har sett massor av varianter av golv/grunder på diverse forum (och här). o jag vet fortfarande inte hur jag ska göra...

jag har en altan med trall som jag tänkt bygga en fristående bastu på
det finns en stenkista rakt under så man kan släppa vattnet rätt ner med en brunn eller liknande...

funkar de o regla rätt på trallen o sätta spåntat trägolv? , ruttnar inte de bort ganska fort?
eller sätta plastmatta på trägolvet?

hade en fundering på o göra en tunn (ca 5cm)betongplatta på trallen som sen målas som golv?

eller nån annan golvlösning?

jag vill ha ett golv som håller länge.

bastun kommer att bli 1,8m x 2,2m + 1,8m x 1,8m relax/ombytes del
 
Jag hade nog valt att ha den befintliga trallen som golv i bastun, som jag förmodar är tryckimpad trall?. Du får bra luftflöde in till bastun, samt du behöver inte tänka på brunn mm. Trall kommer det bli i min bastustuga som golv i själva bastun, bastar då och då i kompisens bastustuga (7m2 bastudel) med trallgolv - funkar hur fint som helst sommar och vinter och är en smidig lösning. Runda bastun som man kan köpa färdig å klar har sådant typ av golv också, och en sådan har jag bastat en hel del i....fungerar mycket bra även där.

Dock en fundering, är det vedeldat eller elektrifierat du tänkt ha?

I relaxen skulle ett spontat trägolv bli bra tror jag, man kan ju ha nån/någa fina å mysiga mattor på sen :) Visst kanske fukt letar sig ner och bökar till det i framtiden - men att byta ut 1,8x1,8 meter golv är ju inte så ansträngande för plånboken ;) Plastmatta hade jag inte använt, jag gillar trä.
 
har läst att vissa gör så med gott resultat....hmmm..
jo de e tryckimpregnerat.
blir de inte väldigt dragit med bara trallen?...men man sitter ju en bit upp

de blir en vedeldad kamin, Harvia M3. ska klara upp till 13m3 jag kommer ha ca 8,5m3

jag gillar också trä...o så vill jag ha de så enkelt som möjligt...o me befintlig trall som golv blir de jevligt enkelt
 
B
ingen fara me drag egentligen, man golv kallt.
kanske ingen bastu för ett elagg
 
Regla och vanligt trägolv funkar också håller bra om du lägger med lite fall mot ränna / spygatt Mer jobb men känns bra vintertid. Annars som sagt funkar vanlig trall helt ok.
 
Går det att skruva ett nytt tätt tryckt golv uppe på det gamla på andra hållet. Så blir det inte så dragit min bastu kommer vara 1,5m upp i luften med öppet under trallen.
 
Spontant skulle inte jag vilja ha tryckt golv inomhus (lukt, konstiga gaser), särskilt inte i en potentiellt våt bastu men jag kanske bara är larvig ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Vesa53
  • Laddar…
Har bastat i massvis med bastuar med tryckt golv aldig upplevt någon besvärande lukt. Tvärt om skulle jag vilja säga. Den stora ventilationen har gjort att det inte blivit dragit och att luften alltid är fräsch. Golvet blir visserligen alltid svalt men det är ju inte där man vistas. Min enda invändning är estetisk. Tryckt är inte alltid vackert.
 
Tryckt luktar väl bara när det står fuktigt länge, som ingjutna träreglar i 70-talshus. Ett bastugolv blir ju bara fuktigt under en mycket begränsad tid och ska därefter vara torrt. Men det kan nog bli lite dragigt om fötterna!
 
fotlaven kommer vara ca 70 cm från golvet(trallen)... så de borde inte vara några problem

...i värsta fall får jag väll lägga ett golv på trallen...

tackar för alla tips...
 
kan man ha ett golv av råspont som man lägger flytande? Tänkte så här uppe på trallen lägger jag ett lager 3cm frigolit sen 45mm regelverk med frigolit mellan och uppe på ett trägolv av tex råspont slipar och behandlar med såpa. Synpunkter på det.
 
dosken skrev:
Spontant skulle inte jag vilja ha tryckt golv inomhus (lukt, konstiga gaser), särskilt inte i en potentiellt våt bastu men jag kanske bara är larvig ;)
Du är inte larvig. Det är direkt ohälsosamt (är väl i och för sig mer eller mindre allt nuförtiden...) med tanke på de ångor som avges från tryckt virke som blir varmt. Kör med lärkträ så funkar det lika bra. Är det dessutom rimligt luftigt och torrt så skulle jag bara kört vanlig fura och istället byggt det så att det går att lägga om med nytt efter några år och därmed ha kanonfint golv igen. Kostar inte många kronor.

//Rob
 
Blir väl aldrig direkt varmt på ett bastugolv, speciellt inte i en fristående bastu som står utan värme förutom vid bad.
 
jensreerslev skrev:
kan man ha ett golv av råspont som man lägger flytande? Tänkte så här uppe på trallen lägger jag ett lager 3cm frigolit sen 45mm regelverk med frigolit mellan och uppe på ett trägolv av tex råspont slipar och behandlar med såpa. Synpunkter på det.
Känns "overkill" tycker jag och blir nog inte så hållbart i längden. Jag hade personligen bara haft trallen som den är. Är det en fristående bastu med vedeldat som är ouppvärmt förutom vid badande så skulle jag vilja påstå att isolering i golvet är onödigt. Bättre å ha ett "glest" golv så att det vatten som blir försvinner.
 
Tänk på att ugnen, inkl stenar, kommer väga en hel del. Se till att du dimensionera golvet så att ugnen inte sjunker genom innergolvet. Med vedeldad ugn har du också risk för gnistor, jag skulle överväga en plåt eller liknande under ugnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.