Ska göra varmgarage med isolerad platta med golvvärme och utanför det en carport. Hela ytan blir ca 8m x 16m. Garage och carport lika stora.

Ska man passa på att göra gjutet golv i carporten när man ändå håller på?
Ytan ska ändå dräneras och grusas av och jag kommer ju behöva något att fästa carporten i ändå. Hur gör jag en avskiljning mellan garagets varma isolerade platta emot den som är i carporten?
 
Hej!

Ska själv göra precis så som du ska göra men min platta blir 8 x 15 m. Jag har tänkt att isolera och lägga golvslingor även i den del av plattan som ska vara carport då man inte vet vad man kommer att ha "huset" till i framtiden.

Kommer inte att ha en sådan hög temp i vekstaden samt att jag kommer att dra in golvslingan en bit i från voten som är mot carporten så jag tror inte förlusterna blir så stora.

Återkom gärna med dina ideer om hur du ka bygga!

Mvh Alexandersson_1
 
Alexandersson_1 skrev:
Hej!

Ska själv göra precis så som du ska göra men min platta blir 8 x 15 m. Jag har tänkt att isolera och lägga golvslingor även i den del av plattan som ska vara carport då man inte vet vad man kommer att ha "huset" till i framtiden.

Kommer inte att ha en sådan hög temp i vekstaden samt att jag kommer att dra in golvslingan en bit i från voten som är mot carporten så jag tror inte förlusterna blir så stora.

Återkom gärna med dina ideer om hur du ka bygga!

Mvh Alexandersson_1
Spännande. Jag ska återkomma.
Gick från att ha en grusad carport till en betongplatta. Man måste hejda sig någonstans så jag hoppar över isolering och golvvärmeslingor i carportdelen så jag har något att ångra i framtiden ;) d^_^b
 
F
Kan ni inte bryta av plattan mellan garage och carport med en stående EPS-skiva 50-100mm tjock så att det blir acceptabel brytning av köldbryggan? Kan fasa eller göra grunda uttag på lämplikgt avstånd för att fästa syllen. Blir i praktiken två separata plattor nästan.... Fyll på med betong på båda sidor bara så skivan inte kollapsar. Lite isolering under carporten är inte dumt ändå.
 
C
Tänk på att man måste ha en speciell betongkvalitet i carporten så att den tål allt den utsätts för. Ganska dyrt vill jag minnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.