Är PBL Sveriges mest uddlösa lag som kräver åtlydnad för att fungera utan något polisväsende och rättssystem som kan döma straff som räknas?

Min granntomten håller på att bebyggs utan något beviljat bygglov och kommunen gör inget. Inte tillräckligt för att få byggherren att stoppa byggandet tills ett bygglov är beviljat iaf.

Kan vi som grannar göra något mer än uppmärksamma SBK om vad som försiggår på svartbygget?
Vad kan SBK göra för att "kräva" åtlydnad på byggstoppet?

Just nu borrar de för att spränga, nästa vecka spränger de. Krävs inte tillstånd för att spränga? Kan vi stoppa sprängandet tills bygglovet finns?

Anledningen till att vi vill stoppa bygget tills bygglov finns är att entreprenören är känd att bygga som han vill och på vår granntomt kommer det bli ett slott som ligger 4-5meter högre än omliggande hus.

// Jocke
 
cykelhjälmslagen är nog lite mer uddlös. Gäller befolkning under 15, straff kan inte påföras befolkning under 15...
 
SBK ?
I frågan om byggande utan bygglov är det väl kommunen som skall ta tag i det ?
Om det i slutändan visar sig att det är ett svartbygge, och bygglova inte kan beviljas i efterhand så kan man tvingas riva det - men det är iof en rätt lång väg dit...

/K
 
SBK=StadsByggnadsKontoret

Jo, jag vet att risken finns att det måste rivas men sker det någonsin.

Jag får väl slappna av och låta kommunens kvarnar mala. Hoppas bara det inte påverkar min fastighet för mycket bara. :(
 
Håller med, PBL är för uddlös.
Det värsta är att det är ytterst få fall som går till rivningsföreläggande, eftersom stadsbyggnadsnämnden ofta anser att det vore en för stor ekonomisk förlust för fastighetsägaren som "bara" glömt att söka bygglov! Oftast stannar det vid att man får betala en straffavgift, max 4 ggr bygglovsavgiften. Och bygger man ett hus för 3 miljoner eller så, kan det hända att man tycker det är värt att ta en extra kostnad på några procent för att få det som man vill; en extra våning, en meter för nära grannen, eller så.
 
b8q skrev:
Håller med, PBL är för uddlös.
Det värsta är att det är ytterst få fall som går till rivningsföreläggande, eftersom stadsbyggnadsnämnden ofta anser att det vore en för stor ekonomisk förlust för fastighetsägaren som "bara" glömt att söka bygglov! Oftast stannar det vid att man får betala en straffavgift, max 4 ggr bygglovsavgiften. Och bygger man ett hus för 3 miljoner eller så, kan det hända att man tycker det är värt att ta en extra kostnad på några procent för att få det som man vill; en extra våning, en meter för nära grannen, eller så.
Fast det är förstås helt rimligt: Om man hade fått byggnadslov ,så bör man ju inte tvingas riva utan istälelt betala en straffavgift.

Hade man däremot INTE fått bygglov så kan man få ett rivningsföreläggande - och då tyckre jag det borde vara rimligt att man också skall få ett sådant föreläggande - men jag har inte heller hört att det skulle vara vanligt :(

TS får kanske bråka mer och kanske tom åka in till kommunhuset och begära att få träffa en handläggare på SBK - stadsbyggnadskontroet...

/K
 
JBa skrev:
...Just nu borrar de för att spränga, nästa vecka spränger de. Krävs inte tillstånd för att spränga? Kan vi stoppa sprängandet tills bygglovet finns?...
Man brukar få borra men inte spränga innan bygglovet är klart. Tillstånd för sprängning brukar vara bygglovet i sig, om det inte är särskilt känslig mark.
 
J
Ring media då brukar även de segaste kommuner reagera.
 
W
Johan Gunverth skrev:
Man brukar få borra men inte spränga innan bygglovet är klart. Tillstånd för sprängning brukar vara bygglovet i sig, om det inte är särskilt känslig mark.
Det är väll marklov du syftar på. Sprängning och bygglov brukar inte höra ihop.
 
Wester skrev:
Det är väll marklov du syftar på. Sprängning och bygglov brukar inte höra ihop.
Nä, det sant, men bygglov och marklov brukar ju sökas samtidigt om sprängning kommer att behövas
 
W
Kan berätta en kul eller tråkig historia beroende på vem man är. En fastighetsägare i området har kämpat om bygglov i 10 år för att få bygga på berget vid havet här. Massor av överklaganden därav tiden. Han fick bygglov för ett par år sedan och började schakta på berget. Sedan borra i berget för massiva sprängningar. När han sedan skulle till att spränga visade det sig att det gått mer än två år sedan bygglovet beviljades och han har alltså inget bygglov längre. Däremot får han spränga. Vilket han oxo gör. Men bygga vet ingen när han får göra det kan ju ta 10 år till om det ska överklagas lika mycket som förra gången.
Surt sa räven.
 
Om inte kommunen tar tag i det hela så får du väl anmäla kommunen för tjänstefel till Länstyrelsen?!
 
Nu verkar kommunen tagit tag i saken efter att jag och övriga drabbade grannar ringt och mailat både högt och lågt inom kommunen. Det är valår i år. ;)
 
Ja nog är PBL en av de mest flexibla lagarna i alla fall. Det Svensson aldrig får lov till brukar pampen/idrottsprofilen/kändisen inte ha några problem att få. Gäller framförallt objekt med närhet till strand.
 
Om det inte ligger på Gotland =p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.