Vi är spekulanter på ett radhus som säljaren har låtit Anticimex besiktiga. Eftersom vi båda är extrema nybörjare på detta med att köpa hus hoppas vi någon klok och snäll människa kan hjälpa oss att tyda följande från besiktningsprotokollet:
"Sett från stege:
-Mosspåväxt finns på takpannor.
-Nocktätning finns ej.
Mosspåväxt på taket kan leda till att taktäckningen har ett minskat motstånd mot vatteninträngning. Detta i sin tur kan leda till fuktskador på träläkt och takkonstruktionen
vilket kan resultera i mikrobiella skador."

"Garage tak
Papptaket är äldre än 15 år. Tätskiktet på ett platt/låglutande tak har enligt vår bedömning en genomsnittlig teknisk livslängd på 15 år. Eftersom yttertakets tätskikt är äldre har det ett minskat motstånd mot vattengenomträngning. Detta i sin tur kan leda till att takkonstruktionen drabbas av fuktskador som i sin tur kan leda till mikrobiella skador."

"Vid kontroll av syllkonstruktionen uppmättes låga fuktvärden och normal lukt upplevdes.
Större provhål togs upp i ytter- och innervägg.
Syll av tryckimpregnerat virke i yttervägg.
Ingen synlig fuktspärr under syll i innervägg."

Det noterades också fuktfläckar vid ett takfönster och vid ett innertak i ett sovrum på övervåningen.

Vad kan allt detta tyda på? Måste man räkna med att tvingas byta ut hela eller delar av taket? Vad kan det kosta? Alltså ett ungefärligt spann. Kan man göra det själv om man är ovan men villig att lära? Vad betyder noteringen om syllkonstruktionen? Är det öht värt att fundera på köp eller ska man akta sig för den här typen av anmärkningar?

Huset är byggt 1979 och i övrigt verkar det, så vitt vi kan tyda av protokollet, inte finnas andra större brister.

Tar tacksamt emot alla synpunkter och tips.
 
Det där om mossa på pannorna är inte så mycket att oroa sig över. Mossan skall helst tas bort, men det är troligen inte jätteakut (däremot kan det ev vara struligt att komma åt att ta bort mossan).

Mer anmärkningsvärt är att besiktningsmannen inte har ttitat under pannorna (om jag fattar det rätt). Taket har en sådan ålder att man kanske bör räkna med att även underlagspappen under pannorna är sliten, i så fall är det ett takbyte som gäller.

Anmärkningen om syllen skulle jag vara mer orolig över. Det anses idag vara ett ganska grovt fel att göra syll av tryckimpregnerat trä, den börjar lukta väldigt illa om den utsätts för fukt. Att syllen saknar tätning mot betongen är också ett allvarligt fel. Båda felen kan leda till behov att b yta ut syllen, en ganska dyr och strulig operation.

Däremot så uppmättes tydligen ingen fukt i syllen, vilket talar mot ett byte. Som sagt Den är fel utförd men kanske fungerar ändå.
 
Redigerat:
Besiktningsmannen han anmärkt på att pappen är äldre än 15år och behöver bytas.
Räkna med att behöva pappa om taket. I samma veva är det inte jättedyrt att faktiskt byta ut pannorna c:a 100kr/m2
Vi har precis fått in offerter på att byta vårt tak, pannor, papp, läkt, vindskivor, vindskiveplåtar, fågellist, råspont (all synlig i takfötterna) Takyta c:a 110m2 Offerterna pendlar mellan 39 och 42kkr efter rot, inkl. material och arbete. Bortforsling av gammalt ingår också.
Så räkna med ett liknande byte för även detta hus.
 
Redigerat:
Det gäller ju garagetaket som inte har pannor.

I ursprungsinlägget sår det även att nocktätning saknas. Det är mer regel än undantag att man inte tätar vid nocken. Skall man göra allt "by the book" så skall det tätas där (det handlar om glipan mellan nockpannorna och de vanliga pannorna), det finns speciella nocktätningsband för detta.

När vi byggde på huset så lade jag själv tillbaka pannorna, men hade plåtfirma här för vissa jobb. De sade att de överhuvudtaget aldrig använder nocktätningsband, även snickaren som jobbade här sade att han aldrig sett någon takfirma utföra nocktätning.
 
Alla kåkar här rakt utanför fönstret har iaf nocktätningsband under nockpannorna. När vi nu lägger om taket skall det dit ett band iaf.
 
Tack för era svar!

Det stämmer angående garagetaket att det inte har takpannor, det är ett platt tak, garage av typen "70-talslåda". Men tack för prisidén!

Angående fuktfläckarna i innertaket på övervåningen och vid takfönstret: några förslag på vad det kan bero på och åtgärder? I värsta och i bästa fall.
 
Fuktfläckar vid takfönster skulle jag kolla upp, fuktfläckar behöver inte vara allvarligt men är aldrig nåt positivt uppenbarligen har det läckt in vatten eller så är det kondens pga av dålig isolering. Jag skulle låta nån mer kompetent än cimexarna kolla takfönstret och taket generellt i och med att det är fuktfläckar i ett rum till. Är taket från -79? i så fall kan det vara dags att byta det bara utifrån ålder.
Över huvudtaget är ett drygt 30 år gammalt hus nåt som kommer att kräva renovering framöver, är det bara lite fukt pga dåliga pannor och slitet takfönster skulle jag inte vara orolig, det är lätt att fixa.
Men sen har Du tryckt virke inbyggt i konstruktionen också, fast är det ingen fukt där än så borde det gå att hålla det så med fortsatt underhåll.

Allt beror ju på vad Ni är beredda att göra och bekosta? själv bor jag i ett radonhus där vi bytt allting utom fönster, dom är bara renoverade :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.