Har fått en Sälg i kruka av svärmor och vet inte riktigt vad jag ska hitta på med den. När jag googlade fick jag bara fram vad som står om den i "vilt" tillstånd, men hur funkar den i en trädgård?
Jag menar, har den något särskilt användningsområde? Häck eller bara prydnad eller vad? Jag är jättedålig på allt som har med trädgård att göra, kan i stort sett bara klippa gräset.. Men, jag har börjat göra om en hörna till lite "vildträdgård" dit jag flyttar de växer som är utspridda i rabatter över hela tomten som jag fortfarande vill ha. Kan jag även placera sälgen där? Eller kommer den att påverka de andra växterna negativt?

Hjälp!! Tycker synd om den stackaren i krukan...:blushing:
 
Om det verkligen är en helt vanlig sälg, den rena arten salix caprea, så har den ingen större användning som trädgårdsväxt och brukar inte finnas i trädgårdshandeln. Jag antar att det beror på att den inte har särskilt mycket att komma med. Den har söta små "videkissar" tidigt på våren och att den är snabbväxande kan kanske vara positivt i en del sammanhang men annars är det ett ganska tråkigt träd, som dessutom är kortlivat och tenderar att se litet skräpigt ut som äldre.

Men är det en vanlig sälg? Det finns en hängvariant, 'Kilmarnock' (en naturlig mutation döpt efter platsen i Skottland där den hittades) som säljs, ofta ympad på stam av vanlig sälg. Eller är det rentav någon annan salix?

Undvik att plantera salix nära dräneringledningar då de kan skadas av rötterna.
 
Redigerat:
Varken jag eller svärmor vet vad det är för nån sort. Hon fick den av en torgsäljare när hon köpte blommor...
Den är ympad och ca 30-40 cm hög. Finns ingen lapp på krukan eller skylt. Hade inte svärmor sagt att det var en sälg hade jag inte vetat det heller...
 
Sätt den du i ditt "vildhörn", den blir nog bra där. :)
 
Jo, kanske, men hur hög blir den?
 
Har nämligen redan ett träd där.
 
Hur hög? Det beror på vad det är. Hade det varit en vanlig sälg hade svaret varit upp till c:a 10 meter. Men du säger att den är ympad och då är det knappast en vanlig sälg.
 
Har satt den i mitt "vildhörn" nu så får vi se hur det utvecklar sig!
 
Kom gärna tillbaka och berätta.
 
Än lever den i alla fall!!!! ;-)
 
Även om det är en "vanlig" sälg som inte är så vacker har du gjort en insats för alla bin och fjärilar. :)
När övervintrade bin och fjärilar vaknar till liv på vårkanten är de beroende av bland annat sälg för att få tillräckligt med energi. Sälgen är oftast det enda som erbjuder nektar tidigt på våren.
 
Så den drar hit fjärilar och bin? Det gillar nog ungarna!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.