Hej allihopa,

Jag har precis köpt en lägenhet i ett flerbostadshus från 30-talet skulle jag gissa. I vilket fall har huset självdrag och fjärrvärme idag, man ska installera bergvärme i sommar (vilket jag inte riktigt förstår, men iaf). Huset har renoverats grundligt senaste åren. Man har bland annat renoverat fasaden, taket, bytt fönster (mot treglas isolerkasetter) och dränerat. Nu undrar jag, hur kan jag se om ventilationen har blivit utslagen? Hur stor är risken för fuktskador iom kombinationen självdrag, tätning och bergvärme? Vad kan man göra? Vad ska jag hålla utkik efter?

Hälsningar
Hanna
 
Fjärrvärme hjälper inte ventilationen mer än vad bergvärme gör, så bergvärmen kommer inte att försämra något. Problem med försämrad ventilation kan i olyckliga fall uppstå om man byter från en värmeanläggning med förbränning och skorsten (olja, pellets, gas, mm) till en värmeanläggning utan lokal förbränning (fjärrvärme, el, bergvärme, mm).

Erik
 
P
Det kommer inte att bli någon skillnad i ventilationen precis som Avemo skriver ovan. Om du är orolig över ventilationen så är det bra att veta att det görs ventilationskontroll (OVK) var sjätte år i flerfamiljshus med självdrag. Kolla med styrelsen eller kommunen hur det ser ut.
 
Som andra redan sagt - bergvärmen påverkar inte din ventilation.
Det enda tillfälle som kan påverka självdraget är att du har fått nya täta fönster. För att "gamla" luften ska kunna dras ut måste det finnas ventiler som släpper in frisk luft. Har gamla fönster varit otäta så kom luften in den vägen. Om nya fönster har inga friskluftsventiler eller det inte finns en annan väg för att få luft in så ventileras ingen luft ut - självdragsventilation fungerar dåligt.
Håll utkik efter imma på insidan av fönster vintertid, långsamt uttorkning i badrum efter duschen. Sånt tyder på försämrad ventilation.

gaia
 
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.