Halloj, hmm köpte den i höstas tror jag. Jag vet inte om det är något speciellt som skiljer på årsmodellerna. Jag skulle inte tro det är något?
 
Tom73 skrev:
hur gamal är din såg? vad skiljer en typ 2 år gamal 120 från en ny?
nån som vet nått?
Jag har inte hört talas om att något skulle ha ändrats på 120:an sen den kom.
 
Kapex hit och Makita dit...killens kåk är från 1900, ju. Då faller det hela under "byggnadsvård" och i så fall är det väl inte tillåtet att använda något annat än en gammal rostig fogsvans? :p
 
Hej!

Nyttjat min DW717xps hårt i ett år nu. En riktig kanonsåg som inte har några direkta svagheter. LED-skuggan funkar kanon. Mkt bra låsning utanför de fasta vinklarna. Kör den ihop med dw-stativet. Kommer att bli en given klassiker. ****+ i betyg.

Lagavulin
 
Lagavulin skrev:
Hej!

Nyttjat min DW717xps hårt i ett år nu. En riktig kanonsåg som inte har några direkta svagheter. LED-skuggan funkar kanon. Mkt bra låsning utanför de fasta vinklarna. Kör den ihop med dw-stativet. Kommer att bli en given klassiker. ****+ i betyg.

Lagavulin
Hur är djupstoppet uppbyggt på DW717XPS?
 
En gjuten hävarm på höger sida med en maskinskruv+vingmutter på. Mpste lägga en ca 50mm träbit som alla andra sågar om man skall spåra. Önskar att den satt på vänster sida när man justerar under drift. Men alla andra fabrikat har sin till höger vad jag vet. Osäker på makitans position. Men jag är ju högerhänt. Klockren såg
 
Var lägger du träbiten? Någon sådan behövs inte på makita ls1013 eller på kapexen.

På makitan sitter djupanhållet (det vanliga+det för spårning) till vänster, jag har dock aldrig känt behovet av att justera det under gång.
 
Daniel_N skrev:
Var lägger du träbiten? Någon sådan behövs inte på makita ls1013 eller på kapexen...
Antar att det är mellan ämnet som sågas och anhållet. Det behövs om klingan inte går att skjuta tillräckligt långt fram (från dig), annars blir det en klingformad avrundning i slutet av snittet. Samma sak på GCM8S som jag själv har.
 
Ja, naturligtvis, då är jag med. Och det behövs såklart på mina sågar också.
 
bygga_bo skrev:
Antar att det är mellan ämnet som sågas och anhållet. Det behövs om klingan inte går att skjuta tillräckligt långt fram (från dig), annars blir det en klingformad avrundning i slutet av snittet. Samma sak på GCM8S som jag själv har.
Lika som på GCM10SD också. :)
 
Håller med de som tycker Kapex är onödigt lyx. Kanske något för finsnickeri. Men knappast för husbygge.
Köpte en billig på K-Rauta för drygt 1000 SEK och har använt den till att bygga en friggebod och en gäststuga på 80 kvm!
Har fungerat utmärkt och fungerar fortfarande.
Stea
 
Jag köpte mig en såg idag.
Var inne på Beijer och klämde på lite olika.
Har dålig erfarenhet av kvalitetssågar men god erfarenhet av mindre bra sågar.
Kört med en gammal klassisk gersåg med plastbord, slö klinga och avsaknad av allt vad korrekta grader heter. Duger knappt till att kapa plank till ved, ylar mest och sågar dåligt, kanske en ny klinga skulle göra susen men du får nog en ny bättre maskin för mindre pengar.
Sen har jag kört en hel del med en Ferm såg.
Den är faktiskt inte så dum, tung som ett as dock. Sågar ganska rakt, hyffsade 45-45 vinklar. Vem som nu kan såga trall 45-45 ena året o tro att de stämmer nästa år =).

Eftersom jag är amatör så kändes alla finsågar bra, de känns skillnad mellan en Ferm och DeWalt eller Bosch, även de gröna Bosch känns finare.

GCM10, för stor för min del. Fin annars =) De andra stora DeWalt lika så.
GCM8, fin, känns mera ompysslad än DeWalt 777. Dock kräver den en 35cm mer plats ihopfälld.
DeWalt 777, känns simplare från början, men blir mera okej ju mer man klämmer på den. Boschen känns kanske om något lite stabilare, kan vara märkesmänniskan i mig också, (GCM8), men DeWalten är så sjukt smidig.
Teleskopen sitter i handtaget/motorn. Sågen ihopfälld/indragen känns hälften så stor.

Jag resonerade såhär, en 1500kr såg håller troligen inte lika länge, sågar troligen inte lika bra vinklar och går den sönder lagar man den inte. Den väsnas ev något mer o man får säkert en sämre klinga med från start.

DeWalt 777 kostar nu 2995k på Beijer. Den är det 2 års garanti på, och vad jag hört är att man servar DeWalt i Sverige, man får troligen en bättre klinga från start, den gerar säkert bättre, den håller troligen bättre, den är väldigt smidig när man packar undan den, o den kommer stå undanpackad mycke av sin livstid =)
Går den sönder övervägar man säkert att laga den.

Så, en DW777 kändes lagom proffsigt och lyxigt för mig. Liten förvaring är också nice eftersom allt åbäke ska in i garaget till hösten.

Edit: Jag försökte även väga in pris prestanda också så gott jag kunde. Det säljs en Hitachisåg nu för 4700kr, Makita för 4990, Boschen tror jag kostade 4400 (GCM8). Vägde också in närheten till inköpet. Internet är nice för vissa saker om man vet vad man ska ha. Men jag ville klämma lite. Därav blev det en DW777. En tusing billigare än närmsta GCM8 på nätet och enligt mig motsvarande såg. Beijer byter säkert tillbaka min om jag är missnöjd inom 30 dagar =)
 
Redigerat:
johnnieb skrev:
Jag köpte mig en såg idag.
DeWalt 777 kostar nu 2995k på Beijer. Den är det 2 års garanti på, och vad jag hört är att man servar DeWalt i Sverige, man får troligen en bättre klinga från start, den gerar säkert bättre, den håller troligen bättre, den är väldigt smidig när man packar undan den, o den kommer stå undanpackad mycke av sin livstid =)
Går den sönder övervägar man säkert att laga den.
Är det ink moms? Såg inget på deras hemsida, och isf ett bra pris tycker jag.
Ska förbi Jönköping nästa vecka och blev sugen på ett pitstop på Beijers :)
 
J
2995:- är ink moms och gäller fram till 23/6
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.