Jag är inte överens med trimmerhuvudet som följde med min Husqvarna 343FR skogsröjare. 3,3 mm tråd vill inte alls, och 2,7 mm tråd strular mer än ofta.

Finns det något (proffs)huvud som funkar? Jag kör lätt upp 2-3 tankar bensin och tiotals meter med tråd på ett pass. Blir tokig av att behöva stoppa och fixa med frammatingen hela tiden.
 
Vad medföljer en 335FR? Jag hittar ingen modellbeteckning annat än 537 18 55, troligen T45. Rymmer 6 meter (2x3). Den fungerar i alla fall bra även om jag inte riktigt lärt mig det där med att dunka i backen och gasa för att mata fram lina. Jag kör med 2.4mm tråd. Vist förbrukar den lite tråd men inga stora mängder. Du har väl en kraftigare motor i din som kanske kräver grövre lina?
 
Jo, det är en T45. Frammatningen funger bra ett par gånger, sedan hakar det sig på något sätt och tråden slits av och försvinner in i huvudet. Bara att stanna, plocka isär och linda om.

Hest skulle jag vilja köra med riktigt grov proffslina eftersom vi bor på landet och har stora ytor där det växer allt från gräs till sly. Viktigast dock är att det inte blir avbrott. Det tar alldeles för mycket tid.
 
Kör med gräsklingan då!
 
Redigerat:
Jag använder olika klingor väldigt mycket, men vi har så mycket stenmurar (kanske 800 meter) att klingorna snabbt slits ned mot stenen. Dessutom sprutar det stenflis och flyger gnistor så det står härliga till. (Jag har som du förstår mer hästkrafter än tid till förfogande.. Full skyddsmundering, givetvis)

Efter en råkörning med klinga så måste jag ändå ta till tråd för att komma åt det sista, och sedan har man allt det vanliga runt byggnader etc där man inte kan köra med klinga.
 
Jag det är klart, slipar du tråden mot stenmurarna så får du nog en högre förbrukning.
Men trassel har jag aldrig upplevt med detta trimmerhuvud.
 
Hur stor motor är det på 244? De ser man rätt ofta på blocket, det där Oregonhuvudet verkade rätt häftigt.
 
Har fått en förklaring av min lokale Husqvarna handlare.

Hårdkörning mot stenmurar gör att linan skadas inne i trimmerhuvudet. Verkar stämma i mitt fall, jag ser en hel del skador på linan.

Frågan är då vad man skall använda. Jag har testat allt från klinga till kätting.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Hur stor motor är det på 244? De ser man rätt ofta på blocket, det där Oregonhuvudet verkade rätt häftigt.
44 kubik, ca 2,5 hk alltså. Räcker gott och väl till det huvudet.

Kolla om du inte får tag i en 245R eller RX istället, 244 är 80-tal och vissa delar börjar bli svårt att få tag på. R-varianten är mer anpassad till gräs med längre riggrör och lite lugnare motorkaraktär.
 
mycke_nu skrev:
Har fått en förklaring av min lokale Husqvarna handlare.

Hårdkörning mot stenmurar gör att linan skadas inne i trimmerhuvudet. Verkar stämma i mitt fall, jag ser en hel del skador på linan.

Frågan är då vad man skall använda. Jag har testat allt från klinga till kätting.
Hur fungerade Oregon-grejen mot muren? Var det till att ladda om hela tiden eller klarar den sig p.g.a. tjockleken?
 
Jag har inte använt Oregon, men annars alla typer av tråd, knivar och kätting. Det verkar inte finnas någon bra lösning.

För något år sedan diskuterades tråd av Kevlar här på forumet, men jag lyckades aldrig köpa den. Någon som vet?
 
Nonkan skrev:
Kolla om du inte får tag i en 245R eller RX istället, 244 är 80-tal och vissa delar börjar bli svårt att få tag på. R-varianten är mer anpassad till gräs med längre riggrör och lite lugnare motorkaraktär.
Tack Nonkan! Försökte Googla specar på 244 men gick bet. Förklarar att de är så pass vanliga på blocket om det börjar bli brist på delar.
 
mycke_nu skrev:
Har fått en förklaring av min lokale Husqvarna handlare.

Hårdkörning mot stenmurar gör att linan skadas inne i trimmerhuvudet. Verkar stämma i mitt fall, jag ser en hel del skador på linan.

Frågan är då vad man skall använda. Jag har testat allt från klinga till kätting.
Hade samma problem, trådj-veln gick hela tiden av vid trimmerhuvudet...
Har kört ett par år med Techni-blade som nämns här tidigare och är nöjd. Man slipper problemet med skruva av trimmerhuvudet för att tråden går av och bytet till nya trådar går fort. Dock blir det mycket svinn på tråden eftersom en stor del är kvar när man byter. Trådarna är grova och man kan köra med 4 st i trimmerhuvudet. Klart att de slits relativt snabbt om du kör med fullvarv bland stenar och annat som sliter hårt på tråden.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Tack Nonkan! Försökte Googla specar på 244 men gick bet. Förklarar att de är så pass vanliga på blocket om det börjar bli brist på delar.
Det fanns visst i-bok på ganska gamla maskiner fortfarande. Att filen är namngiven med 1997 beror på att de scannades in då. Verkstadsmanualen till den maskinen kom 1979, de brukar komma i samband med att det kommer nya modeller.

http://weborder.husqvarna.com/order_static/doc/HO/HO1997/HO1997_1018483-96.pdf

Specar står några sidor in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.