Jag har en mediespelare som drivs på 12V/2A DC. Har den normalt kopplat till TV:n.

Nu tänkte jag försöka använda den i bilen (tillsammans med ett par små externa skärmar).
Det jag funderar över är om de 12V man får ur cigarettuttagen i bilen kan användas rakt av utan risk att man skadar mediespelaren. Läste på nån sida på nätet att moderna bilar (dit räknar jag min, en Passat -09) spottar ur sig stabiliserad 12V-spänning ur uttagen så det borde inte vara nåt problem. Nån här som kan bekräfta om det stämmer?

Vill undvika att testa och sen *poff*...
 
Man skall inte tro allt man läser. Jag har ännu inte stött på något cigguttag med stabiliserad 12V och jag jobbar med sånt. Å andra sidan kostar en sån adapter inte ens en hundring att köpa.
 
Även med en adapter, stäng alltid av prylarna innan du startat eller stoppar motorn. Jag har sett många bärbara datorer dö på det sättet.
 
om det bara rör sig om 2A borde du teoretiskt kunna lösa detta med dioder och någon kondensator typ som vi använder i biljljudsbyggen, men jag är för dåligt insatt i hur det skulle fungera. Det stora frågan är väl egentligen hur stora variationer den kan hantera. Du måste ju både skydda mot eventuella underspänningar vid start samt komma ihåg att du har en spänning som ofta ligger runt 14 V när generatorn går...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.