Simba skrev snubbelkant, sänk den då c:a 19 cm under och gör ett trappsteg :)
Då ser man att det är ett rejält steg och ingen liten kant på ett par centimeter som mördar ens tår.
 
men vem har altan dörren mer lr mindre jäms med dropnäsan på panelen?

blir säkerligen 1 trtappsteg om du sätter den som jag nämnt innan
 
Problemet för mig är att det blir två trappsteg om jag sätter den under. Vore skönt att bara få ett trappsteg, dels för att det inte är kul med trappsteg och dels därför att det tar plats. Eftersom jag inte fäster i fasaden och det faktiskt går att skruva loss de innersta bräderna när man ska måla om så får det nog bli över för mig. Tack alla för åsiker.
 
Jag satte tillslut trallen under panelen. Det blir ca 5 cm mellan panel och trall på det minsta stället.
Jag får helt enkelt hålla lite koll på hur panelen ser ut efter ett tag och måla lite extra ofta där nere.
Eftersom det är vid uteplatsen så kommer man ju se den panelen hela tiden så det lär ju inte glömmas bort.

Men man kan ju verkligen få ångest av vissa beslut :)
 
simba skrev:
Jag satte tillslut trallen under panelen. Det blir ca 5 cm mellan panel och trall på det minsta stället.
Jag får helt enkelt hålla lite koll på hur panelen ser ut efter ett tag och måla lite extra ofta där nere.
Eftersom det är vid uteplatsen så kommer man ju se den panelen hela tiden så det lär ju inte glömmas bort.

Men man kan ju verkligen få ångest av vissa beslut :)
Hur menar du med 5 cm på minsta stället? Är tralldäcket inte i våg eller är panelen kapad snett? :)
 
Huset är ett vinkelhus och altanen ligger inne i vinkeln. Jag ville ha lite lutning på däcket för att ge vattnet en möjlighet att rinna av, så därför blir det lite olika mellanrum.
Det låter antagligen värre än det ser ut :)
 
Och jag som trodde att vattnet rann ner i springorna.. :cool:
 
sant men kan även rinna längs med u know!!!!
 
Jag la ett 50kvm altangolv utan lutning, men var i stället noga med att lägga kärnvirket uppåt. Då bågnar sig trallen så att vattnet rinner ner i springorna. Torkar jättefint efter ett regn.
De enda brädorna som är fuktiga lite längre efter ett regn är de som var snedsågade genom kärnan så att ena halvan av brädan har kärnan uppåt, och andra halvan har kärnan nedåt. Hopplöst att lägga en sådan bräda rätt :)
 
Är precis i stånd att bygga altan och ställdes inför denna fråga igen. Tidigare altan var över fasadens nedrkant men det var bökigt när man skulle måla. Funderade nu på detta igen och vägde fram och tbx men bestmde mig för altanbrädorna över fast med en rambräda runt som kan skruvas loss när man ska måla. På så sätt slipper man se ändträet på trallen och man kan komma åt och måla.

Vad tror ni om det? Någon mer som har gjort likadant?
 
estwing skrev:
men vem har altan dörren mer lr mindre jäms med dropnäsan på panelen
Här har du en.
 
Jag tror det viktigaste är att lämna några millimeter mellan fasaden och trallen så att vatten inte kan bli stående där och sugas upp kapillärt i fasaden. Det där med stänk tror jag inte på, men så har jag ingen vidare erfarenhet heller...
 
C
Står i begrepp att byta ut trall 22mm till 28mm. Trallen ligger redan ganska nära panelen och kommer förmodligen hamna mer eller mindre dikt när jag byter.

Skulle man kunna strunta i sista trallbrädan mot fasaden och istället ha grus här? Alternativt sätta en lägre trallbräda närmast huset och stå ut med att det ser lite konstigt ut?
 
A
Har med ett liknande problem på mitt altanbygge jag inte blir klok på hur jag ska lösa... som ni ser så var planen att trallen skulle hamna i linje med murarsnöret på bilden, alltså precis något under dropplåten på altandörren.

då jag redan har låg markhöjd är planen att ha 170mm bärlinor och golvreglar i samma höjd med balkskor och sen 28mm trallbrädor.

men ska jag montera trallen under nedersta långa panelblecket får jag stora problem att få plats med min altan höjdmässigt trots allt ska göras på ett plan... har ni några tips?
 
  • Grund till altanbygge med låg markhöjd, murarsnöre i linje med altandörrens dropplåt och synliga balkskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanbygge vid husvägg med mursnöre, dropplåt, och betongplattor nära marknivån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Jag skulle satt under plåten.
Bara gräva det och få det bärlinor.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.