Presentera tomtkarta och utförliga planbestämmelser om ni vill ha seriösa förslag. Tillåter planen exempelvis garage i souterrainplan UNDER huvudbyggnad? Om slänten är tillräckligt brant kan detta var en utmärkt lösning på era problem.

Bifogar tidigare plan med lätta förändringar och 129,6 kvm.
 
  • Jesper03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
billy_baver skrev:
Presentera tomtkarta och utförliga planbestämmelser om ni vill ha seriösa förslag. Tillåter planen exempelvis garage i souterrainplan UNDER huvudbyggnad? Om slänten är tillräckligt brant kan detta var en utmärkt lösning på era problem.

Bifogar tidigare plan med lätta förändringar och 129,6 kvm.
Jag gillar ditt förslag, speciellt närheten till naturen bakåt från alla rum. men huset blir för långt. Garage under huset går således inte längre. Vi hade tankar på detta alt källare men vår budget gick inte med på det.

Som du ser på tomtkartan så blir det tajt mellan hus/garage, men vi får göra garaget lite special i bakkant alt minska huset lite.

Jag kan bifoga tomtkarta men den ger ingen ny info för vi har redan fyllt upp tomten till rätt nivå. Sätter vi huset 4,5 meter från grannens slänt/tomtgräns så har vi möjlighet att sätta upp ett hus som är max 16 meter på bredden, helst 14 meter för att slippa fylla upp mer fyll än vi redan har gjort.
sen kommer en slänt och sedan garage som kommer att ligga ungefär en halvmeter lägre än huset. Djupet kan va runt 13 meter dock ej med en "L" vinkel, då tappar vi solläge / utsikt. En ev vinkel som vi har kikat på som går ut i mitten av huset och då förlänger kök och vardagsrum kan fungera. Men då måste huset vara lite mindre än de 138 kvm vi har för vi har pressat priset rejält nu & vill inte öka budgeten mer.

Önskemålen är att vi får en separat barnavdelning med eget allrum samt badrum.
Vi har gärna vårt sovrum i andra änden av huset. Klädkammare är underskattat av arkitekter & jag vill gärna ha minst 3 kvm av dessa. två badrum varav ett med badkar.
Framsidan av huset ligger mot nordöst , baksidan sydväst.

Räcker den infon eller saknar du något?
 
Klädkammare och badkar kan vi resonera senare. Börja med att testa detta: Skjut in garaget ytterligare sådär sex meter in på tomten. Och flytta ut huvudbyggnaden ända till sexmetersgränsen mot den punktprickade framsidan.

På detta sätt bör man kunna smyga runt de kritiska måtten. Den skyddade trädgården blir rymligare. Triangeln markerar terrass (eller trädäck) med sol och utsikt.

Nej, jag vet inte vilka markjobb ni redan gjort, men gissar att ni hade kommit undan både bättre och billigare med någon form av plintgrund, istället för gjuten platta (med eller utan källare).
 
  • Jesper07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det hade blivit mycket billigare med plintgrund el liknande, men vi valde platta med golvvärme.

Vi har gjort en sån lösning också som du säger med att flytta fram huset och bak med garage men det blir för nära vägen tycker vi. Hade huset på tio meter från början. Vi hoppas på att det fungerar att göra som på ritning fast backa garage det par meter.
 
Det finns utmärkta system för golvvärme på bjällag av trä.

Det är väldigt svårt att ge goda råd utan att ha sett platsen med egna ögon. Jag skulle själv ha kopplat in en trädgårdsarkitekt nästan först av allt.
 
Ja. Det kan jag förstå att det inte är så lätt. Vi får väl ta kontakt med någon. Men först ska vi försöka trixa fram med planlösning som känns rätt med det vi har.
 
C
En lösning som kan vara intressant med en dylik utformning av taket är att ha fönster längst upp i "skarven" så att säga, och på så sätt ta in ljus den vägen, men det är förstås konstruktionsmässigt komplicerat.
 
Ja, det har jag sett på andra hus som dom har ritat men jag vågar inte ens fråga om priset. Vi ska nog inte ha pulpet taket. Sparar vi lite pengar.
Men det hade varit riktigt nice
 
Mikael_L
Ni har inte funderat på ett gavelställt hus istället?
 
