RilleRock
Jag har sökt runt lite men hittar inte det jag vill veta.
Jag har dator nummer 2 i vardagsrummet där jag har en massa mp3 filer.
Förtillfället har jag även en dataskärm bredvid tv-bänken.
Nu vill jag kunna styra datorn via tv skärmen så jag kan ta bort dataskärmen helt.
Dvs kunna gå in och ändra i playlisten.
Så vad behöver jag?

Om jag har förstått rätt så behöver jag ett kort med Tv utgång?
Är det grafikortet då eller? :p

Ngt annat jag behöver tänka på? :)
 
A
om du har en vanlig CRT tv så kommer du antagligen få väldigt suddig och otydlig bild. Men det kanske du kan leva med om du bara ska köra MP3.
 
För det första, notera att tevens upplösning inte är något vidare, närmare bestämt 720x576 i PAL, om jag minns rätt. Prova därför att ställa ner upplösningen som du använder när du kör med bildskärmen till något i denna härad och se om du överhuvudtaget anser det vara användbart.

Om du endast är intresserad av att få saker och ting att fungera så köper du billigast möjliga garfikkort med TV-ut som har grafikmotor från ATI, Matrox eller nVidia. Själv skulle jag rekommendera Matrox, men det gör nog inte så många andra i denna tid, då måttet för hur bra ett grafikkort är har enheten bilder/sekund. :(

Om man är en genuin krånglare så köper man inget nytt grafikkort, utan fixar till ett grafikläge som motsvarar tevens svepfrekvenser, och plockar ut signalerna från det vanliga grafikkortet och matar en av SCART-ingångarna i teven med dessa. Jag har tyvärr ingen aning om hur man gör ett sådant grafikläge i Windows, med det borde ju gå även där.
 
Med vissa ati kort går det fint. Sök efter ett program som heter powerstrip
 
RilleRock
Skall moderkortet och grafikkortet vara av samma fabrikat eller sånt kvittar?

Datorn är lite äldre
Processorn är iaf på 500Mhz
Så jag kanske skall kolla efter en vi´ss sorts standard?

Tack för de andra svaren.
:)
 
RilleRock
Kan ngn rekommendera ngt på www.barondator.com
Har den affären nära mig.
Men vill inte att de prackar på mig ngt ja inte behöver.

Om jag längre fram byter ut till en LCD tv får man då lika bra bild som på dataskärmen eller?
Kan ett för billigt grafikkort med tv-utgång hämma den bilden?
 
Kan vara värt att akta sig.

Datorn pajade AV2-ingången på min drygt två år gamla Panasonic 32" WS . Tydligen transienter från grafikkortet som kan slå ut ingången.
Som tur vra hade jag tecknat försäkring. Blev dock upplyst om att försäkringen inte gäller om TVn kommer in med samma fel en gång till.
/M
 
Varför inte köpa en sådan här D-LINK DSM-320 , det finns några olika typer. Kolla på http://www.onoff.se/ under Data och Kontor/ nätverk.
 
RilleRock,

Det låter som att du slagit in på stoppa-i-ett-kort-och-det-funkar-vägen. Då återstår problemet att veta vad du har för databuss i burken. Helt säkert har du vanlig 3,3V PCI, och då kan du köpa ett "Chaintech FX 5200 128MB PCI" för 749kr från BaronDator.com och plugga i. Du har TROLIIGTVIS även en AGP-buss i din dator, och då kan du köpa t.ex. ett "Asus V9520 Magic/T 128M" för 495kr eller ett "HIS ATI Radeon 9250SE 128MB" för 395kr. Om de bilder som jag sett, och som påstås föreställa dessa kort, är autentiska så skall de passa i både 3,3V-och 1,5V-varianterna av AGP-bussen. Om du köper något annat AGP-kort, se till att det finns TVÅ "hack" i det guldpläterade kontaktdonet i kortets underkant, så kommer de att fungera i din dator, oavsett om du har 3,3V-eller 1,5V-varianten av AGP-bussen.

Hur kom jag då fram till ovanstående rekommendationer av kort? Jo, jag valde de billigaste med chipset från nVidia respektive ATI.

