Jag har nu bestämt mig för att det är dags att skrota vår elekriska gräsklippare och istället köpa en bensinare och såg en Jonsered LM2147 CMDAE i reklambladet från Swedol för 4200kr. Finns det någon som har någon erfarnhet av denna eller åtminstone Jonsered som gräsklipparfabrikant?

I mina orutinerade ögon så verkar det vara en okej maskin med elektrisk start, mulcher och uppsamlare för en lämplig summa pengar.

Eller har ni några andra förslag i samma prisklass och funktionalitet? Visst skulle jag gärna köpa en motsvarande Klippo för några tusenlappar extra men tyvärr finns det för mkt som ska renoveras hemma för att jag ska kunna (få?) lägga dom pengarna på gräsklipparen.
 
tja, jonsered är väl ok, om det är värt att lägga kanske 1500 för elstarten är upp till dig. multiklipp o uppsamlare är ju inget direkt unikt...
 
Jonsered och Husqvarna är exakt samma grejer med exakt samma priser..
 
Jonsered, Partner och Husqvarna tillverkas på samma fabrik. Olika färger och olika pris... Ägs av Electrolux?

/J
 
Byggkaos skrev:
Jonsered, Partner och Husqvarna tillverkas på samma fabrik. Olika färger och olika pris... Ägs av Electrolux?

/J
Även McColloch är samma.
 
Kalle.. skrev:
Jonsered och Husqvarna är exakt samma grejer med exakt samma priser..
Stämmer inte riktigt längre.

Husqvarna kom med en helt ny serie klippare förra året som tillverkas i Höör, samma fabrik i där Husqvarna numera tillverkar Klippo som de köpte för några år sedan. Dessa modeller finns endast under varumärket Husqvarna än så länge, och har ersatt i stort sett alla andra Husqvarnamodeller. Brytåret var 2009, innan var det samma fabrik som Jonsered.

Jonsered LM2147 görs i en fabrik i Italien där Husqvarna tillverkar vissa Partnermodeller och även de somsäljs under varumärket Gardena. Det finns ingen motsvarande HVA idag.

Största fabriken HVA har för gräsklippare ligger i USA, där tillverkas de flesta av märkena, bl.a. alla klippare med stora bakhjul. De ser likadana ut mellan olika varumärken, men HVA och Jonsered är högre specade än McCulloch, Partner och en uppsjö andra märken.

Husqvarna är avknoppat från Electrolux sedan några år och är ett eget företag. Dock använder Electrolux varumärket Husqvarna på lite köksprylar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.