Någon som vet nåt om dem? Verkar ha fina hus men det står inte så mycket på hemsidan. Bygger de med platta på mark? Hur mkt isolering har de? Vad ingår i standard? Hur ligger de i pris? Har de totalentreprenad? Hur är ryktet?
 
Jag har ett Kungsholm från Kungshus som jag flyttade in i för ett år sedan. Det är hus av hög kvalitet med hög standard men de är nog inte de billigaste man kan hitta. Jag tycker ändå att de är prisvärda. Mycket fina detaljer i snickerier, fina fönster mm. 215 mm isolering i väggar, 400 mm på vind. De jobbar inte med totalentreprenad, liksom de flesta. Se till att de kopplar in bra entreprenörer innan du beställer huset. För min del kunde Kungshus inte hitta någon entreprenör så vi var tvungna att ordna det själva.
 
Vi har just flyttat in i vårt nya hus från kungshus.
De kan byggas med platta på mark eller annan grund, beroende på vad som passar.
Prismässigt tycker jag de verkar ligga i ett mellanläge, men vi jämförde framförallt med hjältevadshus (som anses vara "billiga") och med de tillval vi skulle ha gjort i ett hjältevadshus blev inte prisskillnaden så stor. Så med tanke på vad man får för pengarna skulle jag också säga att kungshus är prisvärda.
Kolla upp hur det är med entreprenörer i din del av landet, vi har byggt på västkusten och här samarbetar kungshus med entreprenörer som är vana att bygga kungshus och vi har inte behövt leta egna entreprenörer, utan har använt dem som kungshus rekomenderat och det har fungerat bra.
Hälsningar,
Amle.
 
Hej!
Jag och min sambo har just sökt bygglov för ett Lotsgården. Håller tummarna att allt ska gå vägen.
Som tillval kan man få 240 mm isolering, läste jag häromdagen.
Vi jämförde Kungshus med t.ex. Sävsjö trähus och med det innehåller vi ville ha blev Kungshus billigare. Men billigt är det ju inte att bygga hus...
Här i Göteborg finns som sagt entrepenör att tillgå. Kungshus sköter allt åt oss tillsammans med denne.
Hälsningar Linet
 
Tack för svaren! Vi har tittat på Kungsgården. De har tydligen inte byggt nåt sånt hus ännu. Ska bygga i Sthlm. Nån som vet hur entreprenörerna är där? Vad jag förstod så ingår inte kakel, klinker och badrumsskåp utan det får man köpa själv också sätter de upp det. Är det något annat som inte heller ingår som man måste tänka på? Funkar det med delad entreprenad?
 
Vi har bestämt oss för ett Sandö fast vi kommer göra många förändringar i planlösningen. Bla byta plats på köket, göra klädkammare istället för lilla toaletten samt större badrum.

Det stämmer att kakel, klinkers, tapet och färg inte ingår, då det finns så väldigt mycket att välja på. Kungshus har därför valt att inte erbjuda någon standardlösning på detta utan man får själv välja och lägga till detta på priset.

Helena
 
Viktoria skrev:
Tack för svaren! Vi har tittat på Kungsgården. De har tydligen inte byggt nåt sånt hus ännu. Ska bygga i Sthlm. Nån som vet hur entreprenörerna är där? Vad jag förstod så ingår inte kakel, klinker och badrumsskåp utan det får man köpa själv också sätter de upp det. Är det något annat som inte heller ingår som man måste tänka på? Funkar det med delad entreprenad?
Vi byggde i söder förort, närmare bestämnt i Huddinge. Våra snickare var från strängnäs(är grymt nöjd med dessa och skulle anlita dem igen om det vore ngt), elektrikern var även han bra och lätt och snacka med, dock så kanske han inte var marknadens billigaste men bra. Plattsättaren var bror till en av snickarna och han gjorde också ett bra jobb. Den enda vi INTE var nöjd med var VVS-killen(var ENORMT svår att få tag på eft en liten vattenläcka och ville att vi inte skulle blanda in försäkringsbolag mm) och han skulle jag inte anlita igen.

