Jag är intresserad av att köpa en lägenhet. Men planlösningen sätter käppar i hjulet tycker jag. Jag har inte kunnat komma på en bra lösning.

Som ni ser på ritningen så är det översta lägenheten och att den saknar kök. Jag vill ha ett stort vardagsrum med öppen planlösning mot köket. Hur tycker ni jag ska riva väggarna?

plan.jpg
 
men hur mångs sovrum vill du ha kvar ?
räcker det med ett bad ?
 
Eftersom det är 90m2 så vill jag gärna ha två stycken sovrum.

Men ett badrum skulle räcka fint eftersom jag kommer att bo där själv.
 
Spånar lite. Jag tycker att när man kommer in så ska det finnas en hall med toalett, sedan ska man ha en "offentlig milj" som kök och vardagsrum. Det privata, dvs sovrum ska man ha längst in.

Såg annars ett jätteläckert reportage i Sköna hem för några år sedan (ca 2003-2004) där en tjej hade gjort en lyxig lägenhet av gamla kontorslokaler. Bla hade hon ett runt badrum (wc och badkar) i mitten av lägenheten. Väggarna var av grönttonat glas, som inte var genomskinligt. Och på golvet runt denna vägg hade hon lampor infällda i golvet. Jättefräckt!

Antar att ingången kommer att vara vid trappan, så där borde vara en hall som bildas av klädkammaren och duschen. Sedan tycker jag att köket och vardagsrummen ska vara i anslutning till det, dvs göras av de båda sovrummen som är på höger sida av ritningen, och så göra två sovrum av resten.

Ett alternativ kan vara att göra "RUM" till kök och sovrummet bredvid (vänster på bilden) till vardagsrum, och behålla de båda andra sovrummen.

Men jag håller med dig om att det är svårt. Är inte säker på att jag förstår väggarna heller och vet inte vad som är bärande eller inte. Kan du förklara vad de streckade linjerna är?

Pernilla
 
Hej Pernilla. Låter som en väldigt fräck idé!

Den bärande väggarna är bara den tjocka i mitten samt den tjocka lite fyrkantiga. De sträckade linjerna betyder att det är sne tak precis där
 
Börja med att rita av lägenheten utan de icke-bärandeväggarna, och utan wc/bad, men med snedtaken, fönster och ytterdörr inlagda. Sedan kan du fundera på hur ca många kvadrat du vill ha kök, vardagsrum, sovrum och wc/bad, och var du vill ha dem i förhållande till varandra, och försöka jämka ihop det. ;)Om du vill kan du faktiskt använda modelllera att göra rum av, de är lätta att forma om (märks att jag är bsmåbarnsförälder, va ;D).
Fundera på flexibel möblering också, så att du inte planerar för att sängen måste stå precis på ett ställe, eller soffan enbart i den hörnan, för familjesituationen kan ändra sig fort som ögat ::).
 
Det här går att få bra men det blir inte så lätt. Det går att göra på många sätt men som jag ser det så får du riva rätt så mycket av de väggar som finns och också göra något genombrott genom den murade väggen. Det viktigaste just nu är att du inte underskattar kostnaderna, det här kommer aldrig att bli en normalt fungerande bostad för mindre än en halv miljon kronor. Någon övre gräns för priset finns inte...
 
Jag skissade lite.

Väggen mot den andra lägenheten måste va ljud- och brandklassad eftersom den är lägenhetsavskiljande. En sån vägg byggs ofta som två separata väggar med en luftspalt emellan. Det gör att väggen blir ganska tjock och kommer att äta en del golvyta.

Köksfläkten, imkanal ? Det kanske går med kolfilterfläkt?

Avloppet till köket borde gå att koppla på avloppet där toan finns. Det kan vara knepigt att lägga om för mycket avlopp, man får väl bila i betongplattan, fast inte så man hamnar hos grannen inunder.

När man pluggar avlopp så tror jag inte det är bra att lämna avloppsgrenar som inte är luftade, kan nog samlas gas där, explosionsrisk?

Köket kan delas av med en vägg, kan vara bra med lite flexibilitet i planlösningen.

Är det en dörr ut till det runda trapphuset? Nödutgång?

För att avgöra möblerbarheten kan man rita planen i skala (kanske 1:50) och klippa ut pappersfigurer av sina möbler och placera dom på ritningen som man vill.

Det lilla sovrummet får inget fönster vad jag förstår, vilket ju inte känns så bra. Kanske går att fixa takfönster?

http://hem.bredband.net/steedl/plan3.JPG


 
Den lösningen gillar jag! :D

Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.