Hej
Jag har ett trevånings hus. en källare plus två vånigar. Har stora olikheter i temperatur på de olika våningarna. I vintras installerade jag en värmepump på mittenvåningen och det blir grymt varmt på överstavåningen. Har haft en ventilationsfirma som rådde mig att dra ett ventilationsrör från taket i övervåningen, via utsida av huset, ner i källaren. Då ska värmen nere i källaren stiga genom trapphuset upp. Då får jag cirkulation vilket också ledet till att källaren ventilerad. Då slipper jag som en extra bonus de mekaniska ventiler,som bara drar ut den uppvärmda luften utomhus, som annars krävs i källare.
Nu till min fråga. Upptäckte här om dagen ett eget ventilationsschakt i skorstenet. Huset är byggt -64 och dess funktion nu är att ventilera badrum och källare genom självdrag. Upptäckte att det redan finns ett rör i kanalen för ventilation av avlopp. Det tyckt finnas plats för ett 12 cm rör till där i. Skulle man kunna använda denna kanal för att flytta ner luft i källaren istället för att dra ett rör på utsidan av huset? Vid sidan av ventiltionskanalen finns rökkanalen.
Jens
 
Är det ingen som någonsin har lagt in rör i skorstenets ventilationskanal för att transportera luft ner i huset?
Eller kanske någon har en åsikt om det?
 
H
Eldar du något i skorstenen? Är skorstenen kall så visst går den att använda som ventilationskanal med hjälp av fläktar.
Är det en luftvärmepump du satt i mellanvåningen?

Att flytta varm luft från översta våningen till mellanvåningen med hjälp av ett rör i skorstenen borde fungera. Men leda varm fuktig inomhusluft ned i en kallare källare leder säkert till fuktproblem.

Beror ju lite på om dina källarväggar är isolerade på utsidan också. Men att värma en källare med fuktig varmluft är nog det sämsta man kan göra.
 
Tack så mycket för ditt inlägg.
Vi har tänkt att sätta in en kamin på mitten eller översta plan. Så det betyder att jag skulle skicka varmrök igenom rökkanalen och luft ner i ventilationskanalen. På mellannivån har jag en luftvärmepump.
Men om jag har kala väggar nere i källaren. Vart skulle jag få fuktproblem i källaren när den varma fuktiga luften kommer ner? Hamnar det på möblerna och väggarna direkt? Vad med en avfuktare? Eller att jag flyttar ner luftvärmepumpen i källaren?
Jens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.