Hej,

Är mitt i ett dräneringsarbete och upptäckte att avloppsröret (BDT) läcker i en skarv. Det droppar någon droppe med några sekunders mellanrum när någon duschar eller när vi tömmer vatten ut tex diskhon. Vid mindre nyttjande av vatten kommer det någon enstaka droppe.
Antar att läckaget är orsakad av sättningar i marken som gjort att de skarvade rören inte ligger helt i linje med varandra. Avloppet går vidare till en tvåkammarbrunn och infiltration.

Vad är chansen att en lagning med en ny bit rör och två skjutmuffar håller? Känns som att det kommer börja läcka relativt snabbt eftersom grundorsaken inte är åtgärdad.
Är det rent av så att ett såpass litet läckage från BDT inte är något att bry sig om?
Som syns på bilderna så ligger skarven mycket nära sulan...

Tips och råd mottages tacksamt!

MVH,
Tobbe
 
  • IMG_7034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lilla läckaget betraktar jag som försumbart. Det kommer att täta sig själv med tiden.
 
W
Skit i det det spelar väll ingen roll. Mitt läcker lite överallt men det spelar ingen roll, det e ju iförsig längre ut från huset. Men om du ska täta det helt så får du väll pensla på epoxy eller någon annan gegga som tätar bra.
 
Jag skulle nog kleta på silikon eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.