Hej!

Har precis köpt en gård från mitten av 1800-talet. Idag så sitter det väldigt gamla el element i huset.
Samt att det finns två kakelugnar och en vedspis i köket, huset har bara 3rum o kök, vilket göra att jag kan elda i tre av rummen.

Min tanke var att byta ut el elementen mot nya, vet inte om man bör ha olje fyllda eller inte.
Sedan komplettera med en Luft/Luft värme pump mest för att få billig värme när vi inte är hemma o eldar.

Tänker jag fel, borde jag göra på annat sätt?
Hur bra fungerar kakelugnar som huvud värme källa?
 
Kakelugnar fungerar bra som värmekälla om du orkar elda två rejäla brasor om dygnet. Jag har en rörspis i vardagsrummet. Jag orkar inte elda på morgnarna i den, och den räcker inte till hela huset om det är några minusgrader. Om de fungerar som huvudvärmekälla beror troligen mest på dig, men även hur stora de är och så vidare. Ditt hus gissar jag är byggt för att varmhållas av kakelugnarna.

Beträffande att byta ut elelementen så är frågan vad du vill uppnå. Om det är gamla, repiga och fula element med mekanisk termostat som brummar och bränner damm kan det lyfta rummet en del med nya element. Väljer du nya element med elektronisk termostat är det möjligt att du kan minska elräkningen någon procent, men knappast så att det betalar igen sig. Byt för komfortens eller utseendets skull, men vänta dig inte att tjäna pengar på det. Oljefyllda element (som jag personligen föredrar) är fysiskt större för samma effekt, men bränner inte damm vilket även nya öppna konvektorelement kan göra i viss utsträckning.

Luft/luft-värmepump lär vara en investering som betalar igen sig ganska fort.

Erik
 
teed skrev:
Hej!

Tänker jag fel, borde jag göra på annat sätt?
Du bör konvertera om till vatten buret värme system.
 
knekten skrev:
Du bör konvertera om till vatten buret värme system.
Känns som att det är svårt att få någon vettig ekonomi i att konvertera till vattenburet. Men vist vore det trevligt.
Konvertera till vattenburet med tillhörande bergvärme tror jag hamnar på ca 250,000kr så det är 20-30år innan jag har igen pengarna, lite beroende på elpriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.