Jag tackar för alla svar. Nu har vi knåpat & fixat lite till med den planlösning vi har haft ett tag & tror att vi har fått till den så bra som det går. Har ändrat en del saker. Era anmärkningar om att gästtoan nås genom att gå förbi barnens allrum har vi tänkt på och gjort om lite för att ta bort det problemet.

Tvättstugefönstret är uppflyttat för att få till symetrin. Även där ett tips från er.

Jag har plockat bort alla siffror och storlekar som stod i text över hela ritningen. Jag tror att det var dom som gjorde att ni tyckte det såg rörigt ut, eller?

Har även gjort en "kontorshörna" där väggarna förmodligen ska vara drygt 2 meter höga för att inte förstöra känslan av ryggåstaket.

Ryggåstaket blir för övrigt "bara" runt 12-14 graders lutning. Detta innebär att det blir 240 cm högt i ytterkant och ca 320 cm i mitten i högsta delen. Det känns lite snålt?
Har ni några synpunkter på denna lösning?

Bygglovet ska skickas in om ett par dar så dröj inte med dom :D
 
  • DEN SENASTE 138 KVM.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
jag skulle köra symmetri skjutdörr till allrum och skjutdörr till kontor. skippa avfasningen av hörnet till sovrummet och flytta eller sumpa dörren till sovrummet så att garderobsraden går längs hela väggen.

Däremot tycker jag kontoret är helt onödigt, en bokhyllerad bakom sofforna, där ett av skåpen har dubbeldörrar som öppnar upp en arbetsplats. Om du inte jobbar hemma förstås? Det är bra att ha förvaring av papper nånstans, men ett helt rum för det? Släng in klädförvaring där istället. Förstår inte poängen av att hela planlösningen ska bli sämre för att gäster inte ska behöva passera privata utrymmen på väg till toaletten. kör ett litet draperi framför klädkammaren så är det problemet löst.
 
Mikael_L
Dörrar brukar gå utåt från toaletter och badrum.

Kan du lägga upp en lite större bild över själva planlösningen, så blir det lättare att se.

Ev liggande andra ledden (pga forumets storleksbegränsingar), så man får krångla lite själv med att vrida till den.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Dörrar brukar gå utåt från toaletter och badrum.

Kan du lägga upp en lite större bild över själva planlösningen, så blir det lättare att se.

Ev liggande andra ledden (pga forumets storleksbegränsingar), så man får krångla lite själv med att vrida till den.

Vad menar du med att dörrar brukar gå utåt? Ska dom göra det enligt nån standard?
Finns det någon nackdel med att den går som den gör?


Här kommer en större bild.
 
  • tii byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lavin skrev:
jag skulle köra symmetri skjutdörr till allrum och skjutdörr till kontor. skippa avfasningen av hörnet till sovrummet och flytta eller sumpa dörren till sovrummet så att garderobsraden går längs hela väggen.

Däremot tycker jag kontoret är helt onödigt, en bokhyllerad bakom sofforna, där ett av skåpen har dubbeldörrar som öppnar upp en arbetsplats. Om du inte jobbar hemma förstås? Det är bra att ha förvaring av papper nånstans, men ett helt rum för det? Släng in klädförvaring där istället. Förstår inte poängen av att hela planlösningen ska bli sämre för att gäster inte ska behöva passera privata utrymmen på väg till toaletten. kör ett litet draperi framför klädkammaren så är det problemet löst.
Vi har ett mindre kontor för tillfället & skulle nog inte tänka mig att inte ha det. Men alla har ju olika behov.

Ang ändring för att gästerna ska få det smidigare så är ju ändringen mot innan att vi har flyttat ingången från vårt sovrum till att man går in i det via hallen vid kontoret. Hur menar du med att planlösningen blev sämre av det?
 
Jag tyckte planlösningen blev bättre i och med att gäster kan använda ert badrum istället. Jag intämmer i att dörrar i badrum brukar gå utåt. Det kan handla om handikappskäl, för att det inte ska bli för trångt i badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.