Hej!

Min pappa äger ett hus från 30 talet som jag får flytta in i om jag fixar huset men jag har några funderingar.
Huset är 50m2 i 2 våningar, övre våning mindre pga lutande tak finns ingen toa eller dusch, finns ingen isolering.

I köket på undre våningen är det 197 cm i takhöjd väldigt lågt, i hallen är de 210cm vill ha minst 220cm fast helst högre.
Det är den största faktorn varför jag vill riva och bygga nytt men blir dock mycket dyrare.

Jag fundera på att sänka golvet för det finns en källare under som man skulle kunna mura upp nya golv reglar på osv, men då kom jag på att det inte blir någon isolering där murgrunden börjar som nedre väg. :S skulle kunna isolera innefrån här kom ja på nu ! fast blir ju mindre hus :p

Övre våning är samma tak höjd tror jag, ska kolla nästa gång jag åker ut men inte lika viktigt tycker jag för där kommer bara sovrummen vara.

Värt att reparera eller riva ? hade det vart högre i tak hade jag reparerat det lungt.
Någon kunnig person som vet om de går att sänka golvet på undervåningen in i källaren ? :cool:
 
Du funderar på att göra ett hästjobb för 10 cm? Flytta in renovera och njut istället....
 
Instinktivt vill man ju råda att renovera, särskilt om man kan behålla tidstypiska detaljer. Samtidigt låter ju två meter i takhöjd inget vidare.

Sen undrar man ju vad det är för stomme och konstruktion i övrigt. Kanske går det att höja vägglivet/taket?
 
Du skriver att din pappa låter dig flytta in på villkor att du "fixar" huset. Hur tänkter din pappa kring din idé om att riva hans hus?

En allmän tanke är att det sällan blir estetiskt bra att bygga om ett hus med en viss karaktär till någonting helt annat.

Mitt råd är alltså för det första att du är lyhörd för vad din far vill, och för det andra är lyhört för husets karaktär. Och om du inte kan förlika dig med takhöjden så är det kanske bättre att ni säljer till någon som gillar huset och köper någonting som bättre passar din smak.
 
FLOHK skrev:
Du funderar på att göra ett hästjobb för 10 cm? Flytta in renovera och njut istället....
Antar att du är en "kortis"... :) Har man lite längd är det inte helt lätt att stå ut med måtten som TS anger. Och medellängden har ju faktiskt ökat en del de senaste 80 åren..

Jag säger: gör dina kalkyler NOGA innan du sätter igång med något. Renovera något sådant här är ofta dyrare än vad man kanske först räknar med och till slut så kan du stå med ett hus som har kostat som ett nytt och fortfarande är från 1930 med många av de brister som ett så gammalt hus har. Sedan, om du är byggnadsvårdsintresserad, så kan det ju om det är rätt hus finnas en poäng med att bevara också.
 
när det gäller olika ideer så är ju frågan varför du behöver så pass högt? hur lång är du?

har varit en del i ett torp som är 170cm i dörkarmen och takbalkarna sticker ner så det är ca 175-180cm mellan dom och golv och sen runt 190-195cm till resten av taket men med ca 90cm i c/c så får man gå böjd då jag är 185cm själv men ser inte att det skulle bli nått stort problem om du har en taknöjd som är 5cm eller mer än du själv är vilket du borde ha där nu ??

Sen håller jag med att kolla vad din far tycker om tanken att riva eller ändra mycke i hur huset är för ett alternativ kan vara att ta ur hela golvet på undervåningen och lägg isolering och makadam i källaren och gjut en platta där så kan du få den takhöjd du nu vill ifall du känner för 370cm så kan du nog klara det men då gör du nog så det blir konstigt med om man sänker golvet så mycke

och ett hus som är 80år kan ha en hel del brister med som kan vara dyra att åtgärda så bygga nytt kan ju vara ett förslag men då är ju frågan om du ska bygga själv eller sätta upp en byggsatshus eller bygga i lösvirke och låta andra göra jobbet för då kan du nog räkna med att det drar iväg en hel del

sen kan det bli struligt att sätta in vatten och avlopp i ett gammalt hus och då ska du göra om nått rum till toa och badrum vilket kan bli jobbigt så tänk igenom saker ordentligt hur du vill göra och är det ok för din farsgubbe att riva och vad skulle du sätta upp isåfall ?
 
Tack för svaren, jo jag får riva om jag vill men huset har också vart i släkten sen min pappa var liten så vi har haft det i ca. 45 år tror jag. Min farfar har renoverat de en gång och gjort om alla rum, flyttat trappan osv men de va ca 40 år sen. Så de ser ut som 70 tals hus med blommiga tapeter överallt :p.

Sen har jag inte så mycket pengar heller men kommer jobba ihop mer så det är ingen brådska att bestämma sig heller. Men jag kommer göra nästan allt själv med en kompis så de blir inte så dyrt.

Är 180 cm lång och man vill ju trivas är ju 197 cm i köket :p
I golvet mot källaren är de stora trä stammar och någon stål balk som håller upp som dom gjutit inne i källaren på egna murblock alltså inte på grundmuren för huset. Och i källaren är de inte så högt i tak heller kanske 190 cm i en tredjedel av källaren resten är de kanske 140 cm om ens de.
 
Om det varit ett genuint 1800-tala torp eller äldre då hade det varit en annan sak. Ett hus byggt på 30-talet och i det skick som du beskriver då ska man inte lägga ner för mycket i renoveringar. Bättre är att riva och bygga något nytt.
 
Om det varit ett genuint 1800-tala torp eller äldre då hade det varit en annan sak. Ett hus byggt på 30-talet och i det skick som du beskriver då ska man inte lägga ner för mycket i renoveringar. Bättre är att riva och bygga något nytt.
 
Det är lätt att plöja ner 500,000:- som du alldrig får igen.
Jag hade byggt nytt eller skaffat nått bättre att börja från.
 
Hade också renoverat det med solstickan. Om du gillar läget så varför inte bygga nytt. Materialet i stommen är inte värt många kronor...
 
Riv och bygg nytt! Billigare i längden och motsvarar de krav du har. Jättemysigt med låg takhöjd, lägre bänkar etc, passar bra på en Hembyggdsgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.