kamilenski skrev:
Horisontell placering?
Ja nu spånar vi ju bara.. Men jag tror JOW slog huvudet på spiken om antennen ..

Men frekvensen??
300/50=6/4 = 1,5 30-300 är VHF- Bandet

så här står det på wiki
30-47 Fast och mobil trafik för diverse tjänster
47-68 Rundradio, television (analoga kanalerna 1 … 4 (EBU-band I ) )

så tv är det nog...
 
fast som tallmilan skriver så vet inte alla hur en antenn funkar..
Så det kan ju iof. vara för villket band som helst och man drog ut antennen helt för man trodde det var bäst... Man brydde inte om att kolla vad som var 1/4-våglängd. Gamla tv1-antenner brukar ju ha anslutning i mitten och vara horrisontellt polariserad. så tv får vi nog skippa..

Jag tror du måste klättra upp för att titta om det finns en avklippt sladd..
spänningen är olidlig :)
 
Duschdraperistång
 
Krillew skrev:
titta om det finns en avklippt sladd..

spänningen är olidlig :)
Instämmer
 
Med tanke på att den smalnar av så distinkt så gissar jag stenhårt på att det är en flaggstång där man stoppar i en flagga med inbyggt rör.d^_^b
 
W
Achtung achtung spitfire!
Det är antenn till ett stridsflygplan, ditt hus är en transformer...
 
Redigerat av moderator:
Jag får ta fram stegen...mer info kommer. Spitfire och duschdraperstång var kreativa förslag men mindre sannolika d^_^b
 
Hej hur går det? Får vi veta upplösningen...
 
Stegen har inte tagits fram ännu :blushing: återkommer under/efter helgen då jag förhoppningsvis tagit mig i kragen (och fram stegen)!
 
Säljaren av huset satt nog dit den där bara för att ge lite huvudvärk åt nya ägaren.....
 
Om det varit en antenn borde det väl finnas spår efter någon kabel eller sladd?
För jag har svårt att tro att man har putsat om huset utan att ta bort den om det är en gammal antenn.
 
Klättrade upp och tittade idag men blev inte speciellt klokare. Runt själva fästet verkar det vara något material typ bakelit, det var sprött och gick sönder en del när jag försökte ta bort puts som hade stänkt på det. Ingen sladd eller fäste för dito kunde skönjas. Bilden tyvärr något suddig :S

Det lutar nog åt antenn ändå tycker jag, verkar rimligast...
 
  • IMAG0041.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser ut som nån form av isolator..
Hur var resten av spröter? gick det att skjuta ihop?
 
OJ!

När är huset byggt? 40-50 talet?
 
Stegen var lite för kort + "pinnen" för lång + undertecknad lite för höjdrädd för att kunna försöka hantera den tyvärr. Så om den går att skjuta ihop är oklart ännu.
kamilenski: 1850 ungefär, så denna tingest är av senare datum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.