Hej jag har i dagarna lagt på nytt papp tak på min entréhall. Tack snön som visa att det var dåligt.. Alltid lika roligt när det rinner vatten på väggarna inne i huset.

Nu till mitt dilemma.
Huset är tilläggsisolerat och har träpanel.
Skall jag riva bort lite av isolering och asfaltboarden så jag kan spika pappen i väggen på huset sen sätta dit isolering och asfaltboarden igen sen på med panelen.

Eller skall jag bara sätta pappen på asfaltboarden sen på med panelen igen?
Och i så fall hur fäster man papp på asfaltboard?
Går kanske med vanlig pappspik men det tvivlar jag på. Är ju 10cm isolering bakom så det måste fästa i asfaltboarden i så fall.Kanske är en dum fråga men jag provar ändå.

Mvh
Johan
 
  • IMG_4807 copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Vilken papp pratar du om att spika egentligen?

Takpappen eller vindpapp?
 
takpapp

Mikael_L skrev:
Vilken papp pratar du om att spika egentligen?

Takpappen eller vindpapp?
 
Mikael_L
Först förstod jag inte alls vad bilden skulle föreställa.
Men nu kanske jag förstår, är det uppviket på pappen mot den angränsande väggen vi pratar om?
 
på bilden har jag tagit bort isoleringen och asfaltboarden för att se hur det såg ut bakom. Frågan är om jag skall vika upp takpappen mot asfaltboarden eller om jag skall fortsätta ta bort asfaltboarden och vika upp pappen mot väggen bakom sen sätta till baka isoleringen och asfaltboarden.
 
Hur gjorde du? Jag är i exakt samma situation
 
Vi ska göra en liknande konstruktion men nära en takkupa och det gäller att klista som fan med asfaltsklister och sedan fästa minst 20 cm upp med nubb eller klammer spelar ingen roll. Det ska ju dit en plåtvinkel som kan leda bort vatten från mellanrummet mellan vägg och papptak.
 
Ok! Jag kommer göra så också, sen kommer luftspalten under taket att gå upp i väggen för att sedan luftas längst upp. Vet inte om det är helt rätt, men ingen annan verkar veta bättre!
 
Låter bra tycker jag, enligt boken bygga tak är det så man ska göra...
 
Vilken sida i boken hittar du det? Vad jag kan se så finns inget på ämnet
 
Sorry, menar boken sköt om ditt hus av hans mårtensson...sid14
det handlar om takkupor men principen är den samma
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.