Hej
Jag har läst om EPS betong och har några frågor som jag hoppas få svar på. Kan man gjuta EPS betong ovanpå en oisolerad platta och då lägga golvvärme? Om det går måste man i så fall ta bort all färg som plattan är målad med?
Eva
 
hej
jag la eps på våran oisolerade platta i källaren med golvvärme(lade först frigolit s200 sedan eps-cement och sedan flytspackel med elslingor)
 
Tack för det men måste man ta bort färgen på plattan först?
 
  • Gilla
mickesiren
  • Laddar…
vet ej men det borde gå att få bort genom att bila lite på ytan tror jag
 
Nån som säkert vet om man måste ta bort färgen?
Kristian, hur tjockt lager EPS gjöt du på cellplasten?
 
Du tänker alltså bygga upp en konstruktion på höjden på exiterande golv?

Betong här borde bara målat med färg som andas så om du kan bekräfta detta så behöver du inte vara orolig att du stänger in funkt. EPS-betong själv fäster knappast mot något underlag så att slipa bort färgen för att få bättre fäste för EPS-betongen tror jag inte riktigt på då den inte fäster så bra till att börja med. Dessutom lägger man ju den ofta på plast om man har ett poröst underlag.

Så egentligen tror jag det går bra, frågan är om du får tillräckligt tjock EPS-betong för att få den isolering du behöver. Skulle föreslå att du jämför den isolering du får mot tex de plattor som uponor med andra har som är upp till 70-80 mm tjocka med isolering och plåtar för läggning av golvvärme.

// Mats
 
Om Du har en plan betongplatta som underlag är det väl mycket enklare att lägga isolering? förslagsvis frigolit eller liknande, med eller utan spår/plåtar för värmeslang. Jag har inga siffror i huvudet men har för mig att frigolit isolerar minst lika bra som EPS om inte bättre. Varför ska Du använda EPS?
 
Som nykomling och provat på EPS nyligt. EPS isolerar ungefär hälften av tjockleken som cellplast ( dvs 10 cm eps= 5 cm cellis). Jag valde eps för att det är relativt billigt för de 50 liter du bygger upp samt att du kan avjämna golvet. Gjöt igår mitt badrum med 10 cm eps för att fylla ut ojämnheter och bygga till rätt nivå innan det är dags för slipsats och flytspackel ( golvvärme vatten och el ovanpå eps). Än så länge tycker jag mycket talar för eps bara man gör rätt och följer råd som finns på säcken och på forum. Glöm ej att primer måste till ett antal varv innan på befintlig betong . Blanda utomhus i 100 lit balja mm. Mycket talar för eps ( gångbar efter 12 tim osv).
 
om du lägger cellplast på plattan får du en daggpunkt mellan materialen o kan få fuktproblem i och med att det är en riskkonstruktion, vilket du inte får med eps om plattan gjuts ihop med den, då fukten lättare kan vandra in och ut obehindrat genom eps+platta,, ,,,,eller har jag fel????
 
  • Gilla
John Kassman
  • Laddar…
Mycket bra fråga ... väldigt intresserad av svar ...
 
pette skrev:
om du lägger cellplast på plattan får du en daggpunkt mellan materialen o kan få fuktproblem i och med att det är en riskkonstruktion, vilket du inte får med eps om plattan gjuts ihop med den, då fukten lättare kan vandra in och ut obehindrat genom eps+platta,, ,,,,eller har jag fel????
Så genom att sätta cellplast (som för övrigt också utgörs av en annan typ av EPS) menar du att man skulle få mer fukt? Cellplasten i sig tål ju fukt utan problem och är delvis fuktspärrande.

Du blandar begrepp. En daggpunkt är en temperatur vid vilken fukt kondenserar från ånga till vatten. Daggpunkt uppstår i en temperaturgradient, inte på grund av cellplast.

Det du har rätt i är väl att man alltid i gamla källare bör tänka ventilerade system. Dvs inte stänga in fukt om den sedan hamnar någonstans där organiskt material finns, säg en träpanel på vägg eller dyl. Så borde inte vara fallet i en källare.
 
Norrbottenstorpet, vad tror du, är det en ok konstruktion rent fuktmässigt att lägga 50-70 mm spårad cellplast med golvvärme direkt på ett oisolerat betonggolv och sedan byggplast och parkett? Eller ska man lägga en platonmatta under cellplasten och ventilera socklarna?
 
jag tänkte s här, eps innehåller ju cement som plattan o att de termiska(visst säger man så) egenskaper på plattan och eps bör överensstämma hyfsat,o fukt ej stannar i skiktet däremellan då dessa dessutom är vidhäftade. fukt har en tendens att bli stående i skarven mellan olika material då dessa har olika egenskaper....jag har inte doktorerat i ämnet:)
apropå det här med vanli isolering och fukt kan jag ju bara säga att jag rivit upp gammal markisolering med dränerande mat. under som varit så vattensjuka att du måste va 2 för att lyfta,.... ,
 
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
alltså vad jag menade, plattan kommer att va kall o isoleringen varm, i skarven mellan dessa blir ånga fukt........
 
jeppeknaster skrev:
Norrbottenstorpet, vad tror du, är det en ok konstruktion rent fuktmässigt att lägga 50-70 mm spårad cellplast med golvvärme direkt på ett oisolerat betonggolv och sedan byggplast och parkett? Eller ska man lägga en platonmatta under cellplasten och ventilera socklarna?
Är absolut ingen expert. Vet du i dagsläget om golvet är någorlunda torrt eller har man redan vetskapen om fuktproblem? Jag vet inte var jag fick källare ifrån, TS skrev väl inget om källargolv, men jag gjorde den tolkningen. I en gammal källare skulle jag definitivt välja det ventilerade alternativet med platonmatta, OM jag överhuvudtaget skulle sätta in parkettgolv där. Snarare då hellre pettes lösning.

Pette kommer till ett bra resultat, men jag köper inte din väg dit, ditt resonemang. EPS-betong på gammal betong ger ett bra golv. Lägger man sedan ett fukttåligt golv, läs klinker utan fuktspärr, på detta så har man en bra lösning där också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.