Har en gammal syrén som är rätt anskrämlig men ger bra skugga vid altanen, så den får bli kvar. Ska försöka föryngra allt eftersom och se om det går få till den. Den skjuter rotskott som tusan, en meter i radie runt busken är som en stubbåker efter att vi gått där med gräsklipparen. Nu skulle jag vilja plantera perenner runt busken, det lär väl bli ett slitgöra att gräva med alla dessa rötter.

- finns något bra sätt att bli av med rotskotten?
- klarar sig syrenen fast jag hugger av mängder av rötter?
- klarar sig perennerna i denna tätbefolkade jord?
 
Göran.W
Vill du bli av med rotskotten får du ta bort syrenen du har och köpa en ädel syren tror jag det heter som inte sätter så många rotskott.
Hör med plantskolan vilken syren som sätter lite rotskott.
Du kan gräva av väldigt mycker rötter innan en syren dör.
 
Mitt förslag är att du låter syrenen vara och med gräsklipparen reglerar hur brett den får breda ut sig. Att anlägga en perennrabatt runt en syrénbusk tror jag inte mycket på. När du luckrar och gör i ordning jorden för perennerna kommer syrenen att stimuleras skjuta nya rotskott., svårt för perenner att konkurrera. Det enda som funkar i botten på ett syrenbuskage är vårblommande lökväxter, vintergäck, scilla, etc.
 
Du kan nog hugga av det mesta av rötterna utan att syrenerna dör. Jag tog bort en syrenhäck för några år sedan, klippte ner den och grävde upp dom största rotklumparna. Rotklumparna slängde jag i en hög och dom fann sig genast tillrätta och började skjuta nya skott. (Så nu får jag väl lika mycket jobb med att ta bort den högen.)
 
Ok, det sista jag vill göra är ju att stimulera fler rotskott... Har en del lökar jag kan pula ner, sen får vi väl fortsätta med gräsklipparen då. Tack för svaren (så slapp jag lägga tid på att gräva) :)
 
Vi hade en stor syren som jag högg av ett 30-tal rötter tjocka som armar och sågade av alla grenar (2 m höga). Sen stod den ovan jord i torka en vecka innan jag grävde ned den på baksidan av huset. Den verkar må bättre än någonsin...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.