Kan ni ta ett kort på hur det ser ut nu? Jag kollade runt massor på er sida men kunda inte hitta något.

Jättefint hus förresten!

/Ola
Om du klickar på "dagbok" och sedan "stomresning" : det är så det ser ut idag!

Vi ska flytta in till jul, men måste ju fixa entrén innan det blir vinter...

// Snäckan
 
Carlström har ju en lösning på sin ritning.  Men jag tycker den är ganska dålig!

Ni tar upp hela nivåskillnaden med två trapplopp (åtta steg plus sex steg) och en enda plattform däremellan.  Räkna med att denna trappväg kommer att kännas i benen. Dessutom lär trappan bli rent livsfarlig tidiga vintermornar, innan någon hinner skotta snö och sanda! Dela hellre upp trappan i tre eller fyra sektioner med två eller tre mellanliggande vilplan.  Trappans fot hamnar därmed längre bort från huset, men ni tycks ha gott om plats.

Tolkar jag tomtkartan rätt passar väderstrecken fint för plantering av skuggväxter i terrasseringen intill garageinfarten.  Rhododendron, Hosta eller kanske murgröna.  Tungt bladverk och mörk grönska. En springbrunn i denna vrå kommer att göra susen. Ett stilla porlande kommer att förstärka intrycket av trygghet och tidlös stillhet.

För övrigt blir materialvalet en rätt angelägen fråga.  Er källarfasad är mycket dominerande.  Även om det kostar en vacker slant skulle den bli snyggast klädd i natursten.  Gör ni den investeringen faller det sig naturligt att bygga hela trappan - med terassering och allt - i samma sten.  

 
Jag tycker också att stigningen på föreslagen ritning blir lite häftig; barnvagnar, pensionärer och utarbetade 8-17 knegare kan nog uppleva den som lite tuff. Lägg in åtminstonde en avsats till. Mellanrummet som uppstår mellan trappa och grund tycker jag kan ha en stödmur på ca. 60 cm så det finns någon sportslig changs att få bra med jord så något kan växa. Rododendron kan vara fint men även klätterhortensia (om ni vill ha något som täcker grunden) eller vidjehortensia. Det finns även fina rosor som klarar ett nordläge om det nu inte är tokskugga. Sedan klarar björkspirea, löjtnadshjärta, stormhatt, olika blåklockor och blå bergsvallmo tex. också det skuggiga läget.
 
billy_baver skrev:
Carlström har ju en lösning på sin ritning.  Men jag tycker den är ganska dålig!

Tolkar jag tomtkartan rätt passar väderstrecken fint för plantering av skuggväxter i terrasseringen intill garageinfarten.  Rhododendron, Hosta eller kanske murgröna.  Tungt bladverk och mörk grönska.  En springbrunn i denna vrå kommer att göra susen.  Ett stilla porlande kommer att förstärka intrycket av trygghet och tidlös stillhet. 
Tack! Snacka om att du just kammade hem en hel del pluspoäng hos Pär - Brunn/litet porlande vattenfall var det första han pratade om när vi var på tomten första gången!!! Berget är väldigt vackert i norr beklädd med mossa!

Vi tycker också att Carlströms trappa är för brant, men tror du att man kommer att behöva den som "genväg" till garaget, eller kommer man att gå inomhus ner till garaget? :surprised:

Källarfasaden kommer att bli spritputsad (om ekonomin tillåter). Granit stod högt på listan vid projekteringen - men den fick vi stryka..

Däremot är vi överens om att trappan och terasserna måste byggas av stenmaterial.

Tack igen!! :-*

 
Alsti18 skrev:
Jag tycker också att stigningen på föreslagen ritning blir lite häftig; barnvagnar, pensionärer och utarbetade 8-17 knegare kan nog uppleva den som lite tuff. Lägg in åtminstonde en avsats till. Mellanrummet som uppstår mellan trappa och grund tycker jag kan ha en stödmur på ca. 60 cm så det finns någon sportslig changs att få bra med jord så något kan växa. Rododendron kan vara fint men även klätterhortensia (om ni vill ha något som täcker grunden) eller vidjehortensia. Det finns även fina rosor som klarar ett nordläge om det nu inte är tokskugga. Sedan klarar björkspirea, löjtnadshjärta, stormhatt, olika blåklockor och blå bergsvallmo tex. också det skuggiga läget.
hej!

Tack för planttipsen! :-*
Jag är inte så hemma i botaniken (än! ;)) och har faktiskt undrat om rosor klarar läget. Det skulle vara så vackert med klätterrosor runt förstukvisten. Annars får det bli hortensia elelr clematis.

Det är faktiskt sol från 4 på eftermiddagen tills den går ner, sedan är det sol på morgonen fram till 9 nu på sommaren.

Rosor och vallmo tillsammans låter ju underbart! Löjtnatshjärta hade vi redan bestämt själva!

