Vårt  hus ligger i sluttande mark, med källare. Nu tänkte vi utöka utnyttjandet på tomtens baksidan som ligger mot ett berg. Troligen är väggarna gjutna direkt på berget.Tomten  lutar idag svagt mot huset de närmaste 15 meterna. Här tänkte vi schakta in i berget och flytta massor till huset för att skapa lutning från huset. Sen tänkte vi fälla en massa träd på sluttningen för att flera är döda, flera mycket höga som kan rasa över vårt hus och grannarnas samt att vi ska få mer plats. Det vi är oroliga för är att vattentrycket kommer öka mot huset då de flesta törstiga träden avverkas. Det känns som om man borde dränera och kanske leda vatten och koppla på det i marken vid hängrännorna. Frågan är hur och var? Vet inte riktigt hur djupt berget ligger. Finns det några kloka ideer?
Har försökt rita en bild (ser ut som direkt från dagis..) för att illustrera.
Berget lutar troligtvis även från huset i bildens genomskärelse. Tackar, Martin
 
  • drnering_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte svar på din fråga, men har samma problem. Jag har grävt ut i källaren närmast uppförsbacken för ett blivande badrum och hos oss är sulan gjuten direkt på berget. När det regnar mycket så kan jag se hur vatten rinner på berget och in i min källare. Det händer också att vatten tränger upp ur sprickor i berget en bit in i rummet.

Jag får inte in så mycket vatten så jag nöjde mig med att återfylla med grus och strunta i det lilla vatten som kommer in. Det sjunker ändå undan ganska snabbt. Men ett sätt hade annars varit att lägga ett dräneringsrör på lägsta punkten och leda ut. Jag tror att det är svårt att ta bort vattnet vid "källan". Ytvatten kanske går att leda bort, men grundvatten letar sig ner i backen och kommer sedan upp i sprickor i berget som en artesisk brunn (eller vad det nu heter) :)
 
Jag har som tur var, inte ännu..., sett något synligt vatten inne i källaren. Jag hittade en massa trådar om det problem du har. Vissa hade provat att täta sprickorna med olika resultat. Grundvatten är som sagt nog svårare att hanteras med än vatten som rinner i jord eller på berget, som man kan dränera vid lägsta punkt. Vårt källargolv är gjutet på berget och det är inte ståhöjd på delar av källaren. Funder på att bila upp , men man blir ju orolif att man ska få upp grundvatten genom sprickor.
 
Det är inte så enkelt att fylla på jordmassor mot en bärande husvägg. Kontrollera noga om väggen är konstruerat för att tåla jordtrycket utifrån. Är den inte det så skall man förbättra väggkonstruktionen för annars trycks väggen in, säger dom kloka.
gaia
 
Gaia har rätt. Har du funderat på att sätta L-profiler strax innan huset? Blir en slags vallgrav dock, men den går ju att sätta något över.
 
det handlar om en höjning på ca 30cm-40cm. Det borde väl inte var något problem?
 
Lägg ett avskärande dräneringsdike nedanför backen.
Koppla dräneringsrören till dagvattnet.
 
Den varianten anaitis föreslår funkade i alla fall inte vår sluttning. Det låg ett nytt dränrör mot berget i en grusbädd, men syfte att ta hand om ytvatten. Även vid häftigaste skur var det dock snustorrt där röret kom ut. Vattnet rann under och ner i sprickor i berget.
 
I såna lägen måste man täta berget så att det inte transporterar vatten dit det inte ska.
Görs ofta med injektering i borrhål.
 
Jag har nu i sommar kört hela specialprogrammet i dränering av hus på berg...  :cool:

En mycket lyckad del har varit att skära rännor i berget som vattnet kan rinna ned i och bort från huset.  Jag har använt 40cm diamantklinga. Rännorna har blivit typ 15cm djupa och 20cm breda. Det har visat sig att utan rännor är det är svårt att fånga upp och skära av vatten.

Mer info kommer senare i den andra tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13113/30

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.