Om du i framtiden köper en ny icke-CRT-teve så kommer du att kunna få bättre bild om den har någon form av monitoringång (vilket det flesta lite större apparaterna har). Vid inkoppling till en icke-CRT-teve så kan det vara bra med DVI-utgång på grafikkortet, vilket i alla fall det billigaste av ovanstående kort har.
 
RilleRock
thobjo skrev:
RilleRock,

Det låter som att du slagit in på stoppa-i-ett-kort-och-det-funkar-vägen. Då återstår problemet att veta vad du har för databuss i burken. Helt säkert har du vanlig 3,3V PCI, och då kan du köpa ett "Chaintech FX 5200 128MB PCI" för 749kr från BaronDator.com och plugga i. Du har TROLIIGTVIS även en AGP-buss i din dator, och då kan du köpa t.ex. ett "Asus V9520 Magic/T 128M" för 495kr eller ett "HIS ATI Radeon 9250SE 128MB" för 395kr. Om de bilder som jag sett, och som påstås föreställa dessa kort, är autentiska så skall de passa i både 3,3V-och 1,5V-varianterna av AGP-bussen. Om du köper något annat AGP-kort, se till att det finns TVÅ "hack" i det guldpläterade kontaktdonet i kortets underkant, så kommer de att fungera i din dator, oavsett om du har 3,3V-eller 1,5V-varianten av AGP-bussen.

Hur kom jag då fram till ovanstående rekommendationer av kort? Jo, jag valde de billigaste med chipset från nVidia respektive ATI.

Om du i framtiden köper en ny icke-CRT-teve så kommer du att kunna få bättre bild om den har någon form av monitoringång (vilket det flesta  lite större apparaterna har). Vid inkoppling till en icke-CRT-teve så kan det vara bra med DVI-utgång på grafikkortet, vilket i alla fall det billigaste av ovanstående kort har.
Tack för du tog dig tid 8)

Jag känner igen många av de där begreppen från mitt moderkorts manual.
Tyan S1846 Tsunami ATX heter det
3,3V Dram support
Intel440BX AGPset
Expansionslots:
One 32-it AGP slot
Five 32-bit PCI Bus Master Slots
Two 16-bit ISA Slots

Gäller fortfarande de alternativen du gav?
Eller är säkrast att köra på den översta PCI kortet då där vet jag att det finns lediga platser
Men iofs jag byter ut det gamla... :D
Normalt sett så var sitter grafikkortet?
I vilken slot som i tex min dator.
I PCI slotten eller den enda AGP?

 
RilleRock
vad är skillnaden på PCE, AGP och ISA??
 
RilleRock skrev:
Gäller fortfarande de alternativen du gav?
Eller är säkrast att köra på den översta PCI kortet då där vet jag att det finns lediga platser
Normalt sett så var sitter grafikkortet?
Kör på AGP. Du har med väldigt stor sannolikhet en 3.3V AGP-buss. Säg till datornasaren att du skall ha ett grafikkort med TV-ut och DVI för 3.3V AGP och se vad han rekommenderar. Blir det dyrt som attan kan du ju alltid fråga varför han inte rekommenderade något av de kort som jag föreslog.

Har man AGP sitter grafikkortet där. Det finns, mig veterligen, inget annat än grafikkort att sätta där. AGP står för övrigt för Accelerated Graphics Port.

Skillnaden mellan ISA, PCI och AGP? De används till ungefär samma sak, men härstammar från olika tidsepoker och prestanda skiljer följaktligen otroligt mycket mellan dem. Google vet mer.
 
Det gör även forumets medlemar.

ISA är en gammal databus som togs fram i början på åttiotalet av bla IBM för dåtidens vidunder på 4,77MHZ. Busen kan jobba med 16 databitar samtidigt.

PCI är en nittiotalsstandard som togs fram av bla Intel för att kunna hantera kapaciteten i Pentium baserade datorer. Bussen kan hantera 32 bitar samtidigt och klockas i 33 MHZ

AGP är också det en nittiotalsstandard som togs fram för att kunna mata grafikkorten med data ännu snabbare än vad pci kunde. Dock finns det bara en AGP plats på de flesta moderkort
 
RilleRock
mats_o skrev:
Det gör även forumets medlemar.
;D

Det var det jag visste!

Nu har jag lärt mig ngt nytt 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.