Jag lovar att hålla hemsidan uppdaterad så snart vi sätter igång med entrén, men jag tar tacksamt emot fler förslag!

Tack igen Alsti18! :-*

// Snäckan
 
Bra förslag från Alsti och Billy tycker jag.

Kommer ni parkera bilen i garaget eller som 90% av befolkningen ha garaget som förråd? Parkerar ni i garaget kan det kanske kännas som en omväg att gå från garaget till trappans början om man gör trappan flackare så den hamnar längre bort. Men som tidigare sagt så är en så brant trappa inte kul alls. Gå genom huset, njä det tror jag inte man gör i normalfallet. Eller, jag skulle nog inte göra det i alla fall.

Rhododendron, hostor och andra surjordsväxter kommer nog att trivas bäst. Rhododendron är ju dessutom vintergrön så det blir inte lika "risigt" vid entrén när sommaren är över.

Klematis kan gå att få att trivas men risken finns att de kommer igång väldigt sent. Vi har en på norrsidan och den har först nu börjat få årets ordentliga grönmassa, ungefär samtidigt som de andra klematisarna funderar på en andra blomning.

Klätterrosor på förstukvisten är jättefint, på bild... Efter att man har rivit sig i ögat på en rosgren som inte alls hängde där igår så ångrar man sig litet. Klematis (storblommig för då kan man ta bort hela den vissna "risbusken" efter säsången) är nog att föredra, eller kaprifol som doftar underbart.

Springbrunn och bäck är underbart och på norrsidan blir vattnet inte så varmt och därmed blir det inte lika jobbigt att hålla efter alger i det (krävs mindre filter).
 
Tack Olaf,

Vad glad jag blir för alla kommentarer! :)
Igår köpte vi jätte vackert ( det ska handmålas i Spanien :p) golv till hall och kök, jag ska måla en skiss och lägga ut på hemsidan under dagen! Håll utkik.

Glad för fler tankar kring entrén!

// Snäckan
 
Vi tycker också att Carlströms trappa är för brant, men tror du att man kommer att behöva den som "genväg" till garaget, eller kommer man att gå inomhus ner till garaget?
Ja, men om du först låter trappan (uppifrån sett) gå österut från verandan istället för som nu rakt fram, sedan en avsats varpå trappan går norrut, ny avsats och sedan västerut så kommer skillnaden vara ganska liten i sträcka till garaget. Sedan är det ju en annan sak om det funkar praktiskt eller om berget kommer emot-det är svårt att se på bilder/ritning. Vill du ha något som klättrar röstar jag för klätterhortensia framom klätterrosor just på denna plats just med tanke på taggarna. Klätterhortensian skulle passa fint till de fasadfärger ni valt. Clematis är inte så snygg vintertid - då är rosor och hortensia bättre.
 
Alsti18 skrev:
Ja, men om du först låter trappan (uppifrån sett) gå österut från verandan istället för som nu rakt fram, sedan en avsats varpå trappan går norrut, ny avsats och sedan västerut så kommer skillnaden vara ganska liten i sträcka till garaget. Sedan är det ju en annan sak om det funkar praktiskt eller om berget kommer emot-det är svårt att se på bilder/ritning. Vill du ha något som klättrar röstar jag för klätterhortensia framom klätterrosor just på denna plats just med tanke på taggarna. Klätterhortensian skulle passa fint till de fasadfärger ni valt. Clematis är inte så snygg vintertid - då är rosor och hortensia bättre.
hej igen Alsti!
Du får nog bli min privata blonsterguru! Du verkar kunna det här med blommor!
:-*
// Snäckan
 
Klematis kan gå att få att trivas men risken finns att de kommer igång väldigt sent. Vi har en på norrsidan och den har först nu börjat få årets ordentliga grönmassa, ungefär samtidigt som de andra klematisarna funderar på en andra blomning.
Det gäller att välja rätt sorts clematis. Det finns sorter som trivs utmärkt i helskugga. I ett läge med sol till nio och från 16 är dett definitivt inga problem alls att hitta clematis som trivs.
 
Eld skrev:
Det gäller att välja rätt sorts clematis. Det finns sorter som trivs utmärkt i helskugga. I ett läge med sol till nio och från 16 är dett definitivt inga problem alls att hitta clematis som trivs.
Ja, det stämmer. Hade en alpklematis i förra huset.
Den stod i norr och blommade två gånger varje år!

// Snäckan
 
Så hette den ja, "alpklematis". Precis en sådan har vi på norrsidan och just den vill inte riktigt ta sig. Men det räcker ju med att det råkade vara ett klent exemplar eller att rötterna bestämde sig för att leta sig in under rhododendrons surjord.

Oavsett varför vår klematis inte sätter igång förrän såhär sent på sommaren så är det klart att ni ska prova med klematis. En av mina favoritväxter.

Den här tråden påminner mig om att jag borde göra något åt vår entré också... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.