Har någon haft problem med myror som äter impregnerat trä och trädrötter?

Vi har ett fritidshus i Roslagen. På vår tomt planterade vi några fruktträd för 5 år sedan. Den delen av tomten var tidigare fårhage men är nu klippt som en gräsmatta. Ett av träden har växt rätt dåligt vilket vi huvudsakligen trodde berodde på att rådjur och älgar äter och fejar mot det precis som de gjort mot de andra träden. Trädet har haft stöd av två störar. Nu såg vi att ena stören hängde så vi trodde den satt lite löst i jorden. Men den var av strax under jordytan. Jag drog upp stören och det kryllade av myror på den "avbrutna" änden. Man kunde se att det var myrgångar in i träet. Den andra stören stod rakt men jag tog tag i den och utan minsta ansträngning bröt jag av den, kan utan överdrift säga att jag inte hade behövt ta i mer om den varit gjord av knäckebröd, och den var också helt genomsållad av myrgångar.

Våra funderingar är att eftersom trädet vuxit dåligt och nu nästan ser dött ut, det finns nu bara några enstaka små bladskott som tyder på att det inte är dött. Det är också väldigt skrangligt så tror vi att myrorna kan ha ätit av rötterna och att det är orsaken till skrangligheten. Kan nämna här att när vi planterade trädet så grävde vi en stor grop som vi hade nyköpt (i säckar) jord och kogödsel. Är det någon som känner till något liknande?

Störarna som de ätit av är c:a 5 år gamla och köpta på Zetas Trädgård och de är såvitt jag vet impregnerade. Kan myror äta impregnerat trä? Eller har impregneringen lakats ur fullständigt efter max 5 år?
 
Inte bra och ha myror under trädens rötter. Får du dem att flytta så skall du se att trädet snart mår bättre.
 
Vi tänkte köpa ett nytt träd och sedan gräva upp gropen igen slänga bort den gamla jorden och trädet och plantera med ny jord. Men vad göra åt så glupska myror att de inte kommer igen?
 
Såvitt jag vet så äter inte myror trä alls. Däremot så finns det en art som använder trä till att bygga bo med och det är hästmyror, dessa ska man akta sig för!
 
Det låter onekligen som hästmyror: http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=3766

Men däremot så tror jag inte att de har angripit rötterna eftersom de inte brukar ge sig på levande virke. Säkra huset, bort med alla gamla stubbar, slipers och dylika bostäder i trädgården så borde det lösa sig.
 
Tack för tipset!

Det råkar vara så att vårt fritidshus är ett äldre timmerhus med tilläggsisolering på utsidan och massa tapetlager och trätexskivor inomhus. Jag har precis börjat bända lite i detta från insidan. På ett ställe, vid ett snedtak, i en förmodad före detta kattvind så var brädinnertaket genomruttet på ett ställe, jag tog bort dessa (en massa barr, bark och jord ramlade ur vilket är isolationsmaterialet i taket (myrstack?)) och märkte att en del av takstolen/raft (eller vad det är för konstruktion) också var superrutten. Jag utgick ifrån att det var en gammal rötskada för det finns spår av gamla läckage på taket. Men efter den här historien med myror som knaprat sönder störarna så kollade jag igen på bräderna. Och till min förskräckelse så är det uppätet med en massa gångar. Har dock inte hittat något levande kryp så jag vet inte vad det är/varit. Kanske är det hästmyror även där. Jag ska kontakta Anticimex när jag klätt av huset in på bara stommen så de kan rädda eller döma ut den. Nu är jag riktigt skraj för husets framtid.

Undrar om man bör kontakta Anticimex redan nu för att visa de levande myror i jorden så att de kan bestämma sorten och därmed vad man kan göra åt dem?
 
Redigerat:
Hästmyror ser ut som stora skogsmyror. De gillar framförallt ruttet virke, så blir man av med fuktskadan så brukar det lösa sig. Har själv hafr hästmyror i sommarstugan, det visade sig att det vid ett fönster kröp in vatten i väggen. Där inne höll myrorna till och knaprade i sig av det ruttna virket. Man kunde tom höra dem när det var tyst i huset.
 
Jepp, det är mysigt, vi hade dem i sommarstugan också. Det blev fina ljud när dom kröp ovanpå spännpappen i taket, då hade de sitt bo i den ruttna syllen och försvann då det åtgärdades..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.