Var längesen jag var här och kollade men ska kolla här mer nu igen, man kanske kan bidra med lite råd å tips.
:)

Ha re
 
Det låter bra. Skrev ni kontrakt med dessa olika "byggare" var för sig? Var ni tvungna att hålla mkt i trådarna själva eller skötte Kungshus det mesta? Höll kalkylen? Vad hade ni för tillval? Hur löste ni det med förråd? Tycker att det är lite med förrådsutrymmen både i Kungsholm och Kungsgården och de rekommenderar ju inte att man förvarar något på vinden. Var på Husexpo och kollade på deras visningshus och den vinden var full med lösull så det blir ju rätt dammigt också.
Många frågor... :)
 
Vi förlängde Kungsholm med 0,6 m åt varje håll, ritade om planlösningen lite och fick in en klädkammare nere samt både bastu och klädkammare uppe. Det blev 20 extra kvm till en ganska rimlig kostnad.
 
BJohan skrev:
Vi förlängde Kungsholm med 0,6 m åt varje håll, ritade om planlösningen lite och fick in en klädkammare nere samt både bastu och klädkammare uppe. Det blev 20 extra kvm till en ganska rimlig kostnad.
Intressant! Du kan inte mejla eran planlösning till mig? Vore bra att se hur ni gjort. Vi vill också ha in en bastu.
 
Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan...

Skrev ni kontrakt med dessa olika "byggare" var för sig?
Vi skrev kontrakt med snickaren och markkillen. Sen skötte snickaren all kontakt med el, vvs, plattsättare mm. Det var en lösning som passade oss utmärkt och snickaren skötte det utmärkt.

Var ni tvungna att hålla mkt i trådarna själva eller skötte Kungshus det mesta?
Vi bodde ganska nära där vi byggde samt min sambo var föräldraledig under tiden så hon var där ganska ofta och pratade och kollade. Var det något man stötte på så var det bara och ringa Kunghus och så fixade det sig men vi höll nog i det mesta själva. Vet inte om jag har svarat på frågan...

Höll kalkylen?
Det enda som sprack nämnvärt var själva markarbetena dvs massorna för att fylla upp tomten. Det blev ca 120k extra... det är grymt svårt att uppskatta detta tydligen. Annars tyckte jag det höll sig inom angivna ramar, man ändrar en del under byggets tid och då kan det kosta extra.

Vad hade ni för tillval?
Ska se om jag minns allt:
* stockholmspaketet (tror det heter så)
* förhöjt väggliv till 1.4
* extra takhöjd
* ryggåstak
* bastu på ÖV
* enkelgarage med förråd i bakkant
* ... säkert en del mer som jag inte minns just nu :)

Hur löste ni det med förråd?
Här önskar jag att vi hade gjort som BJOhan dvs förlängt med 0,6m åt varje håll. Vi har lite snålt med förrådsutrymmen och de där extra 20 kvm hade nog gjort att man fått in både klädkammare och bastu. Men men, så kan det bli...

På vinden ska man nog inte lagra något, det e som sagt mycket dammigt där.
:)
 
Tack för svaren! Vi ska absolut kontakta Kungshus när det är dags för oss att börja bygga. Tänker också höra med Sävsjö och någon till, kanske Karlsonhus. Jämförde ni med några andra hustillverkare innan ni valde Kungshus? Varför blev det dem? Målade ni fasaden själva eller anlitade ni nån? Kan man få målad fasad som tillval?
 
