Nu har vi bott in oss lite i vårt hus och kommit fram till att vi nog skall satsa på en kamin redan i år. Vi hade tänkt vänta, men tror inte att vi nånsin kommer ta oss råd att investera i en om vi väntar för länge. Just nu känner man ju sig lite "fartblind" vad gäller pengar (vad är 50´mer eller mindre... ::) ) men jag är rätt övertygad om att man snart är tillbaka i verkligheten och återigen börjar inse pengarnas egentliga värde... :surprised:

Så, min undran idag är: Vad skall man tänka på när man tittar efter en kamin? Effekt och verkningsgrad och sånt, är det några siffror man bör ha med sig i huvudet för att kunna sålla bland alla olika sorter som finns?

Vårt syfte med en kamin är först och främst trivsel, men även, naturligtvis, ett komplement till uppvärmningen. Vi har inte tillgång till fri ved, men kan få tag på det rätt billigt.

Var hittar man prisvärda kaminer/kakelugnar/murspisar på nätet eller i Gbg-trakten?

Mycket tacksam för lite tips!

//Helena
 
När vi valde kamin tyckte vi det var viktigt att jämföra utsläppsvärdena på de olika braskaminerna.

R & R hade för något år sedan en jämförande test.
 
Om du tänkt kompletteringselda för ekonomins skull är vikten det viktigaste. Då är det ugnar som fungerar enligt kakelugnsprincipen som gäller, t.ex. en vanlig kakelugn, en Tulikivi eller en Nunna Uuni. Ju tyngre desto bättre. Effekten räcker som regel till.
 
Hej Helena,

Har köpt en kamin hos kaminkungen, type achat, vilken är med Tälljsten på. Kaminene är på hela 7 kW och har konvektionskanalen. Priset är otroligt lågt och jag förstår inte hur dom gör detta. Fick den häm skickad utan problem. Titta på www.kaminkungen.se

lycka till

Henrik :D
 
Hej Henrik!

Tack för tipset!

Köpte du skorsten av dem också? Gör du jobbet själv? Vad hamnar du på för kostnad totalt?

Mycket tacksam om du vill dela med dig lite mer info!

//Helena
 
Hej !

Man bör tänka på att kunna elda med så låg effekt som möjligt helst ner till 3 Kw utan att förlora verkningsgrad. Oftast behövs inte så stor effekt om man inte har extremt öppen planlösning eller väldigt dåligt isolerat (eller otätt) hus. Täljsten i all ära men en kamin med 200 kg täljsten har en mycket begränsad lagrings kappasitet. Den spesifikavärmevärdet på täljsten är ca 1-1,5 kj/kg*°C (vatten 4,2 dvs 4 gånger bättre) vilket inebär att lagrings förmågan hos täljsten som värms upp från 20 °C till 80°C blir följande:

Q=m*cp*(t1-t2)

Högt räknat innebär detta
Q=200*1,5*(80-20)=18000 kJ vilket motsvarar 18000/3600=5 kwh

Ett hus som förbrukar 3 kw kommer eftervärmnings tiden bli ca 1 h 40 minuter .

Om man är ute effter en stor lagringskpacitet bör man ha en vikt på minst 1000 kg, med mindre vikt får man betrakta täljsteneen som en dämpande effekt som bara fördröjer värme tillförsen någon eller i bästa fall ett par timmar.
 
Hej !

Man bör tänka på att kunna elda med så låg effekt som möjligt helst ner till 3 Kw utan att förlora verkningsgrad. Oftast behövs inte så stor effekt om man inte har extremt öppen planlösning eller väldigt dåligt isolerat (eller otätt) hus. Täljsten i all ära men en kamin med 200 kg täljsten har en mycket begränsad lagrings kappasitet. Den spesifikavärmevärdet på täljsten är ca 1-1,5 kj/kg*°C (vatten 4,2 dvs 4 gånger bättre) vilket inebär att lagrings förmågan hos täljsten som värms upp från 20 °C till 80°C blir följande:

Q=m*cp*(t1-t2)

Högt räknat innebär detta
Q=200*1,5*(80-20)=18000 kJ vilket motsvarar 18000/3600=5 kwh

Ett hus som förbrukar 3 kw kommer eftervärmnings tiden bli ca 1 h 40 minuter .

Om man är ute effter en stor lagringskpacitet bör man ha en vikt på minst 1000 kg, med mindre vikt får man betrakta täljsteneen som en dämpande effekt som bara fördröjer värme tillförsen någon eller i bästa fall ett par timmar.
 
Vi valde en Scanspis Basic 4. Med skorsten så slutade kostnaden på cirka 22 000 kr.

Installationen gjorde vi själva.

Kaminen fick bästa betyg avseende utsläpp i Råd och Röns test.

Vi har märkt hur oehört viktigt det är att kunna elda på låg effekt i kaminen.

Kommunerna bevakar vedaldarna noga så det är synnerligen viktigt att kunna visa på låga utsläppsvärden.
 
Hej Helena,

jag köpte murstock anslutning vilket jag installerade själv. gick på kort tid.
Behöver man bygga skorsten med isolerad rör blir det svårt. Installationen ligger 2500-5000SEK beroende på storleken. Dom har isolerad skorsten men vet ej hur detta funkar. Ring och fråga!

mvh

Henrik
 
msmn skrev:
Hej !
Om man är ute effter en stor lagringskpacitet bör man ha en vikt på minst 1000 kg, med mindre vikt får man betrakta täljsteneen som en dämpande effekt som bara fördröjer värme tillförsen någon eller i bästa fall ett par timmar.
Tack för dom kloka ord och ärlig beräkning som man inte får höra i en kaminbutik. Där kan man se Täljstenskaminer med några tunna täljstenskivor påhängda som "håller värmen länge" :surprised:.
Hade jag sökt en "lätt kamin" skulle jag faktisk välja gjutjärn i stället för plåt och täljstenskakel.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.