:)Hej Viktoria .Vi byggde ett Kungshus"Sillpatronen " som blev klart för ca 1 år sedan.Vi är mycket nöjda med huset och stormtrivs i det. Vi köpte till Kakel och klinker till badrummen .Vi drog in extra eluttag i alla rum och ovanför fönster ,högtalar kablar i väggarna och datakablar i väggarna .Vi valde till ryggåstak uppe ,vilket ger en underbar rymd i huset. Huset är på ca 127 kvm och elförbrukningen blev 13 000 kw på ett år ,vilket är lite med tanke på att tvättmaskin och tummlare går i ett.
Lycka till med erat hus köp. :)
 
Då kör vi igen....   :)

Jämförde ni med några andra hustillverkare innan ni valde Kungshus?
Vi kollade runt ganska mycket, har för mig att vi höll på och kollade i ca 2 år på olika sorters hus och leverantörer. Tror vi bl.l. gick en 5-6 gånger på HusExpo utanför Stockholm innan vi bestämde oss. Sen var vi på en del visningar av olika hus.

Jag vilja gärna se ett hus inna, jag har svårt att föreställa mig hur ett hus ska se ut om man endast ser skisset eller ritningar. Jag vill gärna "ta på huset" innan.  :)

Varför blev det dem?
Direkt när vi klev in i deras "Kungsholmen" på HusExpo så fick vi samma känsla. "Det här vill vi bygga, så här vill vi ha det!".
Sen blev vi även mycket bra bemötta och tagna på allvar. Har varit med om på vid ett Trivselhus där de helt ignorerade oss och sa indirekt "- Det här har ni inte råd med" mm.

Det kändes helt enkelt rätt.

Målade ni fasaden själva eller anlitade ni nån?
Måla, nej för fasen.  :)
Det fick våra målare göra och jag ångrar det inte ett dugg. Visst det kostade men det var det värt. Det hade tagit mig evigheter att måla det.

Ös gärna på med fler frågor.
:)

 
Tänke att även jag svarar på några frågor:

Skrev ni kontrakt med dessa olika "byggare" var för sig?
Vi hade kontrakt med byggaren som skötte även grund och kakling och vvs via underentreprenör. Sedan separata kontrakt med pålningsfirma, markentreprenör och el. Byggaren samordningsansvarig för även el.

Var ni tvungna att hålla mkt i trådarna själva eller skötte Kungshus det mesta?
Ja, jag fick hålla i det mesta då byggaren inte tog sitt ansvar. Kungshus skötte ingen samordning.

Höll kalkylen?
Vi hade fast pris från byggaren och elektrikern. Markjobben drog iväg ca 200 000 kr pga orimligt lågt pris i kalkylen från Kungshus. De tog inget ansvar för kalkylen eftersom den bara var en "prisuppskattning".

Vad hade ni för tillval?
Kusthuspaket, RM-fönster, ryggåstak, förhöjt väggliv, förlängt med omritad planlösning, pärlspont på väggar i hallen, 2,7 m i takhöjd nere, isolering i innerväggar. Valde också bort alla vitvaror samt frånluftsvärmepumpen från IVT. Köpte vitvaror på sidan om för att få det vi ville samt en kraftigare frånluftsvärmepump från Comfortzone. Det jag ångrar är att vi inte valde plywood bakom gipsen.

Hur löste ni det med förråd?
Vidbyggt förrån på 17 m2. Köpte dubbelgarage från Björkliden med samma panel som Kungshus har.

Jämförde ni med några andra hustillverkare innan ni valde Kungshus?
Brahus, A-hus, LB-hus. Frågade om de kunde bygga samma hus som Kungsholm. Alla kunde det men ingen till Kungshus pris.

Varför blev det dem?
Kändes rätt, bra pris i föröhållande till kvaliteten. Var hemma hos Xrister och tittade innan vi bestämde oss!

Målade ni fasaden själva eller anlitade ni nån?
Vi hade en kille från Ukraina. Oerhört drygt jobb att måla ett hus. Han höll på i en månad, 12-14 timmar om dagen. Grundfärg + två strykningar akrylat. Jag har gjort mycket annat själv, finsnickerier och mycket målning inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.